Bijtje

Gestart door Harsbijtje, augustus 05, 2010, 21:23:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harsbijtje

Is aan dit bijtje een soortnaam te geven?
Zit bij slecht weer (en s'nachts?) in mijn insectenwand.
B.v.d.

Harsbijtje

Zou dit misschien de Slangenkruidbij kunnen zijn?

gko

#2
ik vind hem veel weg hebben van een mannetje Coelioxys (cf quadridentata), vooral door de in het midden versmalde witte haarbandjes
en de dichte bestippeling en de niet zeer geprononceerde achterlijfspunt (mannen misssen de lange punt),
een lastige groep (gids B&W blz 283) dus onder voorbehoud, leuke foto's trouwens.
met vr gr gkoopman

Ivo Raemakers

Stelis punctulatissima.

Groet Ivo
Groet Ivo

gko

zo lastig is het van foto, zag Stelis wel als kandidaat, maar vond de bij van de foto iets te behaard, maar
hij is het dus toch! Vraag me af bij welke soorten bijen hij in de insectenwand zit,
nu de meeste Osmia's wel uitgevlogen zullen zijn.
.
met vr gr gkoopman

wilde

Bij mij in de tuin is de Grote wolbij ieder jaar talrijk aanwezig. De mannetjes overnachten soms in een insectenwand. Vrouwtjes zag ik er nooit in. Ze nestelen elders, maar ik vond ze nooit.
Deze Stelis schijnt een voorkeur te hebben voor de Grote wolbij, maar ook andere soorten worden als waard gebruikt. Vorige week fotografeerde ik ook een Stelis in mijn tuin, maar dat was dit jaar het enige exemplaar dat ik zag en ze zijn dus wat schaars.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Harsbijtje

In mijn tuin zie ik al jaren de Grote wolbij en de Geelgerande tubebij.
Ze zitten regelmatig (mannetjes en/of vrouwtjes) in mijn insectenwand.
In 2005 heeft een Grote wolbij, die geparasiteerd werd door een
Geelgerande tubebij, in een sleutelgat van mijn bergingdeur gewoond.

Hier kun je de foto's zien van de Grote wolbij in het sleutelgat.

Hier kun je foto's zien van cocons van de Grote wolbij, waarvan 1 geparasiteerd
door de Geelgerande tubebij.

Harsbijtje

Vandaag heeft een (vermoedelijk dezelfde) Geelgerande tubebij zich weer
laten zien op mijn insectenwand. Ze zat onder het stuifmeel en was zich aan het poetsen.
Ik neem aan dat ze ergens een eitje in een broedcel van een Grote wolbij heeft gelegd.

Pietsje

Albert,
Leuke en interessante reportage ;D Leerzaam ook. Nu moet ik daar ook maar eens naar op zoek, hi hi.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on