Hoe het beste geluiden van vogels leren?

Gestart door Robert V.T, augustus 04, 2010, 13:14:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert V.T

Iemand een idee hoe ik het beste vogelgeluiden kan leren?
Ik wil deze vakantie beginnen met het leren van vogelgeluiden, natuurlijk ken ik er wel een aantal maar een heleboel nog niet.
Zelf heb ik een cd van het boek "  Alle vogels van Europa" op die cd staan zo'n 250 vogelgeluiden van Europese vogels.
Die vogelgeluiden staan ook op mijn iPod.
B.V.D :duim:
Groeten,

Robert van Tiel

Rickschonewille

Heel veel buiten zijn is de beste manier. En bij elk geluid dat je hoort net zo lang doorzoeken totdat je de geluidmaker hebt gevonden, en niet denken van : ehh... ken ik niet. En natuurlijk als je een nieuw geluid hebt gehoord naluisteren helpt ook. Maar het beste blijft toch gewoon veel buiten zijn, want dan blijven die geluiden zich gewoon herhalen en leer je het dus het best.

frankw

Een handig boek/cd is -Wat zingt daar?- van Dick de Vos en Luc de Meersman. Ook met vrij uitgebreide beschrijving per soort met de voornaamste zangtijden etc.
Als je deze 99 goed kent heb je een aardige basis. Toen ik net begon heb ik met dit boek veel geoefend en dit heeft me behoorlijk geholpen. Alleen als je wilt weten wat er net overvloog en "Piep" zei dan heb je er niet heel veel aan. :angel:

Robert V.T

Dus gewoon altijd mijn iPod mee, en als ik een geluid niet meteen herken doorzoeken (op m'n iPod) totdat ik de bijbehorende vogel heb gevonden.
En ik zal eens kijken of ik dat boek kan kopen.

In ieder geval bedankt voor de reacties!
Groeten,

Robert van Tiel

Robertmeer

Citaat van: Robert V.T op augustus 04, 2010, 14:11:16 PM
Dus gewoon altijd mijn iPod mee, en als ik een geluid niet meteen herken doorzoeken (op m'n iPod) totdat ik de bijbehorende vogel heb gevonden.
Niet op je iPod, maar in het veld de vogel opzoeken!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jan vH

Citaat van: Robertmeer op augustus 04, 2010, 14:18:22 PM
Citaat van: Robert V.T op augustus 04, 2010, 14:11:16 PM
Dus gewoon altijd mijn iPod mee, en als ik een geluid niet meteen herken doorzoeken (op m'n iPod) totdat ik de bijbehorende vogel heb gevonden.
Niet op je iPod, maar in het veld de vogel opzoeken!
Inderdaad eerst proberen te zien, en als dat niet lukt wel (het liefst in het veld, dan weet je het nog het beste) geluid naluisteren.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jos Welbedacht

Elke avond je iPod op random draaien en vervolgens gaan raden wat je hoort. Dit werkt ook wel aardig. Het is ook een handig idee om eens "The Sound Approach to Birding" door te nemen, daarin wordt uitgelegd hoe je naar vogels moet luisteren om ze te determineren, daarbij worden hele nuttige sonogrammen gebruikt.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rickschonewille

Ik vind bij sommige soorten die iPod geluidjes veradelijk, want er zit bij sommige soorten zoveel variatie in de zang en dat komt dan weer niet overeen met wat je op je iPod hebt staan. Ik blijf erbij dat het beste om die geluidjes te leren is gewoon enorm veel buiten zijn en jezelf maar blijven testen van, Wat hoor ik nu?

Yeronimo

Ikzelf heb een apparaat gekocht voor minder dan 100 euro om de geluiden op te nemen van vogels. Gebruik ik heel vaak met trektellen en heb het altijd bij me, je weet nooit waar het goed voor is.

Als ik een vogelgeluid niet kan plaatsen neem ik het gelijk op. Voordeel is dat je het dan na kan luisteren en thuis kan vergelijken. Je kan het geluid moeilijk onthouden, dat gaat gewoon niet zonder zo een apparaat.
Kom ik er thuis nog niet uit. Dan heb ik nog altijd de hulplijnen die er meer van weten.

Deze manier werkt voor mij heel erg goed!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Sander Haak

Fiets je veel? Ik ben afgelopen winter serieus begonnen met het oefenen van vogelgeluiden. Ik heb me toen beperkt op de soorten die ook in de winter wel eens zingen/roepen op mijn fietsroute naar het werk (o.a. roodborst, winterkoning, koolmees, pimpelmees, zanglijster, boomklever, boomkruiper , gro bo specht). Die geluiden heb ik thuis goed ingestudeerd om ze vervolgens op de fiets zonder te stoppen te herkennen.

Het voordeel van starten in deze periode is dat er in het voorjaar elke week een soort bij komt. In februari begon ik heggenmussen, groenlingen en vinken te horen. In maart vervolgens tjiftjaf en zwartkop. Als je dagelijks oefent valt het direct op als je opeens wat nieuws hoort. Doordat niet alles tegelijk komt ben je bovendien beter in staat om het te onthouden.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Timo Roeke

Het probleem van die geluidsbestanden op CD's is soms dat niet alle liedjes/roepjes erop staan. Laatst in de auto met een aantal vogelaars geluiden vergeleken en er bleek toch nog flink wat verschil te zijn. Het beste is om inderdaad te beginnen met het kennen van de huis-, tuin- & keukenvogels. Dus veel buiten zijn en als je het liedje hoort net zolang te blijven staat tot je de vogel goed ziet. Op die manier leer je ook sneller welk geluid bij welke vogel past.

Het valt mij altijd op hoe moeilijk het is om geluiden exact te onthouden. Nu zijn er natuurlijk soorten (zoals de uilen) waarbij dit redelijk te doen is. Maar het wordt erg lastig als je thuis terugluistert naar de diverse contactroepjes van kleine vogels tijdens de trek. Zeker omdat ze vaak voor slechts enkele seconden overvliegen (met tegenlicht). In die situaties is het praktisch geluidsopnames te maken en deze thuis te analyseren.

Robertmeer

Soms helpt het ook om geluiden te beschrijven in woorden. Zo heb ik vorig jaar van iemand het geluid van de Bonte Vliegenvanger geleerd. Hij beschreef het als Wie-tjuu wie-tjuu, vaak gevolgd door een droog trillertje. Die dag zagen we op meerdere plekken opeens Bonte Vliegenvangers, alle ontdekt op geluid. Door die beschrijving herken ik tegenwoordig het geluid van de vogel, ook dit jaar nog. Ook ezelsbruggetjes kunnen vaak helpen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Rickschonewille

Citaat van: Robertmeer op augustus 09, 2010, 13:49:44 PM
Soms helpt het ook om geluiden te beschrijven in woorden. Zo heb ik vorig jaar van iemand het geluid van de Bonte Vliegenvanger geleerd. Hij beschreef het als Wie-tjuu wie-tjuu, vaak gevolgd door een droog trillertje. Die dag zagen we op meerdere plekken opeens Bonte Vliegenvangers, alle ontdekt op geluid. Door die beschrijving herken ik tegenwoordig het geluid van de vogel, ook dit jaar nog. Ook ezelsbruggetjes kunnen vaak helpen.

Idd, en ook ´Nice to meet you´ en KWIKmeDIT van de Roodmus en Kwartel zijn zo goed te onthouden, en zo vergeet je 't nooit meer.

Jos Welbedacht

"Nice to meet you" = "Pleased to meet you" (Sympathy for the devil - Rolling Stones en de Roodmus). ;) 
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rickschonewille

Citaat van: jw90_online op augustus 09, 2010, 15:03:09 PM
"Nice to meet you" = "Pleased to meet you" (Sympathy for the devil - Rolling Stones en de Roodmus). ;)

Ajoh, wat scheelt ´t , de ene zegt Nicetomeetyou en de andere Pleasedtomeetyou

Sander Haak

Groet, Sander Haak (Woerden)

Rickschonewille

Citaat van: Sander Haak op augustus 09, 2010, 15:35:31 PM
Hangt dat van de ondersoort af?  ;)

Oeps X.x Ik bedoel, de ene ( mens ) zegt Nicetomeetyou en de andere Pleasedtomeetyou.

Vincent Hart

Maar wat een roodmus zegt, klinkt wel meer als Pleased dan als Nice.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Yeronimo

Citaat van: Rickschonewille op augustus 09, 2010, 14:41:11 PMIdd, en ook ´Nice to meet you´ en KWIKmeDIT van de Roodmus en Kwartel zijn zo goed te onthouden, en zo vergeet je 't nooit meer.

Ook leer je veel als je met ervaren vogelaars mee gaat, zo vergeet ik nooit meer de roep van de Buidelmees en de Grote Pieper die toen overvlogen :D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rickschonewille

Citaat van: Vincent Hart op augustus 09, 2010, 16:08:01 PM
Maar wat een roodmus zegt, klinkt wel meer als Pleased dan als Nice.

Wat jij wil ..  :-X

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: Vincent Hart op augustus 09, 2010, 23:17:49 PM
Ik wil wel weer 'es een roodmus horen  ;)
Je bent er langsgelopen opweg naar de Witstaartkievit. Beter opletten! ;)

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

Citaat van: firecrest op augustus 09, 2010, 23:19:49 PM
Citaat van: Vincent Hart op augustus 09, 2010, 23:17:49 PM
Ik wil wel weer 'es een roodmus horen  ;)
Je bent er langsgelopen opweg naar de Witstaartkievit. Beter opletten! ;)
Was waarschijnlijk een Roodmus die 'Nice to meet you' zong, dan herkent Vincent 'm niet.  ;D
Wietze Janse

Vincent Hart

Hehe,
"Hee, is dat geen roodmus die daar zingt? Neh, het begin klopt niet ... Op naar die kievit".
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: Vincent Hart op augustus 10, 2010, 11:55:41 AM
Hehe,
"Hee, is dat geen roodmus die daar zingt? Neh, het begin klopt niet ... Op naar die kievit".

;D
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

En zoals Lars kan getuigen, zou ik die woorden geuit moeten hebben terwijl ik met 2 scopen+statief in m'n handen achterop een fiets zat die elk moment doormidden kon breken, bestuurd door een suicidale medekievittentwitcher, actief vrezend voor m'n leven ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: Vincent Hart op augustus 10, 2010, 18:29:41 PM
En zoals Lars kan getuigen, zou ik die woorden geuit moeten hebben terwijl ik met 2 scopen+statief in m'n handen achterop een fiets zat die elk moment doormidden kon breken, bestuurd door een suicidale medekievittentwitcher, actief vrezend voor m'n leven ...
Gelukkig kun je inmiddels door je naamsbekendheid meerijden met minder krakkemikkige vervoersmiddelen :)
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Dat leek ons toch te gortig over 2 km fietspad dwars door de duinen, Jarinka  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: Vincent Hart op augustus 10, 2010, 18:29:41 PM
En zoals Lars kan getuigen, zou ik die woorden geuit moeten hebben terwijl ik met 2 scopen+statief in m'n handen achterop een fiets zat die elk moment doormidden kon breken, bestuurd door een suicidale medekievittentwitcher, actief vrezend voor m'n leven ...
Er waren ook andere manieren om bij Het Vogelmeer te komen. Gewoon lopend zoals wij, of op de step ;)