Spitsmuis, maar welke?

Gestart door hoven, augustus 02, 2010, 17:29:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Deze dode spitsmuis lag op het wandelpad naar Wigbels eiland (oostvaardersplassen). Kan iemand deze op naam brengen? Ik vermoed namelijk waterspitsmuis, gezien de grootte (lijfje ca 5 cm).

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

EWdeV

Hi Alrik,

Gezien de lage demarcatielijn, donkere vacht en relatief brede snuit, denk ik dat je met Waterspitsmuis goed zit.
Met vriendelijke groet,

Erik de Vries

hoven

Mvg,
Alrik

rombout

Waarom is het niet gewoon een Bosspitsmuis of eventueel een Dwergspits (hoewel ik de staartbasis niet kan zien)? Bovendien komt de Waterspitsmuis daar niet voor, voor zover ik weet.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

hoven


Maar is een lijfje van 5 cm niet wat groot voor een dwerg- of bosspitsmuis?

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

Tim Asbreuk

Nee, zowel de bosspitsen als de dwergspits kunnen deze grote bereiken (en zelfs nog meer)
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

mlahaye

Inmiddels heb ik ook al rechtstreeks bij de waarneming commentaar geleverd. Het is een bosspitsmuis (Sorex araneus/coronatus).

Maurice
admin

EWdeV

Hi Rombout e.a.,

Helemaal voorbij gegaan aan het verspreidingsgebied...
En blijkbaar was de determinatie ook wat voorbarig...toch lastig vanaf een foto.
Met vriendelijke groet,

Erik de Vries

Jeroen Nagtegaal

Doordat dit exemplaar nat is lijkt de vacht ook donker tot zwart wat verwarring kan scheppen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hoven

Ik krijg net bij de invoer op waarneming.nl de bevestiging dat het om een bosspitsmuis spec. gaat. Maar is 5 cm niet lang voor zo'n muis? Vandaar ook mijn idee van een waterspitsmuis.

mvg
alrik
Mvg,
Alrik

Jeroen Nagtegaal

Hoe is er eigenlijk gemeten met een liniaal of geschat?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theo Linders

Dit is gewoon een duidelijke bosspitsmuis, kop-romplengte van  bosspits is volgens de veldgids 60-87,5mm, dus kan makkelijk.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

hoven

Mvg,
Alrik