Hoofdmenu

Kleine Flamingo?

Gestart door redmar_woudstra, april 18, 2005, 20:31:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=230718

volgens mij is dit een Kleine Flamingo, gezien de grote en de vrijwel zwarte snavel. Hij is me verder ook te roze voor een gewone Flamingo.
Ik kan helaas de waarneming niet vinden in het archief om de waarnemer te mailen.....
groet,
Redmar

thijs

Kan de waarneming ook niet vinden, ook niet op naam of plaats
Vogel lijkt me ook wel een Kleine Flamingo, kan je niet ook gewoon een foto uploaden zonder waarneming?
Tijdens het zoeken zag ik dat we al 196.267 waarnemingen hebben, op naar de 200000. :duim:  (maar ik dwaal alweer af)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

#2
Hier is de waarneming van de Flamingo in Kerkrade Thijs!

Jasper

BWoets

Was al lang en breed commentaar bij geplaatst.
Waarneming wordt vermoedelijk gewijzigd door waarnemer, zo niet dan doen wij dat.
Bedankt voor het meedenken.

MVG,
Bob Woets
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

CiteerHier is de waarneming van de Flamingo in Kerkrade Thijs!

Jasper
Oké :rolleyes:

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jaap Denee

Kunnen jullie me dan ook uitleggen waarom je hier een Kleine Flamingo van maakt?

Op deze foto zie ik een Chileense Flamingo: De snavel is aan de basis zachtroze en vanaf de knik zwart (hoewel aan de onderkant minderzwart te zien is, maar dit is geen probleem). Kleur past ook op Chileen, maar grootte is lastig (ik kan op basis van varierende grootte van soepganzen en -eenden wel een vergelijking  maken, maar durf daar geen conclusies aan te verbinden). Pootkleur is moeilijk in te schatten (lijkt roze, maar zou ook grijs kunnen zijn!), maar de enkels zijn intenser van kleur dan de rest van de poot en in elk geval roze (dus wellicht toch een grijs been?).

Kleine Flamingo heeft in elk geval geen zwarte snavel met een roze basis. De snavel is vanaf de basis grotendeels aubergine kleurig. De poot is roze, zonder kontrast tussen been en enkel.

Ik zou er nog eens over na denken...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

redmar_woudstra

allereerst de grote:
deze vogel is niet veel groter dan de ganzen.
grauwe gans: 74-84 cm
(chileense) flamingo: 90-120 cm
kleine flamingo: 80-90 cm

verder:
(chileense) flamingo heeft altijd een lichte basis van de snavel met een donkere punt. Kleine flamingo heeft een geheel donkere snavel met een donkerroze vlek. De vogel op de foto heeft een geheel donkere snavel (op het oog) en sluit zo (chileense) flamingo uit.
bovendien: de poten (geheel roze) sluiten chileense flamingo uit, die heeft blauwgrijze poten met roze knieën.
Het verenpatroon pleit ook voor Kleine Flamingo, gezien de vrij uniforme roze kleur (geen sterk contrast met vleugels, die bij chileense/caraibische en gewone flamingo feller en rozer (of met zwart) zijn dan de rest van het kleed.
groet,
Redmar

Bram Rijksen

Eerlijk gezegd moest ook ik twee keer kijken hoe 'het' precies zat. Ik denk, Jaap, dat wat jij de zachtroze snavelbasis noemt, in werkelijkheid de kop is. De vogel kijkt dus met een sterk geknikte nek 'naar z'n tenen', met het puntje van de snavel op het borstbeen. Maar lastig blijft 't..
Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

BWoets

Ik blijf bij een Kleine.
Een chileen is ook roder dan deze vogel is mijn mening.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Bram Rijksen

CiteerIk blijf bij een Kleine.
Een chileen is ook roder dan deze vogel is mijn mening.
Dat is het naar mijn mening ook, maar de 'verwarrende' houding van de nek zorgt ervoor dat sommigen er eerst achter moeten komen wat nu de kop en wat de snavel is.

Jaap Denee

#10
Ja, inderdaad, je hebt gelijk, Bram. Ik zie het nu ook: de kop is raar naar voren  geknikt en die zag ik in eerste instantie aan voor de snavelbasis.

Zo bekeken heb je het inderdaad over een Kleine Flamingo.

Dank voor jullie toelichting!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

carel

#11


Ik heb de foto wat vergroot en verscherpt misschien dat je iets meer kunt zien
niks aan de kleuren gedaan veel verder kan ik niet gaan dan vervagen alle details
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

jasper


thijs

Als je kijkt naar die orginele Wilde Eend zie je ook wel dat hij behoorlijk klein is.
Maar ik snap nu ook wat je in eerste instantie dacht te zien met die rare houding van zijn nek.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

redmar_woudstra

indd, lijkt net of zijn kop een deel van de snavel is.
groet,
Redmar

steenl

Inderdaad kleine Flamingo!

Chileen zal ook rooiere kniëen hebben. Is zoals al gezegd ook een grotere vogel.