Bever, of een rat of iets anders?

Gestart door sjanneke, juli 31, 2010, 23:38:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjanneke

In een smal snelstromend watertje zag ik dit diertje zwemmen.
Groet Sjanneke

Timo Roeke

Aan de staart kun je in ieder geval al zien dat het geen bever betreft. Klik HIER voor een duidelijke foto van een beverstaart. En zowel de bisam- als de muskutrat hebben beide ook een dikkere staart (muskus | bisam). De kop is echter niet duidelijk die van een rat maar ik houd het in ieder geval op een bruine rat - Rattus norvegicus. Er zijn echter mensen met meer verstand van dit soort zaken op dit forum.
Even afwachten dus :)

sjanneke

Timo, ik had inderdaad kunnen zien aan de staart dat het geen bever is!
Bedankt voor je uitleg. ;)
Groet Sjanneke

mlahaye

Moeilijke waarneming... Het is een woelmuis-achtig dier (geen bruine rat, want dan had je een lange staart moeten zien). Meest logisch zou woelrat zijn, maar ik vind het uiterlijk erg op veldmuis/aardmuis lijken? Tja, ik kom er niet goed uit. De grootte is ook bijzonder lastig in te schatten. Invoeren als woelmuis spec. dan maar. Enigzins onbevredigend, maar ik zie even geen betere optie.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin

sjanneke

Bedankt voor je uitleg en ik ga hem invoeren als woelmuis spec. ;)
Groet Sjanneke

keesschreven

Citaat van: Timo Roeke op augustus 02, 2010, 10:56:04 AM
Aan de staart kun je in ieder geval al zien dat het geen bever betreft. Klik HIER voor een duidelijke foto van een beverstaart. En zowel de bisam- als de muskutrat hebben beide ook een dikkere staart (muskus | bisam). De kop is echter niet duidelijk die van een rat maar ik houd het in ieder geval op een bruine rat - Rattus norvegicus. Er zijn echter mensen met meer verstand van dit soort zaken op dit forum.
Even afwachten dus :)

Muskusrat en Bisamrat zijn hetzelfde, zie informatiescherm Muskusrat: "Ook bekend als bisamrat".
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Timo Roeke

Thanks, dat wist ik nog niet. Ik dacht dat er kleine verschillen in zaten.