Hoofdmenu

Welke lens?

Gestart door hoven, juli 31, 2010, 21:12:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik ben van plan een zoomlens aan te schaffen voor een Nikon body. Doel is vogel-fotografie. Ik overweeg een 200-500 lens, maar twijfel over het bereik van deze lens in het open veld. Heeft iemand ervaring/tips voor mij?

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

Jeroen Nagtegaal

Het belangrijkste is naast het doel ook het budget te bepalen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rrrrr

Een algemene stelregel bij vogelfotografie is: JE KOMT ALTIJD MM'S TEKORT.
Zeker in het open veld.
In het open veld zien de vogels jouw eerder dan jij hun....
Trek je daar niets van aan en wordt op zo'n moment inventief.......

Ik heb zowel een vaste- als een telezoom lens en beide voldoen prima, maar het hangt ervanaf wat je ermee wilt.
Met zoomen ben je flexibeler, maar algemeen geldt dat een zoomlens iets mindere kwaliteit geeft dan een vaste lens. Het is maar net waar je je prioriteiten legt.

Kijk ook eens bij:
www.birdpix.nl
en dan vooral het forum. Zoveel mensen, zoveel meningen, budgetten, wensen.......alles heeft daar al eens een oordeel gekregen.

Heeft jouw Nikon body een ingebouwde scherpstel motor? Heb je meer keuze mogelijkheden.
Wat is het budget (zoals Jeroen al aangaf)? (hoef ik niet te weten hoor: als je het zelf maar weet).
Wil je vliegende vogels platen (snel werk) of alleen "stationaire" vogels?
Wil je met de lens gaan struinen of heb je een kijkhut? (gewicht gaat ENORM tellen als je veel gaat lopen.......)
Ben je een powerlifter of gebruik je een statief?

Dus: birdpix: digiscoping/fotografie en het forum optische apparatuur is wel een aanrader.
Misschien ga je wel voor een 300mm vaste lens met convertor. Ben je ook redelijk flexibel en niet te zwaar beladen.
Mogelijkheden genoeg.
Succes.
Ben wel nieuwsgierig naar je besluit

Rob

hoven

Dank voor de tips. Budget is voor mij overigens niet het belangrijkste. Ik ben niet-professioneel fotograaf, maar wil wel graag goede foto's kunnen maken over een groot bereik. Ik verneem derhalve graag goede ervaringen en tips. Dan kan ik deze meenemen als ik de prijzen vergelijk.

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

rrrrr

Het budget hoeft dan niet direkt een item te zijn, maar het heeft snel de neiging om uit de hand te lopen als je 2x moet.
Een aantal maanden geleden in het blad Zoom gelezen dat een serieuze vogelfotograaf al snel 10.000 Euro kwijt is....Pfoei, als dat geen budgetprobleem is??

Huren is mogelijk een optie. Kun je in het veld bepalen of wat je bedacht hebt ook in de praktijk klopt.
Of praat met mensen in het veld... Die hebben vaak al ervaring.
Scheelt van een potentiële miskoop.
Gedegen onderzoek is echt een aanrader hoor!

Rob

hoven

Rob, tuurlijk heb je gelijk, maar ik geef liever één keer veel geld uit voor een lens die precies doet wat ik wil dan iets minder voor een lens die het net niet is. Maar ik ga zeker iedereen aanspreken die ik met een flinke zoomlens zie lopen  ;)

Heb jij trouwens zelf ervaring met Nikon apparatuur?

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

rrrrr

Yep, allemaal Nikon.
Je mag mij wel een pm-metje sturen. Reageer ik daar wel op.

Rob

Goyatlah

Voor vogels lijkt me een Zoom-lens geen aanrader. Vaste lens is altijd beter, zeker voor het zelfde geld. Voor insekten gebruik ik 2 lenzen 100 en 180mm, minder geeft meer licht, maar dat is bij vogels denk ik minder van belang. Zou denk ik zelf gaan voor goede 500mm met stabilisator. En let op de lichtgevoeligheid (met 2.8 kun je bv nog een 2x convertor gebruiken als je dat zou willen).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

rrrrr

Gek genoeg zweer ik nu bij een zoom voor bewegende beestjes.........groot en klein.
Met een vaste heb je meer kans op betere foto's onder geconditioneerde omstandigheden, maar zodra je dat niet in de hand hebt???

Rob

hoven

Ik voel ook meer voor de opmerking voor Rob. Ik ben nogal een "trekker" en heb slechts zelden een geconditioneerde omgeving.

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

jpdejong

wat belangrijk is, wat is je budget????

200-500 valt in het categorie tot 1000,-

Waarschijnlijk gebruik je het gedeelte van 200 t/m 490 niet. Bij vogels heb je meer nodig als 500mm dan heb je een budget  van 7000,- nodig.

De zoom lenzen verliezen het qua scherpte van vaste brandpunt-lenzen.

budget tot 1500,-
de nikon 300 f4 met 1.7 convertor krijg je 500mm, alleen te gebruiken met veel licht/mooi weer. met wat weinig licht gebruik je hem zonder convertor.

budget tot 1000,-
de sigma 150-500 ook alleen te gebruiken  met veel licht

alle lenzen moet je toch ook gebruiken met een statief / een poot.



 

rrrrr

Een f4 met 1.7 convertor KAN moeite hebben met contrastdetectie en dan werkt de autofocus niet.
De combi f4 lens en 1.7TC heb ik en in de praktijk klopt dit. De AF wordt altijd langzamer en werkt niet altijd goed wat een huntende lens oplevert.
En waarom gebruik je een TC? Om afstand te overbruggen.
Is die 25 meter is plotseling kleiner bij minder licht? dus weg met dat ding? Lijkt onlogisch.

Uit de hand schieten met een 500mm kan best. Je moet de sluitertijden natuurlijk wel een beetje in de gaten houden (mooi weer  ;D )  en VR/OS/IS helpt een prima handje.

De rest van je betoog lijkt op de meeste punten wel te kloppen.
Veel mensen (zie birdpix) gebruiken tot 500mm zoomlenzen van Sigma en maken de mooiste plaatjes. Oefening baart kunst. En als je budget je beperkingen oplegt:wordt creatief/inventief. ;)
Gaat altijd lukken. De fotograaf maakt het plaatje, niet het toestel met lens.

Rob

hoven

Rob,

Dank voor je reactie! Ik wordt altijd zo depressief van die bedragen van rond de EUR 10.000  :blink:

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

rrrrr

#13
Die bedragen kun je moeiteloos halen hoor  ;D ;D , maar zonder gekheid: Je moet zelf de plaatjes maken en dat hoeft niet in de papieren te lopen. Gewoon de gedragingen van de beestjes bestuderen en daar op inspelen.
Doe ik thuis ook en kijk maar eens bij http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=116301.0.html
Ze komen gewoon naar je toe (sperwer op 6 meter afstand). Kost wat tijd, maar dat succes smaakt o zo zoet........

Rob