Wat is zeldzaam...

Gestart door Goyatlah, juli 31, 2010, 04:07:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Plaats dit topic expres in het buitenlandforum.
Zeldzaam is denk ik wat lokaal niet algemeen is. Dus is Oxygastra niet echt zeldzaam - in ieder geval niet waar ik ze gezien heb -. Zelfde geldt voor Boyeria. Grap is dat we dachten dat Boyeria in Sardinie zzz was. Niet goed gekeken misschien?
Ik denk dat er een nieuwe, en betere definitie van zeldzaam, bedreigd, etc moet komen.. Hier kan vermoedelijk op de lange termijn niemand iets mee.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Taka

Het concept zeldzaam is toch niet zo belangrijk? Wat zou je er mee moeten behalve leuk voor op je lijst?

"Bedreigd" riekt naar "bescherming", "maatregelen", "politiek" en dat is een lokale (nationale) kwestie. Knuffelbare en/of fotogenieke organismen komen dan eerder in aanmerking dan onooglijke dieren en planten. Ik las elders op dit forum iets over mensen die zeldzame grassen wegplukten om en een gewone orchidee te fotograferen. Wel erg hoor. Maar eerlijk gezegd zou ik ook geen zeldzame (of bedreigde) grassensoort herkennen. Sterker nog: ik kan geen enkele zeldzame grassensoort uit m'n hoofd opnoemen.

Anyway, een bedreigde knuffelbare of fotogenieke soort kan een leuke aanleiding zijn om een bepaald biotoop te beschermen. Prima. behalve dan dat er allerlei natuurfotografen op af gaan komen om juist die soort op de foto te krijgen (en de rest te vertrappen).
(Sybe)

Goyatlah

Zeldzaam kan extreem belangrijk zijn: verbod op allerlei aktiviteiten bv. Meestal terecht, een enkele keer niet terecht. Kan een Essent-mast 5 meter verder op gezet worden (waar een krabbescheer poel is, maar zitten daar dan ook echt Groene Glazenmakerlarven in).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Taka

Naar mijn idee gaat het in zo'n geval om "bedreigd", en niet direct om"zeldzaam". Die twee kunnen samengaan, maar dat hoeft niet. Soorten die in Nederland alleen als zwerver voorkomen, zijn (hier) wel zeldzaam, maar niet bedreigd. Dat laatste in de zin dat je in Nederland zelf dan niet zoveel kan doen aan bescherming.
(Sybe)

Goyatlah

Rivierrombout was en is in het hoogste beschermingsfabriekje. Voor 1997 (of zo iets) was ie in Nederland uitgestorven, nu zit ie op alle beschikbare territoirs. Wat is en moet dan bescherming zijn?
Moi, Dolf

Taka

Ik dacht meer aan de zadellibel. Zeldzaam zonder meer. Bedreigd? Is er iets wat het voorkomen van de zadellibel in Nederland bedreigt? Kunnen er maatregelen worden genomen om die bedreiging tegen te gaan?

Wat betreft de rivierrombout, ik heb geen antwoord. Hoeveel jaar moet een situatie duren voordat deze als uitgangspunt voor de status wordt gezien?
(Sybe)

JohanvantBosch

Dat hangt er een beetje vanaf op welke schaal je ernaar kijkt. Iets wat in Nederland bedreigd of zeldzaam kan zijn, hoeft dat in Europa niet te zijn. Of... als het in Europa bedreigd is, kan het op wereldschaal nog steeds een algemene soort zijn....

Omdat het hier (internationaal) staat probeer ik het even voor Observado te zeggen. Bij het toekennen van de zeldzaamheidsklassen hebben we zoveel mogelijk de verschillende rode lijsten aangehouden, dwz op dit moment:
- wereld rode lijst (voor zover die compleet/correct is, ik kan me voorstellen dat dat voor sommige werelddelen nog lastig is)
- Europese Rode lijst
- Middellandse zee rode lijst en noord-afrikaanse status (vanuit atlasje mi. zee)
- een enkele keer is voor een enkel land een afwijkende zeldzaamheid aangegeven. Meestal alleen als dat overduidelijk was, bijvoorbeeld als de status in noordafrika erg afwijkend was t.o.v. die in europa. In zo'n geval is het aantal landen waarvoor je iets moet aanpassen beperkt en valt de hoeveelheid werk dus nogal mee.

Er valt denk ik nog heel wat te sleutelen....