kwakken in Nederland gewoon niet tellen?
Alle Kwakken?
Er is ooit wel eens een Kwak in Nederland geweest die een Tsjechische ring droeg, dus het is wel bewezen dat er ook wilde Kwakken in Nederland kunnen opduiken. Daarnaast zou ik ook vogels in een natuurlijke omgeving wel gewoon op je lijstje zetten. Zo heb ik bijvoorbeeld Kwakken in de Biesbosch en bij Breskens (en ook een op het station van Woerden...).
Je hebt wel gelijk dat ik nooit Kwakken in een dierentuin zal willen twitchen...
oke, bewezen wilde gevallen tellen natuurlijk wel, maar binnen de stadsgrenzen van amsterdam zal ik nooit een kwak tellen (behalve als die een buitenlandse ring heeft)
maar om even OT te blijven komen er zo wat leuke hongarije kiekjes
Volgens mij moet er maar een apart Kwakken-topic komen...
En dan in het algemene vogeldeel, dan kunnen de 'deskundigen' ook hun mening geven.
Zal ik eens een deskundig oordeel geven ......
Soorten als Raaf en Oehoe tellen we allemaal. Soorten die geherintroduceerd zijn in NL of buitenland, daarvan zijn de nakomelingen (in het wild uitgebroed) telbaar.
Voor de Kwak geldt hetzelfde principe, kwamen origineel voor in NL, zijn (in dit geval per ongeliuk) geherintroduceerd, dus de nakomelingen (zonder ring) in het wild uitgebroed zijn telbaar.
Vaak trekken dit soort kolonies ook wilde exemplaren aan .....
Dus ongeringde exemplaren zijn net zo telbaar als Raaf en Oehoe, en de bijsmaak die je hebt, ach, dat mag je zelf (net zoals bij de eenden) bepalen.
Wietze, ff een kleine nuance, we mogen voor het spelletje (de Nederlandse Lijst), soorten als Raaf en Oehoe tellen. Echter voor
mijn wereldlijst doen soorten als Flamingo, Ross Gans, Sneeuwgans, Roze Pelikaan, Siberische Taling, Huiskraai, Monniksgier, Lammergier, Bronskopeend, Buffelkopeend, Grote Canadese Gans, Raaf en Oehoe niet mee. Dus dat betekend dat ik deze in een niet discutabele locatie wil gezien hebben, concreet heb ik dus geen Ross Gans, Siberische Taling, Bronskopeend en Buffelkopeend voor mijn wereldlijst. Deze laatste lijst is belangrijker dan zo'n Nederlands lijstje, want dat is maar een spelletjes lijst.