Maatschappij heeft verknipt beeld over natuur

Gestart door leonwillems@home.nl, juli 30, 2010, 13:28:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

leonwillems@home.nl

In de vierde aflevering van De Levende Natuur 2010 (net op de deurmat) een interessante column van hoofdredacteur Bart van Tooren over de eeuwige discussie tussen pro-recreatie of pro-natuur, onder de titel Meer vogels of meer recreatie. Daarin geeft hij aan dat de maatschappij een verknipt beeld heeft van alles wat met dieren en natuur te maken heeft. Eén voorbeeld : In ons land terechtkomende dwaalgasten worden op de hielen gezeten door honderden vogelaars en vogelfotografen, waarbij het welzijn van de betreffende vogel niet het belangrijkste is waar men zich om bekommert. Ander voorbeeld : De Tweede Kamer nam dit voorjaar een motie aan over bijvoedering van dieren in o.a. de Oostvaardersplassen, maar bekommert zich vrijwel niet om het leven van dieren in de bio-industrie.

Hebben we echt zo'n verknipt beeld?

>:D 

PS In het blad ook aardige artikelen over de Kleine heivlinder, de honingbij, stikstofdepositie in de duinen en veel meer!  Voor meer informatie : www.delevendenatuur.nl
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

danieq

Ja.
Kijk eerst maar naar de hypocrisie als het gaat om ´lieve´ dieren en dieren die we eten. Iedereen eet dolgraag een lekker varken, kip of een koe. Maar zeg maar eens dat je paard eet. Of, nog erger, een hond of kat. Dat kunnen wij ons niet voorstellen terwijl dat in China bijvoorbeeld heel normaal is.
Daarnaast vergeten we soms de dieren door ons eigen plezier. Het is inderdaad de vraag of wij met het spotten en fotograferen van bijvoorbeeld vogels de natuur echt helpen. Maar we doen het graag. Ik zelf voel een soort liefde voor deze dieren, maar ik betwijfel of ik hun leefomstandigheden beter maak. Het staat met elkaar op gespannen voet.
De mens bedoelt het soms goed, maar de gevolgen zijn soms anders.

Oenanthe

Ik kom al jaren graag in de natuur en ik geniet van alles wat ik daar kan vinden. Maar ik ben me er ook van bewust dat in de natuur meer gestorven dan geleefd wordt. Leven is waarschijnlijk eerder uitzondering dan regel. Dat tekent wel het verknipte beeld dat ik van de natuur heb en ik ben vast niet de enige.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips