Plevieren

Gestart door Zuidberg, juli 30, 2010, 11:19:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zuidberg

Ook van plevieren weet ik (nog) niets. Ik kwam er een stel tegen op Texel aan de Waddenkust. Ik zie op alle foto's geen gele oogring, zodat het wat mij betreft in eerste instantie geen kleine plevieren kunnen zijn.

Mijn 'gokjes':
Foto 1: juveniele bontbekplevier (door grote zwarte bef)
Foto 2: strandplevier (door onderbroken zwarte band)
Foto 3: strandplevieren?
Foto 4: formaat hetzelfde als bovenstaande vogels, anders zou ik waarschijnlijk direct tureluur roepen. las ergens dat juveniele kleine plevieren soms oranje poten kunnen hebben; de gele oogring zie ik hier echter ook niet.

Ben benieuwd naar jullie ideeën!
Joost Zuidberg

Stijn E.

Ik kan je eerste 3 foto's niet bekijken  :-\ (ook niet als ik ze download) Anderen wel?
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Zuidberg

Sorry, Stijn. Als het goed is zijn ze nu wel zichtbaar.
Joost Zuidberg

dannybregman

#3
1: Bontbekplevier.
2: ik denk ook bontbekplevier.
3: bovenste bontbekplevier onderste weet ik niet.
4: ik denk toch een tureluur.

Ik ben niet zeker dus wacht even andere reacties af.

Stijn E.

Citaat van: Zuidberg op juli 30, 2010, 11:27:18 AM
Sorry, Stijn. Als het goed is zijn ze nu wel zichtbaar.

Klopt! Geen sorry  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

BWoets

#5
Als je alleen de pootkleur van de vogels bekijkt weet je al dat dit geen Strandplevieren zijn. Die hebben zwarte poten.
Lijken me allemaal jonge Bontbekken en op foto 4 een Steenloper.

Komt bij dat Kleine Plevieren op het wad (= zout water) zeer zeldzaam zijn!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

dannybregman

#6
Citaat van: BWoets op juli 30, 2010, 12:12:31 PM
Als je alleen de pootkleur van de vogels bekijkt weet je al dat dit geen Strandplevieren zijn. Die hebben zwarte poten.
Lijken me allemaal jonge Bontbekken en op foto 4 een Steenloper.
Ik keek ook nog even in m,n boekje en zag dat het toch geen strandplevieren waren maar bontbekken, dus ik heb het ook veranderd. En kleine plevieren zijn natuurlijk zeldzaam op het wad even vergeten, dus ook even veranderd.

Zuidberg


Dank, heren.

Blijft lastig, (jonge) vogels determineren. Ik zou al niet eens met zekerheid durven zeggen dat die poten niet zwart zijn (met uitzondering van de bovenste op foto 3). Steenloper had ik niet aan gedacht, er liepen daar wel meer steenlopers rond. Is dit een jong exemplaar? z'n tekening is namelijk niet zo bont als je vaak ziet.
Joost Zuidberg

BWoets

Citaat van: Zuidberg op juli 30, 2010, 12:26:27 PM

Dank, heren.

Blijft lastig, (jonge) vogels determineren. Ik zou al niet eens met zekerheid durven zeggen dat die poten niet zwart zijn (met uitzondering van de bovenste op foto 3). Steenloper had ik niet aan gedacht, er liepen daar wel meer steenlopers rond. Is dit een jong exemplaar? z'n tekening is namelijk niet zo bont als je vaak ziet.

Ja, een jong of winterkleed beest.
In de zomer zijn ze veel kleurrijker!

Strandplevieren zijn opvallend lichter dan andere plevieren en tegenwoordig behoorlijk zeldzaam op de zeeuwse delta na!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

pwolf

Citaat van: BWoets op juli 30, 2010, 15:38:38 PM
Strandplevieren zijn opvallend lichter dan andere plevieren en tegenwoordig behoorlijk zeldzaam op de zeeuwse delta na!

En zelfs daar zijn ze tamelijk zeldzaam, op Walcheren dit jaar één betrouwbare waarneming, de rest door bezoekende hoopvollen...

p.
Pim Wolf, Vlissingen