ca 100 wantsen op een brandnetel

Gestart door barebigfoot, juli 29, 2010, 11:46:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

barebigfoot

Hoi forum, wie kan mij aan een naam helpen i.v.m. invoeren.
Ik weet niet of er volwassen wantsen ook op foto zijn, maar volgens zijn het nimfen en wel verschillende stadia. Wie weet een naam.
Gisteren gespot In de polder van Rhoon.
Uwe

Arp

Het zijn de nimfen van een Lygaeidae die naar de waardplant vernoemd is ... nu jij weer  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

barebigfoot

#2
 ;D Bedankt! Ik voel er nu nog de brandnetels! Liocoris tripustulatus dus?
de brandnetelwants [nimfen veel groter dan ik de imago toch!] ;D
daarom ben ik gaan twijfelen.
Ik voer hem in.[nadat ik heb vergeleken]
Uwe
papa of mama zat ook nog vlakbij! :)

harry60

De laatste foto is inderdaad een L. tripustulatus of brandnetelwants en zijn kleiner dan de eerste foto's van de nimfen.
De eerste foto's van de nimfen zijn een ander soort namelijk, ik zal nog even wachten met het antwoord.......

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

hedy2411

De kleine nimfjes zijn volgens mij van de Heterogaster urticae...

Groetjes,
Hedy

harry60

ooooooooh Hedy,  :police: we probeerde Uwe zelf het antwoord te laten vinden.

Maar goed het is inderdaad Heterogaster urticae.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

barebigfoot

 8) ;D ;D
Hedy bedankt! Maar op de manier hoe Harry en Arp het doen kost wel tijd maar dan kan je wel ook heterogaster nimfjes van tripustatus nimfjes scheiden als met de paplepel INGEGOTEN! :angel:
Ik voer ze in, maar zal wel nog goed naar kkijken beste Arp en Harry!
Uwe

harry60

De foto met de Liocoris tripustulatus er op is een adult  ;D

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

barebigfoot

Citaat van: barebigfoot op juli 30, 2010, 12:13:24 PM

papa of mama zat ook nog vlakbij! :)
Harry bedankt voor de bevestiging 8)
gelukkig zijn de meeste nimfen makkelijk te scheiden van de adulten, samen komen we er wel uit!
Uwe

Arp

Hoi Uwe, raadsel opgelost  ;D

De foto's van de Heterogaster-nimfjes laten een leuke verzameling van, naar ik meen, alle 5 verschillende stadia zien - vandaar ook de verschillen in grootte. Heterogaster urticae is een Lygaeidae (in het Duits "Bodenwanze", in het Nederlands lees ik wel eens "Bodemwantsen" of "Grondwatsen" ofzo, maar nlsrt voert die namen niet). De nimfen van deze familie hebben een tamelijk herkenbare "algemene habitus" en zeker deze zijn daarom vrij gemakkelijk in die familie te plaatsen. En ze zijn vernoemd naar de waardplant Brandnetel (Urtica).

Liocoris tripustulatus is inderdaad - in het Nederlands - ook naar Brandnetel vernoemd, maar het is een Miridae (Blindwants)  :lol:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

barebigfoot

Arp bedankt, de goedbedoelde waardplant was voor mij een instinker en dan ook nog de brandnetelwants zittend vlakbij! Een leuke een leerrijk afloop.
Uwe