Hoofdmenu

kevers of cicades

Gestart door redjered23, juli 28, 2010, 23:13:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

redjered23

deze verzameling kwam ik tegen in duitsland, vlak over de grens, dus waarschijnlijk ook in NL bekend dacht ik. Het leek om 2 types te gaan maar het zouden ook mannetjes en vrouwtjes geweest kunnen zijn, er werd hier en daar gepaard,

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

dutchway

Rene ze lijken volgens mij de Vuurwants - Pyrrhocoris apterus te zijn.
Maar ik weet niet of er in Duitsland gelijkende soorten zijn.
Groeten van Lia

Arp

Ook in D zijn dit vuurwantsjes  B)

Leuk: Het imago (linksboven) is langvleugelig!!  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Waarmee Arp dus wil aangeven dat de rest nimfen zijn in verschillende stadia!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

En er (kan) gaat er geen een vliegen ondanks de lange vleugels.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Hé, dat wist ik niet! Weer wat bijgeleerd vandaag!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

#6
Citaat van: harry60 op juli 29, 2010, 09:27:44 AM
En er (kan) gaat er geen een vliegen ondanks de lange vleugels.
Daar heb ik dan andere info over :huh:

(naar ik meen van Berend zelfs, maar heb nu geen tijd om te zoeken)

Edit: het rode boven (haast, haast  :rolleyes: )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Heb het nu even opgezocht:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=21230.msg169750.html#msg169750

Als ik er voor het gemak maar even vanuit ga dat Berend een Vuurwants herkent en ook vlieggedrag  ;D dan zijn er dus minimaal "sommige" (langvleugelige?) exemplaren die kunnen vliegen.

Heb zelf deze zomer ook nog een macropteer Vuurwantsje uit een zwembad gevist - helaas dood - maar zie ze verder zelden of nooit.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Dat is ook weer nieuw voor mij, heb zelf nog nooit een langvleugelige gezien eigenlijk nooit opgelet of er zijn.
Zal dat ook eens in de gaten houden ik zie er vele in Belgie.

Maar goed het overgrote deel zal kruipend door het leven gaan.
Toch leuk deze nadere info.

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Deze week pas voor het eerst een Vuurwants gezien.
Het was een langvleugelige, dat wel...  :)

http://waarneming.nl/foto/view/1419955
Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

Zoeken bij lindebomen henk, lindezaden vinden ze heerlijk.

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Zal ik doen, Harry.  :duim:  Bij de vindplaats staan inderdaad ook enkele lindebomen!
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Geinig Henk, het schijnt dat de langvleugelige niet echt zeldzaam zijn, maar ik let er altijd op en zie ze vrijwel nooit. Heb lang het gevoel gehad dat het een beetje "zuidelijk" beestjes waren omdat ik ze vooral uit Frankrijk kende en in NL zelf alleen uit Limbabwe (Thorn, Maastricht, Sittard), maar heb ze inmiddels ook veel noordelijker gezien - Hengelo, Groningen, Hamburg ... al beeld ik mezelf in dat het daar wel kleinere/localere populaties zijn ;).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Citaat van: Pudding4brains op juli 30, 2010, 13:18:09 PM
...maar heb ze inmiddels ook veel noordelijker gezien - Hengelo, Groningen, Hamburg ... al beeld ik mezelf in dat het daar wel kleinere/localere populaties zijn ;) .
Denk het ook, Arp, maar ik ben al blij met deze ene!  ;)
Vriendelijke groeten,
Henk

MarjoSmeets

#14
Op de 11e had ik ook zo'n wants, die ben ik nu nog eens gaan bekijken. Een langvleugelige toch ook? Maar hier in de buurt zijn die dus al wat vaker gezien, Arp vermelde immers ook Sittard. Maar als deze niet kunnen vliegen hoe komen ze dan verspreid? Dit was het eerste en enige exemplaar dat ik hier gezien heb sinds ik 3 jaar geleden begon. Hij moet toch ergens vandaan komen. Op de eerste foto vind ik het achterlijf erg vreemd, dacht in eerste instantie zelfs dat ik met een ander beest te doen had en dat dit de kop was.  ;D

Edit: Ach ik had de link van Arp over de uitleg van Berend over het hoofd gezien, maar nu ik die gelezen heb, is me het een en ander duidelijker. Ik denk dat dan ook het rare achterlijf van die van mij verklaard is? Dit is een mannetje en heeft net gepaard?(Ik zie de bijbehorende foto niet, dus kan niet vergelijken) Dan zou er dus ergens ook een vrouwtje in de buurt moeten zijn geweest. Jammer dat ik die dan gemist heb.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

#15
Leuk hoor, al die langvleugels die loskomen  ;D

Jammer inderdaad dat de foto van Beat is verdwenen - nadeel van externe file hosters  :angry:

Ik doe er een paar vergelijkbare eigen plaatjes bij - de eerste komt het meest in de buurt bij het origineel van Beat - helaas zijn de meeste kwalitatief nogal waardeloos, maar het concept wordt wel duidelijk denk ik ;)

Citaat van: MarjoSmeets op juli 30, 2010, 17:30:18 PMMaar hier in de buurt zijn die dus al wat vaker gezien.
De tweede foto beneden is genomen bij dat grote wegkruis langs de veldweg richting Kollenberg amper 100m buiten jouw gehucht (denk ik?)  B) (daar zat ook Raphigaster trouwens ;) )

P.S. Kan iemand het topic naar de wantsenafgeling verplaatsen? Dank!

De eerste 3 plaatjes met verschillende stadia van 'intrekken', laatste in copula ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

#16
Citaat van: Pudding4brains op juli 30, 2010, 21:32:01 PM

bij dat grote wegkruis langs de veldweg richting Kollenberg amper 100m buiten jouw gehucht (denk ik?)  8)

Als het inderdaad in Hillensberg was, zoals bij de foto staat, dan is het wel wat verder weg, maar het is wel een dorp in dezelfde gemeente. De gemeente Selfkant is een soort schiereiland, aan drie kanten omgeven door Limburg, waarvan het raakvlak met Sittard een heel groot stuk is.

Ik herinnerde me, dat ik vorig jaar in Bulgarije, voor het eerst deze wants op de foto heb gezet, in net zo'n groepen als die René op de foto heeft staan. Ik heb me die foto's nog eens opgezocht en inderdaad, bij de adults zijn geen vleugels te zien, op een heel enkele na, maar die zijn weer niet helemaal zo langvleugelig als die die we hier in het topic gezien hebben. Ik heb een stuk of 15 foto's van een paar groepen, maar ik zie er maar een stuk of 6 die net zo'n vleugels hebben als die op deze foto en dan zou het ook nog eens kunnen zijn dat er dubbele bij zitten, omdat ik dezelfde groep van een andere kant gefotografeerd heb. Heel leuk en leerzaam, dit topic. Bedankt weer Arp voor de uitleg en alle moeite die je erin gestoken hebt! 
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Citaat van: MarjoSmeets op juli 31, 2010, 08:54:31 AMAls het inderdaad in Hillensberg was, zoals bij de foto staat, dan is het wel wat verder weg
Ah, okay, die conclussie had ik ooit, langer geleden al, min of meer uit vorige opmerkingen getrokken - sorry, foutje ;D

Op die foto van je Bulgaren toch meteen twee met "halflange" vleugeltjes - dat was tot voor kort mijn langste versie ;) verder zie ik vooral de versie met niet/nauwelijks zichtbaar membraam.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)