Klopt, het zijn ook niet alleen libellenliefhebbers die de oorzaak zijn. In de natuur lopen ook veel vlinder-, insecten-, vogel-, plantenliefhebbers, fotografen, toeristen, dieren, etc. Ik denk dat het goed is niet alleen oog voor (in dit geval) libellen te hebben maar juist voor de andere voorkomende flora en fauna. Om snel een foto van een zeldzame soort te maken en er naar toe te rennen kan je bijvoorbeeld eenvoudig een veel zeldzamere plant over het hoofd zien. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat erg zeldzame grassen simpelweg worden weggetrokken om een mooie foto van een algemeen voorkomende orchidee te kunnen maken. Jammer maar het gebeurd als je geen weet hebt van wat er allemaal in de natuur voorkomt.
Al met al erg jammer dat dit soort dingen gebeurd; het resultaat is vaak dat de mensen die er wel goed mee omgaan er op worden aangekeken en te horen krijgen: "daar heb je er weer zo'n "natuurliefhebber" met z'n camera...".
Libellen hebben, vind ik, het voordeel dat ze rondvliegen. Wil je dan zo graag een foto van een soort maken; met een beetje geduld komen ze vanzelf in de buurt. Wanneer de omgeving kwetsbaar is het m.i. dus helemaal niet nodig overal doorheen te banjeren...