Hoofdmenu

vuurlibellen

Gestart door ronald, juli 18, 2010, 23:28:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

is er al wat meer bekend hoe de Vuurlibellen de afgelopen winter is bevallen?
ik zie ze hier en daar wel, meest enkelingen maar vandaag in de wieden op een plek een stuk of 15 bij een petgat.
op een plek iets verderop zaten vorig jaar ook enkele tientallen, maar daar vond ik nu maar een handjevol. maar met wat ik zelf heb gezien kan ik niet echt een verschil zien, het zijn er wel wat minder maar niet een indrukwekkend groot verschil
groeten, Ronald van Seijen

vuurvlinder

Nou om eerlijk te zijn is het hier op dit moment nog zwaar knudde waar het de libellen betreft. Aan echte libellen zie ik op dit moment slechts gewone oevers en verder heb ik nog weinig gezien. Het aantal Vroege glazenmakers was ook weinig in tegenstelling tot vorig jaar. Andere soorten glazenmakers heb ik net als de heidelibellen nog helemaal niet gezien. Ik zag vandaag wel weer voor het eerst een mannetje vuurlibel. Tis gelukt om daar een rottige foto van te maken... :(
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ronald

dat klinkt niet al te enerverend zo weinig libellen, het blijft toch een beetje een vreemd jaar wat dat betreft, op de ene plek is het heel goed en op de andere heel minimaal.
en Vuurlibellen fotograferen is wel een echte uitdaging, wat een vervelende dingen zijn dat als je ze op de foto of film wilt zetten. die laatste meter is bijna niet te overbruggen zonder ze op te jagen.
ik heb er eentje op de foto kunnen krijgen, een safety shot, maar toch nog mijn beste vuurlibelfoto tot nu toe (de enige waar niet alleen een rode waas of een net leeg stengeltje op staat...)
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Ik weet het allemaal zo net niet. Plasrombouten doen het goed, hier (nieuwe blijkbaar levensvatbare populatie, terwijl op de oude lokatie veel meer lijken te zitten). Op allerlei nieuwe km-hokken Vroege Glazenmakers. Naar Vuurlibellen heb ik nog niet gekeken, maar als ze in Grootegast zitten, heeft in ieder geval een deel de koude winter overleeft. Ben ook wel benieuwd naar hoe de Kleine Roodogen het op het moment doen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

en koraaljuffer natuurlijk, alledrie vrij goed herkenbare soorten die van warmte houden.
kleine roodoog heb ik nog niet een van gezien, koraal heb ik nog niet veel naar omgekeken, maar op één ven waar ze in hoge aantallen zaten had ik wel het idee dat het iets minder was, maar niet in die mate dat je kunt zeggen dat er iets wezenlijks is veranderd.
maar vooral de onmiskenbare vuurlibel is natuurlijk ideaal om iets aan af te lezen. dat verspreidingsbeeld zal veel meer volledig zijn dan van andere soorten en het evt verdwijnen ervan moet toch ook echt wel opvallen.
groeten, Ronald van Seijen

JohanvantBosch

#5
Statistieken vuurlibel
stats 2010: http://waarneming.nl/soort/stats/633?tab=&id=&user=0&year=2010&month=0&sex=0

stats 2009: http://waarneming.nl/soort/stats/633?tab=&id=&user=0&year=2009&month=0&sex=0

voor zover je er iets uits af kunt lezen.... Als je hiernaar kijkt, lijkt het meer alsof het seizoen (en de piek) wat later ligt dan vorig jaar... Maar misschien is de verspreiding en aantallen iets ingekrompen? Ik ben bang dat we daar aan het einde van het jaar pas echt iets over kunnen zeggen....?

Ikzelf heb ook nog niet het gevoel dat ik er zoveel minder zie dan andere jaren.

Kleine roodoog zie ik nu overal volop, niks mis mee wat mij betreft. Duurde wel erg lang voor ze op gang kwamen, trouwens. Maar dit is mijn visie voor midden van het land. Noorden kan ik niks over zeggen... (daar zijn jullie van)
Koraaljuffer heb ik er pas twee van gezien, maar nauwelijks in geschikt gebied geweest.

ronald

het lijkt er dus op dat zo'n beetje winter de beestjes niet al teveel doet, en dat vooral de zomer van belang is? maar zoals je zegt, we kunnen het beter nog even afwachten. ik was gewoon nu al nieuwsgierig, na gister meerdere van die vliegende auraatjes gezien te hebben, ik blijf ze indrukwekkend mooi vinden.

kleine roodoog ben ik ook niet erg scherp op hoor, grote kans dus dat ik die gewoon gemist heb. ik zal er toch eens beter op letten. dwz als ik me los kan maken van de krabbenscheer, dat huidjeszoeken van groene glz is echt verslavend, ik kom nergens anders meer aan toe  ;D
groeten, Ronald van Seijen

Peter Hoppenbrouwers

2009 was hier in de buurt van Nijmegen naar mijn mening een stuk minder dan 2010, vooral in de Ooijpolder en Millingerwaard. Maar ik zie ze nu op allerlei plaatsen en qua aantal klaag ik ook niet. De Millingerwaard had vorig jaar een minder jaar maar in 2010 is ie als 'vanouds'!

En ze zijn fantastisch!

Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

vuurvlinder

Kleine roodogen doen het in Grootegast prima.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

nick w

Zag in het buitenland dat vuurlibellen soms voor hele ondiepe poelen gaan, dan kan kou natuurlijk best vertragend werken en er zal best wel wat bevriezen. Maar na gisteren heb ik het idee dat alle libellen die laat waren nu toch wel volop aanwezig zijn, voor bandheide was het gisteren Grote Uitsluipdag volgens mij!

Groet,
Nick W

gko

vuurlibel sluipt nu ook uit bij de Roggebottocht (O-Flevoland)
met vr gr gkoopman

JohanvantBosch

Nu, bijna aan het einde van de maand, nog maar eens naar de statistieken kijken...

http://waarneming.nl/soort/stats/633?tab=&id=&user=0&year=2010&month=0&sex=0

Het aantal waarnemingen in juli is nu ongeveer even hoog (enkele waarnemingen meer) als vorig jaar in die maand. Het aantal ligt ongeveer 300 hoger... Je weet natuurlijk nooit waardoor dat komt, maar het lijkt in elk geval alsof er niet veel aan de hand is door de winter.

ronald

heel leuk en interessant allemaal!  :) 
zat er natuurlijk ook wel een beetje in, dat de temperatuur van de zomer belangrijker is dan een beetje kou in de winter (in het zuiden kan het soms ook aardig winteren), maar toch, je weet maar nooit. zo'n mooie Vuurlibel is wel een heel handige indicator in dit geval.
groeten, Ronald van Seijen

Jeroen Nagtegaal

Heb je ook gekeken naar maximale aantallen van algemene soorten en aantal soorten?
Zelf moet ik nog enkele waarnemingen van juli gaan invoeren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 28, 2010, 11:52:00 AM
Heb je ook gekeken naar maximale aantallen van algemene soorten en aantal soorten?
Zelf moet ik nog enkele waarnemingen van juli gaan invoeren.
Leef je uit, zou ik zeggen....  O0

Jeroen Nagtegaal

Misschien later, maar eerst wat buiten kijken in Duitsland.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com