macro lenzen

Gestart door pia zz, juli 10, 2010, 14:20:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

pia zz

Hallo mensen, ik ben op zoek naar een mooie macrolens, heb een nikon d 60 body en zou hiermee ook mooie macro opnamen willen maken. Zie verschillende mm voorbij komen, kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn???
  groet Pia.

gko

#1
Je zou er een boekje over kunnen schrijven maar in het kort
macrolenzen heb je grofweg in 3  uitvoeringen:

a- 50 a 60 mm lens  -  lens moet heel dichtbij het insect
b- 90 a 105 mm lens -  gemiddelde tussen a en c, bij mijn 100 mm moet insect min. 30cm van sensor
c- ca 180 mm lens    -  je kunt met deze wat meer afstand houden

de hogere mm-lenzen(b en c) zijn (veel) duurder

deze lenzen zijn vaak met Image Stabilizer uitgevoerd en zijn dan nog weer duurder

Er is ook een Macro-zoomlens van Canon, deze zeer goede zoomlens heeft geen auto-focus.
De andere lenzen hebben meestal wel autofocus. Voor nog meer macro kun je tussenringen gebruiken

Het belangrijkst is        - Image stabilizer en auto focus (wel of niet)
                                - de lichtsterkte (liefst F2.8 of minder)
                                - het aantal millimeters (zie hiervoor)         
met vr gr gkoopman

pia zz

alvast bedankt voor je uitleg, de 50 mm wordt het dan al niet, want boven een insect hangen, lijkt me niet handig ivm wegvliegen.... 8)
  groet Pia.

Jeroen Nagtegaal

En welke insecten wil je? Libellen, Dagvlinders of vliegjes?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

pia zz

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 10, 2010, 17:21:30 PM
En welke insecten wil je? Libellen, Dagvlinders of vliegjes?

Het zal toch het meest om libellen en dagvlinders gaan.
  groet Pia.

rrrrr

Jouw D60 heeft GEEN ingebouwde scherpstelmotor.
De aan te schaffen lens zal dus een motor moeten heben. Bij Nikon heet dat AF-S.
Andere merken ondersteunen niet altijd de motorloze body van de D60. GOED OPLETTEN dus, of je camera meenemen naar de dealer en de lens van jouw keuze in de winkel uitproberen.
Zelf heb ik de AF-S VR 105mm MICRO van Nikkor (Nikon).
Vooral bij libellen en andere beweegelijke beestjes duurt het opstellen van een statief te lang. Beestje gevlogen.....
Vandaar de VR en je kunt uit de hand fotograferen.
Valt de keuze op Nikon: Blijven er 2 over: 85mm of 105mm.
Meer is beter vind ik zelf, dus de 105mm is voor mij de topper. Ben ik zeer tevreden over. En de prijs........Tja het blijft Nikon hè?

In kort: scherpstelmotor moet in de lens ingebouwd zijn (vanwege D60) en VR (of OS bij sigma) is HEEEEL erg nuttig vanwege de grotere flexibiliteit.
Een aantal van mijn foto's zie je bij het libellen forum (rrrrr), close-up aardigheidje en mooiste vlinder of micro-forum.
Succes met je keuze.

Rob

belle

Ik heb niet speciaal kennis van lenzen, maar ik merk bij het fotograferen van insecten, vlinders, etc. wel dat ik alles met de hand scherpstel en dus nooit de autofocus gebruik. De af weet zelden wat ik scherp wil hebben.  :)  Dat werkt dus helemaal niet. Ik vraag me dus af of het al dan niet hebben van autofocus zo belangrijk is bij macrofotografie. Mijn Sigma-lens heeft wel image-stabiliser (OS). Dat leek me bij het uit de hand fotograferen (ik gebruik vrijwel nooit statief) wel nuttig. Overigens fotografeer ik vooral voor determinatie, niet zozeer voor de mooie plaatjes (hoewel het af en toe natuurlijk wel leuk is een mooi plaatje te hebben).

Hoe zit dat bij andere kleine-beestjes-fotografen? Gebruiken jullie wel autofocus?
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

gko

#7
ik gebruik veel autofocus, omdat je bijna nooit exact weet
wanneer een insect wegvliegt, je probeert steeds dichterbij te komen
en voor determinatie alvast wat te schieten. In dat geval is autofocus,
vooral de continue-autofocus erg belangrijk, zonder autofocus mis ik veel insecten, maar jij dus blijkbaar niet.

met vr gr gkoopman

rrrrr

Altijd autofocus tijdens het uit de hand fotograferen, al was het alleen maar om mijn eigen bewegingen te corrigeren. Onwillekeurig beweeg je zelf meer dan je denkt en bij een macrolens met een scherptediepte van hooguit een paar millimeter zit je er zomaar naast.....
De snelle AF van de 105mm AF-S VR van Nikkor heeft mij al in veel situaties gered.
Alleen de HEEEEEL kleine micro vlindertjes zijn wat lastiger. Een paar plaatjes extra schieten en dan maar hopen dat er een goed plaatje bij zit.
Meestal probeer ik een vast steunpunt voor mijn hand te vinden naast het beestje en steun/stabiliseer de lens dan met mijn vingertoppen. Zo blijft de afstand redelijk goed en hou je het beestje net iets makkelijker in beeld.
Zit 'ie stil, stabiel en is het windstil (wanneer heb je dat in Nl.?): statief erbij en handmatig scherpstellen.
Vind ik veel te omslachtig voor veldwerk, dus alles uit de hand en een macroflitser mee voor het hoognodige licht en dan komt het meestal wel goed.

Rob

gko

de kleine Velbonstatiefjes zijn in het veld erg handig (rond 100 euro),
kunnen heel snel net wat stabiliteit geven, maar je moet er mee
leren werken en hebben ook nadelen, die je moet kunnen accepteren
met vr gr gkoopman

frankw

#10
Kijk ook eens bij Tamron (90mm 2. 8) . Deze is jaren lang de beste geweest, ik weet niet hoe dat nu zit.

edit: Stomme smiley.. 2.8 moet er staan..

thijsbroekkamp

Ik heb nu een paar maanden de sigma 150mm f 2.8 Prachtlens, ontzettend scherp. De 105mm en 180mm van sigma zijn net zo goed, ligt maar aan welke lengte je wilt. Ik vind 150mm ideaal voor juffers en libellen. stabilisatie heb ik niet nodig, want macro doe ik altijd van statief. Nooit uit de hand. Verder ook altijd handmatig scherpstellen.
Mijn natuur foto website: www.wildnature.nl

pia zz

alvast bedankt mensen, voor het meedenken, neem in ieder geval mijn body mee, maar weet nu wel waar ik op moet letten ;)
  groet Pia.

jpdejong

hoi,

voor vlinders en libellen gebruikt ik zelf altijd 70-300 vr of mijn vaste 300mm van nikon. je kan dan +/- op 1.5 meter afstand fotograferen. ik heb ook de 105 mm mirco van nikon, maar kom dan vaak niet dicht genoeg.

hier op mijn flickr pagina staan wat foto's. de eerste is wel met de 105 gemaakt, maar was nog 's morgens vroeg. de rest bijna allemaal met 300mm
http://www.flickr.com/photos/21884363@N04/

groeten jan-peter

gko

volgens mij kun je met een 105 mm ook gewoon op 1,5 meter fotograferen,
maar je tele zal wel meer vergroten, lijkt me logisch, de telezooms geven
mindere resultaten als de vaste brandpunten, maar ik weet niet of dat op een beeldscherm te zien is,
voor libellen die op een stengel boven water zitten is een 300 mm natuurlijk zeer geschikt,
maar voor andere insecten heb ik liever een 100 mm macro, geeft meer kwaliteit
met vr gr gkoopman

jpdejong

Citaat van: gko op juli 19, 2010, 15:48:24 PM
volgens mij kun je met een 105 mm ook gewoon op 1,5 meter fotograferen,
maar je tele zal wel meer vergroten, lijkt me logisch, de telezooms geven
mindere resultaten als de vaste brandpunten, maar ik weet niet of dat op een beeldscherm te zien is,
voor libellen die op een stengel boven water zitten is een 300 mm natuurlijk zeer geschikt,
maar voor andere insecten heb ik liever een 100 mm macro, geeft meer kwaliteit

als je met de macro op 1,5 meter gaat zitten hou je weinig over. Als je met de 300mm op 1,5 komt ongeveer overeen met 1 op 3, met de macro op 31cm kom je 1 op 1 (1 op 1 = komt even groot op je censor, 1 op 3 = komt 3 x zo klein op je censor).

Een vast brandpunt is een stuk scherper dan een zoom, maar je heb ook een vaste 300mm.

gko

#16
klopt als een bus. meestal zijn libellen en vlinders echter wel tot op minder dan een meter te benaderen.
Als je begint met een tele 300mm te kopen als je macro-opnamen wilt maken,
zul je later toch weer een echte macro willen hebben.
(verder niets ten nadele van de 300mm),1 op 3 wordt niet echt als macro gezien, macro begint bij 1 op 2,
maar dit is natuurlijk op zich discutabel
met vr gr gkoopman

Tukkerbird

#17
Citaat van: belle op juli 11, 2010, 22:50:29 PM
Ik heb niet speciaal kennis van lenzen, maar ik merk bij het fotograferen van insecten, vlinders, etc. wel dat ik alles met de hand scherpstel en dus nooit de autofocus gebruik. De af weet zelden wat ik scherp wil hebben.  :)  Dat werkt dus helemaal niet. Ik vraag me dus af of het al dan niet hebben van autofocus zo belangrijk is bij macrofotografie. Mijn Sigma-lens heeft wel image-stabiliser (OS). Dat leek me bij het uit de hand fotograferen (ik gebruik vrijwel nooit statief) wel nuttig. Overigens fotografeer ik vooral voor determinatie, niet zozeer voor de mooie plaatjes (hoewel het af en toe natuurlijk wel leuk is een mooi plaatje te hebben).

Hoe zit dat bij andere kleine-beestjes-fotografen? Gebruiken jullie wel autofocus?

Ik fotografeer altijd AF, volgens sommige bij macro,s onmogelijk voor mooie resultaten :rolleye:
Ik heb sinds kort de Nikon 105,prachtige lens maar qua kwaliteit niet veel beter als de Sigma 105 die veel goedkoper is.
Ik gebruik bijna altijd een statief en draadontspanner, dit levert toch echt scherpere foto,s op.
Succes ermee,voor wat foto,s{macro,s} zie de mijn site.

jpdejong


CiteerIk fotografeer altijd AF, volgens sommige bij macro,s onmogelijk voor mooie resultaten :rolleye:
Ik heb sinds kort de Nikon 105,prachtige lens maar qua kwaliteit niet veel beter als de Sigma 105 die veel goedkoper is.
Ik gebruik bijna altijd een statief en draadontspanner, dit levert toch echt scherpere foto,s op.
Succes ermee,voor wat foto,s{macro,s} zie de mijn site.


Ik weet niet welke je van nikon heb? de nieuwe bied veel meer als de sigma. ik heb met beide gewerkt, voordelen van de nikon 105 vr nano tegen de sigma 105 zijn:

-Vr(stabilisatie)
-Afs lens(sneller, stiller en je kan hem eerst scherp laten stellen en dan eventueel scherpte handmatig bij stellen, zonder de camera op manueel te zetten)
-beter gebouwd
-interne focus, lens wordt niet langer/korter

Tukkerbird

Citaat van: jpdejong op juli 22, 2010, 16:07:30 PM

CiteerIk fotografeer altijd AF, volgens sommige bij macro,s onmogelijk voor mooie resultaten :rolleye:
Ik heb sinds kort de Nikon 105,prachtige lens maar qua kwaliteit niet veel beter als de Sigma 105 die veel goedkoper is.
Ik gebruik bijna altijd een statief en draadontspanner, dit levert toch echt scherpere foto,s op.
Succes ermee,voor wat foto,s{macro,s} zie de mijn site.


Ik weet niet welke je van nikon heb? de nieuwe bied veel meer als de sigma. ik heb met beide gewerkt, voordelen van de nikon 105 vr nano tegen de sigma 105 zijn:

-Vr(stabilisatie)
-Afs lens(sneller, stiller en je kan hem eerst scherp laten stellen en dan eventueel scherpte handmatig bij stellen, zonder de camera op manueel te zetten)
-beter gebouwd
-interne focus, lens wordt niet langer/korter

Ik heb ook beide lenzen, wat dat laatste punt betreft ben ik het met je eens.
Alleen sneller dan de Sigma dat merk ik niet,ik vind dat de Nikon er soms meer moeite mee heeft.
Vr gebruik ik weinig omdat ik voor 99% van statief fotografeer,over de bouw kan ik je gelijk geven. Nadeel daarvan is dat hij weer zwaarder is als de Sigma wat voor vliegvakantie,s weer ongunstig is.
Maar als je na het eindresultaat kijkt qua kwaliteit{scherpte] dan doet de Sigma weinig onder voor de Nikon.
Eén ding weet ik zeker,het zijn beide prima lenzen ;)