Bijzondere sprinkhaan strijkt neer in Rotterdam

Gestart door harry60, juli 27, 2010, 22:21:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Bakker

CiteerIk ben een florist.
Geeft niks. Maar ik ben blij dat floristen dit ook lezen!   ;D
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

RoyKleukers

Nog een bijdrage aan de vestigingsdiscussie:
Gisteren hadden we een sprinkhanenexcursie bij Assen, gericht op de zompsprinkhaan. Diverse terreintjes met een hoge dichtheid aan zomsprinkhaan en gewoon spitskopje, waarbij de grote aantallen langvleugelige dieren van beide soorten opvielen. De langvleugelige zompsprinkhanen konden aardige stukken vliegen, maar vooral het vlieggedrag van de spitskopjes was spectaculair. Ze vlogen voor je op en je zag ze dan langzaam omhoog gaan, als een soort vlinder over de wei fladderen en honderden meters ver vliegen. En dat voor een normaal gesproken kortvleugelige soort!
Dit lijkt een ondersteuning van de theorie van natuurlijke vestiging van de kiezelsprinkhaan in Nederland (we onderschatten het verspreidingsvermogen van sprinkhanen). De nieuwe waarneming in Arnhem is daar ook een sterk argument voor. Ik blijf het echter lastig te geloven dat de dieren een afgelegen plek als Rotterdam op eigen kracht hebben bereikt. Ik ben benieuwd wat er dit jaar nog aan nieuwe populaties ontdekt gaat worden.

Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Wim Bakker

Citeer...een afgelegen plek als Rotterdam...
en wij maar denken dat Enschede op de rand van de wereld ligt...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

RoyKleukers

Je moet het ook met kiezelsprinkhaanogen bekijken .....
EIS-coordinator sprinkhanen

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

HPM

De stenen zullen toch geen tweedehandsjes uit Rotterdam zijn?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op augustus 15, 2010, 18:44:44 PM
De stenen zullen toch geen tweedehandsjes uit Rotterdam zijn?

--
Groeten, Herman van der Meer

Nee, liggen er al langer en zijn hele schone stenen. Ze werken daar wel al >1 jaar aan het spoor.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

En dan te bedenken dat in 1997 nog met stelligheid in een gezaghebbende bron werd geschreven: "Deze soort is niet in ons land te verwachten".
Wie weet zaten ze er toen al.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Wim Bakker

Tsja, wie durft dat nu nog te schrijven...

Heeft iemand trouwens een idee waar de stenen vandaan komen die voor het spoor gebruikt worden? Van een deskundige hoorde ik dat het graniet is uit Finland of Portugal, en waarschijnlijk Portugal vanwege de lichtgrijze kleur. In beide landen komt Sphingonotus voor, in Portugal zelfs drie soorten...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Of naar Graniet Import Benelux

Overigens las ik dat spoorballast uit porfier bestaat en elders dat porfier in Quenast in Waals Brabant wordt gewonnen. Er is een spoor- en een waterverbinding.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

kroonp

Zaterdag in Arnhem gezocht naar de Kiezelsprinkhaan. Het spoorwegterrein is niet zonder meer toegankelijk en nog gewoon in gebruik, dus daar heb ik mij niet op gewaagd. Ik zag bij thuiskomst dat er ook waarnemingen zijn gedaan bij een doodlopend lijntje buiten het emplacementsterrein. Daar moet ik dan nog maar eens gaan kijken. Het betreft een in onbruik geraakt lijntje wat redelijk recent weer opgeknapt is met o.a. een nieuw balastbed. De sprinkhanen kunnen het blijkbaar wel waarderen, want bij de waarneming in Molenhoek lees ik dat ze ook op nieuw gestort steenslag zaten.

Omdat ik wel benieuwd was of zo ook buiten spoorwegterreinen te vinden zijn heb ik mijn zoektocht gericht op braakliggende terreinen. Direct ten zuiden van het emplacement liggen verschillende grote braakliggende terreinen (zie kaartje; luchtfoto is niet helemaal actueel). Op sommige plekken ligt ook veel puin en steen (zie foto). Naar mijn idee geschikt voor de Kiezelsprinkhaan. Ik heb echter niets kunnen vinden. Het kan natuurlijk dat ik ze over het hoofd heb gezien, maar de aantallen zijn dan in ieder geval niet zo hoog dat ze gemakkelijk te vinden zijn. Blijkbaar zitten ze toch liever op de spoorwegsteentjes.

Heeft iemand ervaring met deze soort in het buitenland? Op wat voor plekken zitten ze daar? Past het beeld wat mijn foto laat zien bij geschikt Kiezensprinkhanen habitat? M.a.w. zou het moeten kunnen om ze ook op zulke braakliggende terreinen te vinden?






Groet

Peter Kroon

rombout

Als we even aannemen dat ze misschien wel door de lucht zijn komen aanvliegen, zouden ze misschien ook wel op de grotere grinddaken kunnen zitten. Misschien kunnen mensen die toegang tot zoiets hebben daar eens gaan kijken?. Of zouden die te weinig voedsel voor ze bevatten?
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

jaapbouwman

Die plek in Arnhem blijft lastig inderdaad, ben wel aan het kijken of we er legaal op kunnen. Het terrein wordt niet meer genruikt voor posttreinen maar wel om goederenwagons te stallen. Een groot deel van de sporen daar wordt helemaal niet meer gebruikt.
Ik ben samen met Rob Felix na de vondst in Molenhoek wezen zoeken in Cuijk waar op een industrieterrein veel geschikt biotoop aanwezig is maar daar niks. Heb ook contact gehad met de sprinkhaanwerkgroep NorthRein-Westfalen waar ze de opmars van Kiezelsprinkhaan al jaren volgen. Zij hebben de soort nog nooit buiten spoorlijnen aangetroffen.

Maar, je weet natuurlijk maar nooit

garryb

#74
CiteerIk blijf het echter lastig te geloven dat de dieren een afgelegen plek als Rotterdam op eigen kracht hebben bereikt.
Uiteraard zijn geschikte plaatsen in het (voor mij afgelegen) Limburg en Gelderland voor een vliegende Kiezelsprinkhaan net zo lastig dan wel even makkelijk bereikbaar, want vermoedelijk nog steeds vele tientallen kilometers vliegen vanuit de meest nabije bekende populaties over de grens, al scheppen de nieuwe ontdekkingen wel de vraag hoe goed de Duitsers de soort in kaart hebben gebracht. De kolonisatie van Rotterdamse spoorterreinen kan al lang geleden hebben plaatsgevonden vanuit nog onontdekte voorposten op spoorlijnen in 'het oosten' (Utrecht/Gelderland). De locatie op Rotterdam-Zuid ligt op minder dan 100 kilometer van de vindplaats bij Arnhem. Als je er een landkaart bij pakt en Duitse situatie/schaal vergelijkt is Rotterdam relatief gezien maar een klein stukje verder naar het westen. De interessante vraag is natuurlijk wat zich tussen Rotterdam en Arnhem bevindt aan populaties. De Sikkelsprinkhaan, ook langvleugelig en een extreem goede vlieger, heeft het 'afgelegen' Rotterdam ook stadsbreed gekoloniseerd, vrijwel zeker op eigen kracht (en zich snel uitbreidend als gevolg van locale voortplanting). Aanvoer van imago's/eieren van de Kiezelsprinkhaan met kiezelmateriaal is natuurlijk ook nog mogelijk, maar misschien niet veel waarschijnlijker dan natuurlijke dispersie.

Groet,

Garry

Jeroen Nagtegaal

In Arnhem hebben ze ook delen van het Spoor, in de nabijheid vervangen. Ik ben er vandaag geweest maar veel te winderig voor Sprinkhanen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

garryb

Ter kennisgeving: inmiddels is er ook een Kiezelsprinkhaan waargenomen en gefotografeerd in de Botlek, hemelsbreed precies tussen de eerste vindplaats aan de Laan op Zuid en de Maasvlakte.
Groet,

Garry

Wim Bakker

Leuk! 


Maareuh... in de Botlek?  Stinken ze ook?    :-X
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

marcel123

CiteerNFM 34                                                  
                             1-10
   
                             M. Grutters, R Versijde, W.H. Bakker, D. Groenendijk & J.H. Bouwman 2010. Nieuwkomer op het spoor: de kiezelsprinkhaan Sphingonotus caerulans in Nederland (Orthoptera: Acrididae).               
                                
                             
   



marcel123

Citaat van: rombout op augustus 23, 2010, 15:56:39 PM
Als we even aannemen dat ze misschien wel door de lucht zijn komen aanvliegen, zouden ze misschien ook wel op de grotere grinddaken kunnen zitten. Misschien kunnen mensen die toegang tot zoiets hebben daar eens gaan kijken?. Of zouden die te weinig voedsel voor ze bevatten?
Zijn ze uit de literatuur bekend van dit soort terreinen? Ik ken de soort uit het buitenland alleen van spooremplacementen en kiezelstranden... maar ik ben ook nog nooit? op een grinddak geweest.

marcel123

NOS Journaal 20.00 uur

Is dit spoorwegemplacement ondertussen omgevormd tot een stadsboerderij?