wit ei 48 x 40 tot 56 x 40

Gestart door hdeheer, juli 27, 2010, 15:17:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

Onlangs midden in het natuurgebied Kolonelsbos Grootegast dit ei gevonden. Dacht o, dat is een houtduif-ei, maar klopt niet, mijn vingers (wijs- en midden-) zijn exact 4 cm en het ei idem dito. Maten houtduif zijn 40.5 x 29.5. Bij napluizen van Makatsch 5 delen en Prisma vogelgids van Sluiters kom ik qua grootte op fuut-reiger-roerdomp-wilde eend-slobeend-krakeend-wespendief-scholekster-grutto-fazant-kokmeeuw-bosuil-krielkip, want normaal kippe-ei = 65 x 50
De sterk gekleurde , groenige, bruinige, gelige en gestippelde eieren vallen af. Dan blijven er 3 over: Bosuil, Krakeend en Krielkip.
Krakeend: Makatsch: eieren gelig roomkleurig 54.3 x 39.0. Sluiters eieren roomkleurig wit of bleek grijsgroen 55 x 39.
Bosuil: Makatsch: eieren zijn wit en ronde vorm 48.2 x 38.7. Sluiters: eieren zijn wit en rond, wit enigszins glanzend, broedend tot in juli, 48 x 39 mm. Welke vogel legde, het meest waarschijnlijk, dit ei nu? Wat denkt u?
Met vriendelijke groeten.
Herman de Heer.

keesschreven

#1
Mijn eerste gedacht was ook houdtuif.
Het ei is in ieder geval uitgekomen, te zien aan de rechte breukrand. De oudervogels verslepen deze schalen, o.a. om predatie op rottend geurspoor te voorkomen. Maar volgens mij nooit echt verweg van het nest: <100m? Dus kun je afgaan op biotoop. Valt bosuil of krakeend af?

Op basis van kleur zou ik zeggen dat krakeend afvalt. En voor kip is het een vreemde locatie?

Dus Bosuil, hoewel het niet glanst? Zou dit komen omdat het er al een tijdje ligt?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren