Hoofdmenu

De Frisse Blik site

Gestart door Stijn E., juli 26, 2010, 21:45:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

firecrest

Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 11, 2011, 17:19:25 PM
Citaat van: firecrest op maart 11, 2011, 16:47:09 PM
Misschien leuk voor een topic waar deze woorden worden verzameld?
Iedereen kan zijn woord posten met uitleg.
Daar leren we ook nog eens wat van ;)

Waarom een topic? We zijn nu toch juist bezig met iets voor op de site?! Dubbel lijkt me niet nodig... Of begrijp ik je verkeerd?
Een topic om de woorden te verzamelen en op de site een pagina waar alle woorden (op alfabetische volgorde) duidelijk staan met daar achter de betekenis.
Ik weet niet hoe je anders aan alle/een hoop woorden wil komen zonder rechtstreeks van de hoaxbirders of andere site's te kopiëren.
Eventueel kunnen we het ook in een PB naar jou sturen, maar dan krijg je allemaal dezelfde woorden/afkortingen binnen ;)

Vincent Hart

Ben het wel eens met Lars. Niet alleen is het leuk als zoveel mogelijk mensen hun steentje kunnen bijdragen, hoe meer mensen er bijdragen, hoe completer het overzicht wordt  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

#92
Maar weer eens een update! Wat is er de afgelopen tijd veranderd aan de site en wat gaat er binnenkort veranderen?

Er is veranderd:

  • Het design en de scripten zijn de afgelopen tijd nog tot in de puntjes verbeterd
  • De ranglijst van de MO gaf problemen dus daar is het e.e.a aan veranderd en er is nu ook een grafiek met daarin elke maand de actuele top-4 fotografen
  • Het jargon voor het woordenboek is nu online. Hiervoor bedanken wij trouwens Timo Roeke! Klik hier voor het woordenboek.
  • De 'afkortingen vogelnamen' naar het gelijknamige forumtopic staan online! Klik hier voor de afkortingenlijst.

Er gaat veranderen:

  • De ranglijst wordt misschien nog verbeterd

14-04-2011: Update. E.e.a. toegevoegd en gewijzigd
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Goed werk, jongens (m/v)  :duim:
Waar kan ik evt. op- en aanmerkingen kwijt?  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Tnx! Op/aanmerkingen mogen hier in dit topic :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Bart van Hoogstraten

Mooi gemaakt Stijn, ziet er overzichtelijk uit!  :duim: Handig ook die begrippen- en afkortingenlijst.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Citaat van: Stijn Eikelboom op april 27, 2011, 16:13:01 PM
Tnx! Op/aanmerkingen mogen hier in dit topic :duim:
stovje - Stormvogel spec. Let op de kleine letter.
Ben wel benieuwd waar deze vandaan komt. Ten eerste vraag ik me af hoe handig hij is in het veld bij NW7 ("Stofje!" "Met een grote of een kleine s?") en ten tweede: De enige 'stormvogel spec.' die geen extreme dwaalgast in NL is de noordse, en daar hebben we al 'nosto' voor.

Vlieg
'Vlieg' wordt vooral gebruikt in alle samenstellingen met vliegenvanger, dus 'bonte vlieg', 'grauwe vlieg' en 'kleine vlieg'. Hetzelfde gaat op voor 'frapo', 'kiek' en 'kwik'.

Kram
Ook (vooral) 'krams'

Woordenboek:
CSNA: Commissie Systematiek Nederlandse Avifauna. Besluit wat vogelaars wel en niet op hun lijst kunnen zetten
Denk dat dit als grapje bedoeld is. Beter: Houdt zich bezig met de verwantschappen, naamgeving en status van Nederlandse (onder)soorten.

Ringtail: Andere benaming voor vrouw of 1kj blauwe kiekendief
Verzamelbegrip voor blauwe óf grauwe óf steppe vrouw/1e kj

Ticken: Het zien van een, van tevoren, beoogde soort. Zie ook twitchen
Twitchen komt niet voor als lemma.

Evt. toevoegen: Zwemvliezen - 'Scheldwoord' voor alle eenden en ganzen.
Zeerukken - Zie 'zeetrektellen.'
Jaarlijst
EML/Eeuwige Maandlijst.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan vH

Ik heb ook nog wat toevoegingen voor het woordenboek:
Albino/albinisme (wel logisch om te noemen als je ook leucisme en melanisme noemt): Het ontbreken van pigment, waardoor de vogel geheel wit is).
MUS: Meetnet Urbane Soorten, het stadsvogel meetnet van SOVON
Vogelbescherming/VBN: Vogelbescherming Nederland, vereniging voor de bescherming van vogels.

Misschien later nog wat meer.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Bart van Hoogstraten

Weet iemand uit de nieuwe digitale garde van deze opsomming een printervriendelijke versie te maken (liefst in corps 9 of 10)?  Als ik het uitprint vanaf de site krijg ik alleen maar papiervretende bagger met onbegrepen leestekens en op elke regel een harde return. Als ik de tekst copy en in een ander document paste heb ik dezelfde bagger. Om dit in adobe CS om te zetten kost erg veel tijd (wellicht trouwens ook een zinvolle aanvulling op de beschrijvingen bij DFB-site, dit zijn de beschrijvingen van de raadselachtige biotopen die je kunt kiezen bij invoeren).

Alvast hartelijke dank van deze digibiel!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Stijn E.

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 29, 2011, 21:54:26 PM
Weet iemand uit de nieuwe digitale garde van deze opsomming een printervriendelijke versie te maken (liefst in corps 9 of 10)?  Als ik het uitprint vanaf de site krijg ik alleen maar papiervretende bagger met onbegrepen leestekens en op elke regel een harde return. Als ik de tekst copy en in een ander document paste heb ik dezelfde bagger. Om dit in adobe CS om te zetten kost erg veel tijd (wellicht trouwens ook een zinvolle aanvulling op de beschrijvingen bij DFB-site, dit zijn de beschrijvingen van de raadselachtige biotopen die je kunt kiezen bij invoeren).

Alvast hartelijke dank van deze digibiel!

Bart, de actuele lijst is ook op de mobiele site van DFB te vinden. (Yep, die hebben we ook, met dank aan Weebly).
Aangezien alles daar versimpeld is kun je die gewoon printen! Zie http://defrisseblik.weebly.com/mobile/begrippen.html

Ik moet de opmerkingen van Vincent trouwens nog doorvoeren, maar dat veranderd automatisch ook op de mobiele site!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 29, 2011, 21:54:26 PM
Weet iemand uit de nieuwe digitale garde van deze opsomming een printervriendelijke versie te maken (liefst in corps 9 of 10)?  Als ik het uitprint vanaf de site krijg ik alleen maar papiervretende bagger met onbegrepen leestekens en op elke regel een harde return. Als ik de tekst copy en in een ander document paste heb ik dezelfde bagger. Om dit in adobe CS om te zetten kost erg veel tijd (wellicht trouwens ook een zinvolle aanvulling op de beschrijvingen bij DFB-site, dit zijn de beschrijvingen van de raadselachtige biotopen die je kunt kiezen bij invoeren).

Alvast hartelijke dank van deze digibiel!

't is opgelost -> Herman heeft een .pdf ervan gevonden, deze laat zich leesbaar uitprinten. Wel interessant voor je natuurstudie en wel handig bij invoeren van waarnemingen, je kunt het biotoop hiermee nauwkeurig aanduiden. Met onderstaande link kun je hem downloaden, wel de moeite waard en het kost maar 35 a4tjes:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/60498CFE-24BD-437B-BB25-EC7ECF6D76B6/0/2005j66pub.pdf
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Stijn Eikelboom op april 29, 2011, 22:49:48 PM
Bart, de actuele lijst is ook op de mobiele site van DFB te vinden. (Yep, die hebben we ook, met dank aan Weebly).
Aangezien alles daar versimpeld is kun je die gewoon printen! Zie http://defrisseblik.weebly.com/mobile/begrippen.html

Ik moet de opmerkingen van Vincent trouwens nog doorvoeren, maar dat veranderd automatisch ook op de mobiele site!

Ik kan hem niet vinden op DFB-site Stijn maar het probleem is al opgelost (zie mijn berichtje hierboven).

Bedankt!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Stijn E.

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 30, 2011, 11:52:20 AM
Citaat van: Stijn Eikelboom op april 29, 2011, 22:49:48 PM
Bart, de actuele lijst is ook op de mobiele site van DFB te vinden. (Yep, die hebben we ook, met dank aan Weebly).
Aangezien alles daar versimpeld is kun je die gewoon printen! Zie http://defrisseblik.weebly.com/mobile/begrippen.html

Ik moet de opmerkingen van Vincent trouwens nog doorvoeren, maar dat veranderd automatisch ook op de mobiele site!

Ik kan hem niet vinden op DFB-site Stijn maar het probleem is al opgelost (zie mijn berichtje hierboven).

Bedankt!

Pff, ik moet geen forumberichten meer lezen op m'n mobiel zeg...
Daar zie ik dus de link onder 'deze opsomming' niet. Ging elders op het forum ook al de mist in.
Fijn dat het gelukt is Bart!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Bart van Hoogstraten

Ik dacht al zoiets, pas de probleme Stijn. Mooie platen trouwens van je Woepl bij Wijchen  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Stijn E.

#104
Het idee uit mijn vorige post (die inmiddels verwijderd is) blijkt niet zo handig dus even opnieuw. Jaja, het is ff een prutswerk.
We blijven gewoon lekker doorgaan met pagina's in de vorm zoals hij was (januari.html). Is dat jaar voorbij dan zet ik er een jaar achter (januari-2011.html). Dat is een stuk overzichtelijker voor zowel de mensen voor als achter de schermen.
Alle foto's uit 2011 zijn nu dus NIET meer op de oude links te zien. Het jaar eraan toevoegen brengt je weer op de juiste pagina.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

#105
Mailinglijst De Frisse Blik
We zijn de afgelopen tijd bezig geweest met het ontwikkelen van ons eigen mailinglist systeem. Sinds vanavond is het beschikbaar op de site. Via deze mailinglijst zullen we herinneringen en mededelingen, bijvoorbeeld over de maandopdracht, versturen. Alle Frisse Blikkers die deze mails willen ontvangen kunnen zich registreren op de website. Houd er rekening mee dat niet álles wat via de mailinglijst verstuurd wordt ook op het forum te lezen zal zijn. Het is dus aan te raden je te registreren, zodat je niks mist!

Let op! Het is belangrijk dat je het adres dfb [at] stijn-eikelboom [punt] nl toevoegt aan je lijst met veilige contacten. Anders komt de mail waarschijnlijk in je ongewenste email.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog