2 (1x roze bloem, 1x wit klein bloemetje)

Gestart door frankvdknaap, juli 26, 2010, 20:55:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvdknaap

Welke soorten zijn dit?

groeten,
Frank

Margreet Kwh

Hallo Frank,

de eerste lijkt me harig knopkruid, vanwege de dichte afstaande witte beharing van de zijtakken.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

brambonius

de tweede is een kaasjeskruid, iets in de strekking van muskuskaasjeskruid op het eerste gezichtt.
Bram

dirder

Lijkt me eerder Vijfdelig kaasjeskruid, zie bijvoorbeeld de kelkslippen.

dirk derdeyn
Groeten, Dirk Derdeyn.

frankvdknaap

Welke kenmerken kan ik bekijken of fotograferen om tot een zekere determinatie te kunnen komen van deze (vijfdelig)kaasjeskruid?

groeten,
Frank

rapunzel

Citaat van: frankvdknaap op juli 26, 2010, 20:55:37 PM
Welke soorten zijn dit?

groeten,
Frank

Bij de eerste foto denk ik aan Harig knopkruid gezien de grove vertanding van het blad. Eigenlijk moet je kijken of de plant sterk afstaand behaard is. Klein knopkruid is aanliggend behaard.
Bij de 2e foto gaat het om een Malva. Ik denk een brede bijkelk te zien en dan zou het om Vijfdeligkaasjeskruid gaan. Als de bijkelk toch smal blijkt, gaat het om Muskuskaasjeskruid.
Ik zou dat beide nog even gaan controleren.

M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

HPM

De eerste foto lijkt mij een probleemloze Harig knopkruid. De tweede is lastiger
maar ook als dat niet dezelfde plant is denk ik dat het ook Harig is.
Je moet altijd een beetje uitkijken want Harig en Kaal kunnen door elkaar staan.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Nietspitten

Citaat van: HPM op juli 27, 2010, 13:15:31 PM

de eerste lijkt me harig knopkruid, vanwege de dichte afstaande witte beharing van de zijtakken.

Margreet.

Hallo Frank,
De eerste foto lijkt mij een probleemloze Harig knopkruid. De tweede is lastiger ,
maar ook als dat niet dezelfde plant is denk ik dat het ook Harig is.
Je moet altijd een beetje uitkijken want Harig en Kaal kunnen door elkaar staan.

--

Bij de eerste foto denk ik aan Harig knopkruid gezien de grove vertanding van het blad. Eigenlijk moet je kijken of de plant sterk afstaand behaard is. Klein knopkruid is aanliggend behaard.
Ik zou dat beide nog even gaan controleren.

M.vr.gr.
Koos

De grove vertanding van het blad ook van foto 2 is duidelijk "Harig knopkruid".

groeten, Gerrit

HPM

Dir grove bladrandvertandig is me nooit opgevallen en Heukels noemt het ook niet als kenmerk.
De Kale komt op mij altijd wat slanker over. Wie weet heeft dat iets met die tanden te maken.
Ik zal er eens op letten.

--

Herman van der Meer

frankvdknaap

Gezien de brede blaadjes onder de kelkfoto denk ik vijfdelig kaasjeskruid :)

Ik heb ook nog ff gekeken naar het knopkruid. Precies dezelfde plantjes heb ik niet kunnen vinden maar alle plantjes die ik bekekenheb op deze plek waren afstaand behaard.

groeten,
Frank

Nietspitten

Citaat van: frankvdknaap op juli 27, 2010, 18:25:17 PM
Gezien de brede blaadjes onder de kelkfoto denk ik vijfdelig kaasjeskruid :)

Ik heb ook nog ff gekeken naar het knopkruid. Precies dezelfde plantjes heb ik niet kunnen vinden maar alle plantjes die ik bekekenheb op deze plek waren afstaand behaard.

groeten,
Frank

Goede foto's : helemaal vijfdelig kaasjeskruid.
groeten, Gerrit

dirder

Beste Frank, dit is niet op te vatten als een kritiek maar deze laatste foto's voegen niets toe (de bijkelk is ook goed te zien op het eerste setje foto's). Bij Muskuskaasjeskruid zijn de slippen van de bijkelk min of meer lijnvormig (en zijn het er vaak meer dan drie trouwens, wat volgens de meeste gangbare sleutels zou betekenen dat het geen Malva zou zijn).

Waar je nog zou kunnen naar kijken is de aanwezigheid van sterharen in het bovenste deel van de plant (vaak zelfs met het blote oog te zien), dit dan bij Vijfdelig kaasjeskruid.

Voorts geuren de bloemen van Muskuskaasjeskruid, deze van Vijfdelig kaasjeskruid niet. Je kunt ook naar de deelvruchten kijken, zie bijvoorbeeld http://seeds.eldoc.ub.rug.nl/root/Malvaceae/Malva/ 

Vaak zijn de bladslippen (van de bovenste bladen) bij Muskuskaasjeskruid duidelijk smaller dan bij Vijfdelig kaasjeskruid, maar lang niet altijd.

Hier in Belgiƫ heb ik de indruk dat beide soorten als tuinplant worden toegepast (en begint Muskuskaasjeskruid duidelijk vroeger te bloeien dan Vijfdelig kaasjeskruid).

Edit: ik zie dat ik in mijn eerste antwoord verkeerdelijk 'kelkslippen' tikte, waar het 'bijkelkslippen' moest zijn, excuus daarvoor.

groeten, dirk derdeyn (absoluut geen plantenkenner, maar hier kom ik vaak beide soorten tegen)
Groeten, Dirk Derdeyn.