Van welk dier is dit hol/spoor?

Gestart door Johan Helmus, augustus 11, 2010, 18:27:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Hallo,

Vandaag heb ik een bos in Zuid-Oost Friesland bezocht, en hier zag ik een groot holenstelsel (de holen strekten zich uit over een gebied van minstens 15 x 15 meter). Ook zag ik enkele sporen bij een modderpad voor de holen. Zelf had ik het idee dat het een das of vos moest zijn, gebaseerd op de grootte van het hol. Ik heb een aantal foto's bijgevoegd, en ik vroeg me af of iemand hier mij kan vertellen om welk dier het hier gaat.
Groeten, Johan Helmus

Norman

Ik kan het niet goed zien, maar ik gok Das. Dat zou overigens wel heel leuk zijn. Zo algemeen zijn Dassen niet in Friesland.

Kijk ander hier even, jij heb het beter gezien dan ik en kan het beter oordelen dan ik;

http://www.dasenboom.nl/de%20das.html#sporen

Overigens lijkt het zo dat de burcht niet meer bewoond is, maar dat kan ook met het regenachtige weer te maken hebben.

Leuke vondst!

Johan Helmus

Bedankt voor de reactie!

Ik zie inderdaad wel overeenkomsten. Zo liepen er ook diverse paden naar de holen toe, die duidelijk niet door mensen waren gemaakt. De paden waren goed zichtbaar, niet heel breed, en werden zo te zien regelmatig belopen. Aan de lage overhangende begroeiing die veelal over het pad hing, kon je afleiden dat dit pad niet door mensen was gemaakt.

Ook die losse hoop grond, gemaakt tijdens het graven, was duidelijk zichtbaar. Deze was ook vrij lang, met daarin een looppad waarin ik de sporen vond. Zoiets als op deze foto, maar de hoop met grond was langer (ongeveer 2 meter), en minder breed. (vrijwel gelijke breedte over de gehele lengte). Helaas heb ik hier geen foto van gemaakt...

De sporen waren vertroebeld door de regen van afgelopen dagen neem ik aan. Op haren en poep heb ik helaas niet gelet.

In het gebied zijn zowel vossen als dassen bekend overigens.
Groeten, Johan Helmus

Lampe

Vriendelijke groet,

Nico

Johan Helmus

Ok, dank! Ik ga deze invoeren als zijnde das. (En vervagen) :blink:
Groeten, Johan Helmus

Norman

De belopen paden en de losse grond duidden er inderdaad op dat het een bewoonde dassenburcht is.
Goed dat je deze vervaagt invoert.  :duim: