Zygiella x-notata en Zygiella atrica?

Gestart door Niek van Wijk, juli 26, 2010, 10:00:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Afgaande op aanwijzingen van Jacomijn denk ik dat foto 1 die ik vandaag in mijn kasje maakte een Zygiella x-notata is. Foto 2, die ik in maart 2008 maakte noemde ik ook zo. Maar nu ik de bruine bladfiguur zie ben ik daar niet zo zeker meer van. Is dat misschien een Zygiella atrica?

Met vriendelijke groeten,
Niek


frits_b

Tja, ik heb zelf nog nooit een Z. atrica gezien (voor zover ik weet ;-), maar ik weet wel dat de kleur van het achterlijf behoorlijk variabel kan zijn, binnen beide soorten. Op de foto's die ik van Z. atrica zie hebben de spinnen meestal een dunne zwarte streep op het carapax, in plaats van de grote driehoek van Z. x-notata. Wat dat betreft lijkt die atrica van jou toch meer op een x-notata, maar hopelijk kan Jacomijn er nog iets zinnigs over zeggen...
Bij mannetjes is het onderscheid makkelijker te maken; Z. atrica heeft hele lange palpen.
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

Niek van Wijk

Beste Frits,

Dank voor je reactie. Jacomijn schreef me dat dit: http://waarneming.nl/waarneming/view/46890803 eenZ.atrica kon (vandaar ingevoerd als "onzeker") zijn, vandaar dat ik op zoek ben naar andere exemplaren in onze tuin. Tot nu toe zonder succes, maar ik kwam wel een oude foto tegen die me aan het twijfelen maakte. Vandaar deze topic.

Met vriendelijke groeten,
Niek