beestjes vangen voor de foto

Gestart door tekenaar, augustus 17, 2006, 10:46:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

Voor determinatie is het soms nodig om dieren te vangen. In andere gevallen volstaat een foto-van afstand. Op waarneming.nl staan best veel foto's van dieren die voor de foto worden vastgehouden. Hoe moeten we daar mee omgaan? Ik heb er maar een poll van gemaakt maar ben evengoed ook benieuwd naar de reacties.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Antonie Blom

In een ander forum werd vermeld dat mensen soms een insect even in de koelkast stoppen (om rustig te maken) zodat ze mooi blijven zitten voor een foto. Andere keren zie ik vaak dat mensen een beestje even vangen voor een goede foto. Persoonlijk vind ik dat je alle dieren met rust moet laten en niet zo snel moet vangen, ook zeldzaamheden (of juist vooral zeldzaamheden) moet je met rust laten. De enige uitzondering die ik maak op wat ik hier zeg, is wanneer er dieren worden gevangen voor (echt!) onderzoek zoals het ringen of een inventarisatie o.i.d. Voor de rest zou ik zeggen dat je met je ... handen van alle dieren af moet blijven en mijn persoonlijke mening is dan ook dat foto's van dieren uit de hand gewijgerd moeten worden (hierib hou ik wel ruimte voor de eerder genoemde uitzondering).  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

tekenaar

Jammer overigens dat je bij zo'n poll maar 1 mogelijkheid in kunt voeren, maar daarvoor is het discussie-deel dus.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Stippen

Dagelijks worden nieuwe plannen gemaakt om industrieterreinen, woonwijken en snelwegen aan te leggen.
De schade die dat veroorzaakt aan zeldzame en (nog) niet zeldzame soorten staat in geen verhouding tot een nadere bestudering uit belangstelling voor de natuur.

Natuurlijk moet je soorten die snel verstoord worden met rust laten, maar als ik een zeldzaam beest was zat ik liever even in de hand van een fotograaf, dan plat op de voorruit van een auto.

Vergeet ook niet dat ze soms uit zich zelf op je hand gaan zitten!


Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Thijs Fijen

CiteerIk heb niet gestemt omdat het geval tot geval geld.

Als ik onder het libellen monitoren die heidelibelen moet vangen om even te kijken of het om steenrode of bruinrode heidlibel en je heb hem dan toch gevangen en je maakt een foto van het beest  , dan is het geen probleem.
Als je aan ring onderzoerk doet en je hebt tijdens het vangen een vogeltje in de nettten die je daarna in je hand hebt om te ringen dan is een foto er bij geen probleem.
heeft ie een beest speciaal voor een foto gevangen dan mag ie gelijk verwijderd worden hier.
Dus iemand die een beest in de hand heeft gefotografeerd moet aan tonen hoe die dat heeft verkregen.
verder moet iemand altijd een vergunning gehad hebben als ie iets gevangen heeft voor onderzoek

groeten
Daar ben ik helemaal mee eens!
Thijs Fijen

Esther

Ik heb ook nog niet gestemd, gewoon omdat ik er niet uitkom.
Ik denk dat het afhankelijk is van het doel en de situatie cq zeldzaamheid.
Waar denk ik een veel groter probleem ligt, dat zeg ik dus als beginner is dat je vaak niet weet of iets zeldzaam is. Een springspin die op je arm zit kun je best op de foto zetten. niets mee mis. Persoonlijk heb ik nog nooit een dier gevangen om te fotograferen, moet eerlijk zeggen ik sla niet eens een mug dood, dit tot groot vermaak van mijn omgeving, want ze moeten mij altijd wel hebben. Ik denk dat ethiek een hele moeilijke is, hoe wil je mensen gevoel voor de natuur bijbrengen als je overal uit de buurt moet blijven? Is bij ieder dier pakken dodelijk? Dus ik denk wat is het doel, heiligt het doel de middelen?

Esther

Bram Rijksen

Er zijn verschillende insecten die ik zowiezo oppak om ze 's beter te bekijken. Laatst een Veenmol; dan is het leuk om te zien hoe kinderen reageren als je het bizarre uiterlijk van zo'n beest laat zien en iets over de naam vertelt enzo. Heiligt het doel dan de middelen..? Vind ik wel. Onmogelijk om ze iets te laten zien wanneer je zo'n beest op de grond zet; die is ineen paar seconden onder het maaiveld verdwenen!
http://www.waarneming.nl/fotonew/7/71117.jpg

En voor heel veel 'beesies' geldt dat onbekend onbemind blijft, dus pak ik wel 's een slak, een rups of een spin om deze aan iemand anders te kunnen laten zien. En na het bekijken gaat-ie weer lekker terug, soms ook pas nadat er een fotootje is geschoten.

Esther

Ik ben geen visser, ik eet ook geen vis. Misschien zie ik ook sportvisserij verkeerd, maar als je een visje vangt om op te eten dan heeft het toch een doel? Of is sportvissen iets anders? Ik ben het namelijk wel met  eens als je vist enkel en alleen om te vangen en vissen zinloos dood te laten gaan voor de sport. De sport vind ik geen doel. Een sporter zal er anders tegenaan kijken, en vast een verklaring verzinnen waarom het is geoorloofd. Ik blijf ethiek zo lastig vinden. Mag je wilde planten uitzaaien, mag je begrazingsprojekten starten waar wel hekken omheen staan, de een zegt is goed voor de natuur, de ander zegt het is extensief boeren. Als er voor een heel zeldzaam beest een waardplant is die hier kan groeien, dat beest is zo zeldzaam dat het gepakt moet worden om de waarneming zeker te stellen heb je het dan wel over natuur?  Ik vind het zo verdomde moeilijk, zeker als  beginner want het is wel zo dat iedere vlieg of vlinder of libel die ik zie  voor mij een zeldzaam exemplaar is. Misschien verstoor ik dus ook wel iets omdat ik niet heb geleerd wat natuur is. Ik besef me wel degelijk dat ik "domme" vragen stel om te determineren, ik vraag om voor mij (on) bekende vlinders libellen of vliegen wat het is. Maar ik denk dat dit het grootste probleem is met ethiek, het besef dat zodra mensen zich hebben bemoeid met de natuur er iets verkeerd gaat. Soms moet je dan achter de feiten aanrennen omdat mensen iets hebben gedaan waardoor het niet meer klopt. Dus kortom wat is ethiek? Ik kan nog steeds de pol niet invullen, maar ik wil wel!!!

Esther

Jan Zwaaneveld

Bij het fotograferen gebeurt het me regelmatig dat een insect geheel uit vrije wil op me landt. Zo heb ik met een zekere regelmaat Atalanta's en (vooral ook) Heivlinders op mijn broek gehad, waar ik nog leuke foto's van heb. Ook landde er eens een Houtpantserjuffer op mijn hand. Dat is me verder overkomen met Lantaarntjes, een Roodpootschildwants, diverse vliegen, spinnen, lieveheersbeestjes en noem maar op.
Verder heb ik onlangs een paringswieltje Kleine roodoogjuffer gered uit een onbewoond, oud spinnenweb (dillemma: wat doe je als er wel een spin in het web zit die verlekkerd naar die potentiële maaltijd zit te koekeloeren?).
Ook heb ik wel Gierzwaluwen bij ons uit de schoorsteen gehaald en weer het vrije luchtruim in gegooid.
Wat ik maar zeggen wil: een foto van een dier in de hand wil nog niet per definitie zeggen dat het dier speciaal voor de foto is gevangen.

Overigens ben ik geen groot voorstander van het vangen van dieren voor de fotografie. Dat item laatst waar iemand zei dat -ie beestjes in de koelkast stopte omdat ze daar lekker traag van worden, dan denk ik, kom op man, de uitdaging is juist om zo'n dier in z'n natuurlijke omgeving, helemaal vrij en blij, te fotograferen. Dat geeft je als fotograaf toch ook veel meer bevrediging?

Maar het belangrijkste is dat ik vind dat je dieren zoveel mogelijk met rust moet laten, of het nou een Sneeuwuil of een Dambordvlieg is.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Guus Peterse

Citeer(dillemma: wat doe je als er wel een spin in het web zit die verlekkerd naar die potentiële maaltijd zit te koekeloeren?).
Niets, lijkt me. Dat is de natuur. Voor mij helemaal geen dilemma, anders is het einde zoek.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Viv Anch

Moeilijk hoor persoonlijk vang ik van tijd tot tijd weleens een libel, om er zekr van te zijn dat ik de goede soort noteer en dan maak ik er ook een foto van. In de koelkast  :(  gaat echt te ver. En liefst fotografeer ik ook alleen de vrije dieren, daar heb je ook veel meer voldoening van!
Ik probeer wel heel voorzichtig te zijn, doe ze vaak niet meer in de hand maar in loeppotje.

Stel ik vang een pantserjuffer waarvan ik denk dat  het een algemene soort  is (maar niet zeker de soort kan vaststellen) en dan blijkt het een zeldzame te zijn ben ik dan ineens fout bezig ... Ik ben dan blij dat ik het beestje heb gevangen omdat het gebied nu duidelijkoko geschikt is voor een nieuwe zeldzame soort. Moeilijk toch.
was getekend Vivianne

carel

Is dit de verantwoording van waarneming.nl ?
ik denk het niet
de verantwoording ligt volgens mij geheel bij de maker van de foto,
waarneming is alleen een medium waarop deze persoon geheel uit vrije  wil dingen laat zien die hij eigenlijk niet mag.
en beken nou eerlijk wij zijn allen regelmatig in overtreding door ergens van het pad af te gaan om een foto te maken
dan zou je 80 % van alle foto`s moeten verwijderen
ik zou wel de foto`s die gemaakt worden bij bv ringvangsten dit erbij vermelden zodat bezoekers van de site kunnen zien dat deze voor wetenschappelijk onderzoek gevangen worden en daarna weer losgelaten worden  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jan2002

Aan een foto is niet af te zien onder welke omstandigheden en met welk doel deze gemaakt is. Er zijn situaties die volkomen legitiem zijn, zie de reacties hierboven. Het is niet aan waarneming.nl om daarover te gaan oordelen. In zeer dubieuze gevallen (als bijv. uit bijschrift blijkt dat er geen reden was het dier op te pakken) komt er vanzelf wel reactie naar de inzender. Foto's gewoon laten staan dus.
Groet,
Jan

HansJWG

#13
foto,s van sportvissers 2

Ben zelf geen sportvisser.
Kan me wel voorstellen dat er een groep mensen is die dit leuk vindt.
Als er dan een foto gemaakt word is dat denk ik vooral omdat men trots is op de vangst.
(lengte, gewicht, vangmatriaal enz.)
Er zal denk ik altijd een groep sportvissers blijven.
Met het weigeren van foto,s jaag je de sportvisser tegen je in het harnas.
Dit is juist een forum voor open discussie.
Wel ben ik voor een soort foto-code dus misschien zo-iets als een fotocode bij natuurfotograven of de DBA.  
Maar dan toepasbaar bij vis? Misschien hebben de vissers op het forum wat ideëen of tips?
Verder doet een eigen verantwoording en gezond verstand ook wel wat bij de meeste mensen.
(Volgens mij is een visser ook niet blij met een vis in het zand, laat staan op de foto, zou deze persoon als zijnde admin. een pm-etje sturen)
Vissers zijn opzich wel een goeie bron van info, de hobby hadden ze toch al.
Een visser kan het formaat van de vis opmeten en eventueel ook het gewicht bepalen.

Persoonlijk zeg ik, ga toch duiken.  :D

Als je dan toch vist doe het met verstand, (de meesten doen dat vlgs mij ook).

(Overgens binnen ons duiksysteem wordt aangeleerd om met respect met het onderwaterleven om te gaan, kijken niet aanraken.)



Blijven invoeren die waarnemingen.

Groet, Hans
Groet, Hans

Tatanka

Mijn beste vriend is een fanatiek visser maar ook een natuurliefhebber. Zijn hart ligt bij Karpers en Snoeken maar hij wil best een dagje mee naar de Oostvaardersplassen om te roofvogelen.

Die maat is zo gek op de vissen dat hij er soms liefdevoller mee omgaat dan zijn met zijn vriendin. :) Hij koopt een dure onthaakmat, een luxe exemplaar om de vis goed en heel te houden. Hij behandeld de vissen goed en met veel voorzichtigheid.
Toch is hij een fanatiek (sport?)visser.

Een enkele keer eet hij eens vis die hij zelf gevangen heeft. Deze sterft een snelle dood en moet het wel waard zijn om daar het leven voor te laten.

Ik heb wel eens wat foto's gemaakt van wat hij ving als ik eens met hem mee ging. Prachtige vissen, mooi op de plaat.
Vergeet niet dat er ook zulke sportvissers zijn, echt liefhebbers met hart voor dieren. Lijkt me goed om dat ook in ogenschouw te nemen voordat iedereen met een hengel over één kant wordt gescheerd.



Om wat contrast in te brengen: laatst hoorde ik van hem over viswedstrijden waarbij de visser met de meeste hoeveelheid (totale lengte alle vissen) aan dode vis won. Belachelijk. En daar waren we het samen meteen over eens, dat moet verboden worden.

Limosa

CiteerVergeet niet dat er ook zulke sportvissers zijn, echt liefhebbers met hart voor dieren. Lijkt me goed om dat ook in ogenschouw te nemen voordat iedereen met een hengel over één kant wordt gescheerd.

Helemaal mee eens! Zelf ben ik ook een fanatiek natuurliefhebber, maar op zijn tijd ook een (genietende) sportvisser. Ik vind juist dat het een het ander ondersteund. Ik heb leren genieten van de natuur aan de waterkant! Roepende koekoeken, dansende zwaluwen en watervleermuizen, en ook libellen, verschilende waterplanten, muizen die als je heel stil zit gewoon over je laarzen heenlopen en tussen je voeten scharrelen. En dan het overweldigende gevoel dat je je een voelt met de natuur..... Vissen hoor je als mens respectvol te behandelen en dat gebeurt mijns inzens ook bij de grote groep al heb je natuurlijk altijd rotte appels net als in elke andere diergroepliefhebbers.

Groeten,

Joachim