Nog een Ascobolus uit Turkije

Gestart door Gulistan, juli 25, 2010, 19:42:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Het gevaar is natuurlijk groot dat ik jullie ga vervelen met al dat opgekweekte grut uit Turkije. Maar deze heeft iets grappigs. Bij de top van de asci zit altijd een of 2 vreemde bubbels, of zouden het sporen op zijn kop zijn. Wie kent het verschijnsel? De foto is genomen in Melzer. Ook bij deze ben ik er nog niet uit, want ik vond geen rijpe sporen. Dat wordt dus even verder kweken.
Ik heb wel rijpe Ascobolus sporen gevonden die qua maat overeen komen, maar die vond ik in het Coprinus prep. Sporenmaat gemiddeld 19 x 9,5
Groeten van Christiane

peterpeperkamp

#1
Het is een beetje lastig op de foto te zien hoeveel sporen er in de asci zitten , maar op de asci in het midden dacht ik 6 liggende sporen te tellen dus dan zouden die 2 rondjes gekantelde sporen zijn, maar dat kun jij beter weten


Het zou ook nog een Saccobolus soort kunnen zijn, de sporen zijn zo geclusterd .
wat is trouwens het substraat ?


Peter
Groet Peter

Gulistan

#2
Deze ascomyceet groeide op schapenkeutel, zelfde kweekbak als de coprinus. Het zou inderdaad ook een Saccobolus kunnen zijn, ik heb er een uit hetzelfde substraat gedetermineerd, het was Saccobolus versicolor. De sporenmaat die ik gemeten heb was een tikkeltje kleiner (gemiddeld 17,5 x 7)., maar dat kan natuurlijk. Ik heb hem ingevoerd op Observado.org
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Christiane,
ik kom tot dezelfde conclusie als Peter wat betreft het sporen-aantal, wel leuk ik heb ze zo ook nog nooit gezien.
groetjes Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

peterpeperkamp

Welke literatuur gebruik je voor je determinaties ? , ik zit ook met een probleempje , momenteel gebruik ik de E&E  fungi on miscellaneous substrates, maar daar kom ik niet verder mee..


Peter
Groet Peter

xenion

Ik wil alleen even de opmerking toevoegen dat Saccobolus een erg lastig geslacht is waarover nog erg veel onduidelijk is. Ben het wel met Peter eens dat dit een Saccobolus lijkt te zijn.
Groeten,
Martin

Gulistan

Inderdaad een moeilijk geslacht. Ik heb vandaag nog een Saccobolus ontdekt, op konijnekeutel uit Amsterdam. De sporenmaat en de maat van het pakje lijkt aardig overeen te komen met de Saccobolus versicolor, maar vervelend is dat hij al rijp is. Dus ik kan geen verandering in de kleur zien, en die heb je toch nodig volgens mij. En ja, ik gebruik ook de Ellis en Ellis, en de Nordic Macromoycetes Vol 1.
Groeten van Christiane

xenion

Hou er rekening mee dat niet alle soorten in Ellis staan.
Hier is nog wel een leuke sleutel in het Deens, met een beetje hulp van een vertaalsite kom je er een heel eind mee, maar hou er rekening mee dat andere auteurs weer andere ideeën kunnen hebben...:
1.3 MB schermversie: http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/CoprofilKey.pdf
6.2 MB afdrukversie: http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/CoprofilKeyPrint.pdf
Groeten,
Martin

Gulistan

Grote Dank, Martin! Mijn Deens zal wel met sprongen  vooruit gaan....
Groeten van Christiane

han.endt

Een ding begrijp ik niet helemaal: Nordic, Deens. De Saccobolus komt toch uit Turkije?

xenion

Goed punt Han, had ik niet meer aan gedacht. Ook nog een punt om rekening mee te houden, al zullen een (groot) aantal soorten daar ook wel voorkomen.
Groeten,
Martin

Gulistan

#11
De Deense sleutel is eigenlijk ook wel makkelijk te begrijpen. Er zijn deels overeenkomsten met de Ellis & Ellis en de Nordic, deels verschillen de sporenmaten. Als ik Saccobolus versicolor neem, geeft de
Ellis en Ellis: sporencluster 40-60 x 15-20 μm,  sporen 14-22 x 7-10 μm , smooth, fijnely verruculose
Nordic:         sporencluster 32-48 x 12-16 μm,  sporen 13-21 x 6,5- 9,5 μm fine reticulate
CoprofilKey: sporencluster 32-48 x 13-16 μm,   sporen  13-20 x 5-8 μm glatte eller opsprækkende
Mijn meting: sporencluster 38-43 x 13-16 μm,  sporen 17- 18,5 x 7,5-10,5, glad maar gepigmenteerd

       
  • Ik denk trouwens dat de foto van de sporen uit het coprinusprep van de Saccobolus versicolor afstammen, bij de foto van de asci met de dwarsliggende sporen ben ik niet zo zeker, omdat de top van de sporen zo platt lijkt als bij een Ascobolus. Het blijft moeilijk
Groeten van Christiane

peterpeperkamp

TIP, Als je Google Chrome als internet explorer gebruikt heb je de optie om elke site in welke taal dan ook te vertalen in het Nederlands.  de vertaling is meestal wel in de trend van  "ik , jij,  hij , wij , zunnie en gullie ,  en moet "vooruit achteropaan lopen" ... maar over het algemeen is het prima te lezen !


Peter
Groet Peter

Gulistan

Goede tip, dank je wel, maar voor PDF schijnt het niet op te gaan
Groeten van Christiane

han.endt

Citaat van: xenion op augustus 02, 2010, 19:16:58 PM
Goed punt Han, had ik niet meer aan gedacht. Ook nog een punt om rekening mee te houden, al zullen een (groot) aantal soorten daar ook wel voorkomen.
Ik ga er toch nog even op door. Bij de andere soortgroepen (flora en fauna) komen er zoveel soorten bij in Turkije dat je daar onmogelijk kan determineren met een Noordwest-Europees determinatie werk. Het lijkt me dat dat voor de fungi ook opgaat. Daar komt bij dat er daar ongetwijfeld veel soorten zullen voorkomen die überhaupt nog niet beschreven zijn. Kortom m.i. een Keizeramaniet o.i.d. oké, maar de rest..............

Gulistan

Juist omdat er nog zoveel niet beschreven zijn wil ik het erover hebben. Er moet gewoon een boek komen over de Turkse ascomyceten op mest! Dan maar zelf schrijven... ;)
Groeten van Christiane