Sluipwespje

Gestart door Marcel, augustus 17, 2006, 01:11:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel

Dit sluipwespje van maximaal 2a3 mm, was op een eikenblad aan het lopen. Weet iemand hierover iets meer te zeggen dan "sluipwesp"?

Groet
Marcel
Groet,
Marcel

Marcel

nog een opname
Groet,
Marcel

Robert Heemskerk

Sluipwespen zijn bijzonder moeilijk te determineren (ze komen in de biologische bestrijding wel goed van pas overigens..)

Je komt i.e.g. een stuk verder als je weet op wat voor insekt ze parasiteren.., maar dan nog is het lastig.

om je een voorbeeld te geven: (bron wikepedia);

Er zijn vele duizenden soorten sluipwespen die worden ingedeeld in vele families waarvan hier een kleine selectie van de allerbelangrijkste genoemd wordt:
De Ichneumonidae zijn parasitoïden van Endopterygota (insecten met volledige gedaanteverwisseling). Een zeer grote familie waarvan de soorten vaak bijzonder moeilijk zijn te identificeren. De Braconidae zijn nauw verwant aan de Ichneumonidae. De meeste soorten zijn parasitoïden van vlinderrupsen.
De Aphelinidae bevat kleine soorten die voornamelijk parasiteren op bladluizen, witte vliegen en dergelijken.
De Chalcididae bestaat voornamelijk uit middelgrote (2-10mm) soorten waarvan de meeste parasiteren op vlinders, kevers en vliegen. Sommige soorten zijn hyperparasitoïden van andere sluipwespen of sluipvliegen.
De Encyrtidae bestaat uit kleine wespjes van 1-2mm. Vele soorten parasiteren op verschillende soorten plantenluizen en schildluizen of op eieren van wantsen. Enkele soorten parasiteren op rupsen en, door een mechanisme dat polyembryonie genoemd wordt, kunnen duizenden nakomelingen uit één enkel ei voortkomen.
De Eulophidae zijn kleine wespen vam 1-3mm, die onder andere parasiteren op schildluizen, kevers, vlinders en bladminerende vliegjes.
De Mymaridae bevat soorten die wellicht de kleinste insecten bevatten, meestal kleiner dan 1,5mm. Het zijn parasitoïden van insecteneieren.
De Scelionidae zijn kleine wespjes van 0,5-4mm en vrijwel allemaal parasitoïden van insecten- of spinneneieren.
De Trichogrammatidae zijn zeer kleine wespjes; vrijwel altijd kleiner dan 1mm die op insecteneieren parasiteren. Vaak ontwikkelen zich meerdere volwassen wespjes in één enkel insectenei. Een van de belangrijkste geslachten is Trichogramma waarvan sommige soorten veel worden gebruikt in de biologische bestrijding van plaaginsecten.


groet,, robert

Marcel

Beste Robert
Ik was er al bang voor dat het onmogelijk was. In het verleden heb ik tijdens mijn studie wel eens kort met sluipwespen gewerkt. Die biologische bestrijding is erg interessant. Van dit exemplaar heb ik geen idee waarop ze parasiteren dus zal ik het met "sluipwesp" moeten doen.
Dank je wederom voor je commentaar
Marcel
Groet,
Marcel