Ascobolus op kooienmest

Gestart door Gulistan, juli 24, 2010, 23:24:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Deze Ascobolus brengt me vanavond tot wanhoop. Opgekweekt en gedroogd om te microscoperen meegebracht uit Turkije. De maat komt goed overeen met Ascobolus immersus - Slijmspoorspikkelschijfje. Maar dan: De sporen zijn  licht wrattig, en ik vind geen slijm rond de  sporen. Wie weet raad? Nordic en Ellis & Ellis hebben me geen uitkomst gegeven.
Groeten van Christiane

bruggeman

Welkom thuis Christane, Als hij uit Turkije komt staat hij misschien niet in de boeken die je gebruikt. Is er niet een Turks of waarschijnlijker Israelisch boek dat je kunt bemachtigen?
groet,
Ida

Gulistan

Ik ben tot nu toe nog geen Turks of Israƫlisch boek over paddenstoelen en in het bijzondere ascomyceten tegengekomen. Maar eens in de bieb van de NMV snuffelen, wie weet vind ik daar wat. Ik weet wel dat er een Italiaans boek over ascomyceten bestaat, maar dat schijnt nogal veel fouten te hebben.
Groeten van Christiane

loest

Hallo Christiane,

Kan het dan misschien de A. furfuraceus zijn? In Breitenbach wordt vermeld dat van deze soort alleen de jonge (hyaline) sporen een slijmlaag hebben. De rijpe sporen zijn violetbruin van kleur, deze hebben lichte lengteribben.
En wat literatuur betreft, misschien staat er iets in http://www.pilze.at.tf/  ??

Groetjes, Loes
Groet, Loes

Gulistan

De sporen zijn te groot voor A. furfuraceus, die heeft sporen van 18 - 35 x 10 - 15 um. Deze sporen hebben de maat van A. immersus, gemiddeld heb ik 65 x 35 um bij rijpe sporen gemeten, er zat weinig verschil in de maat van de sporen onderling.
Groeten van Christiane