orchis : Geelgroene wespenorchis ?

Gestart door GerardL, juli 24, 2010, 18:44:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,

Kan iemand aan de hand van deze foto's zeggen om welke orchidee het gaat?
Vond deze op wespenorchis lijken, maar er zijn noal wat varianten zag ik.

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard

Foto 1

mcbud

Heb hem nog nooit in het echt gezien, maar het begint wel erg op de Geelgroene wespenorchis - Epipactis muelleri te lijken.Maar even op Koos wachten; intussen zou ik de informatie over de groeiplaast maar even weghalengroet, marc

Jan Essink

Dat is nu dus de vraag waar hij gevonden is. In Limburg dan kan het muelleri zijn, maar de bloemen zien er ook erg helleborine achtig uit.
Als je mij een mail stuurt met de vindplaats, misschien dat we dan wat meer te weten komen welke het precies is.



groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

GerardL

Vandaag toch nog bevestigd gekregen: dit is de Geelgroene wespenorchis - Epipactis muelleri.

Grtzzzz

Gerard

Jean Claessens

Het spijt me voor je, maar dit is echt een gewone Brede wespenorchis

Groeten, Jean

Rien Ondersteijn

Zo'n tegenstrijdigheid maakt me nieuwsgierig.... ;)
Van wie heb je de bevestiging gekregen Gerard ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

met vriendelijke groet, Emanuel

Jean Claessens

#7
Alleen al de lipvorm is voldoende om met zekerheid te zeggen of een Epipactis ook echt E. muelleri is. Muelleri heeft een roomwitte lip met een opvallend ondiep achterste deel van de lip, dat ook bleekrood is. De doorgang van voorlip naar achterlip is heel breed, zie voor foto's de link hierboven

GerardL

Hallo allen,


Dit is een waarneming van 11 jaar geleden, en is destijds door iemand van de Nabu (duitsland) gedetermineerd.

Deze orchidee stond op een stukje terrein, aan de rand van een bos waar veel struiken stonden.
De plant stond in de schaduw, met nog 3 misschien 4 andere planten er bij.
Omdat ik destijds niet echt antwoord kreeg heeft de terrein-eigenaar, omdat ik veel aandacht had voor deze plant
en hem gewaarschuwd had dat deze planten zeldzaam waren, iemand anders er bij gehaald.
Ook deze mijnheer is verschillende keren langs gekomen om deze planten te bekijken.
vervolgens is hij tot deze conclusie gekomen.
Ook moet ik er nog bij zetten dat ik in die buurt meerdere orchideeën en zeldzame planten gevonden zijn.

Op verzoek van de eigenaar en mede ook door de gevoelige vindplaats is er geen locatie genoemd!


Grtzzzz

Gerard