Sperwer in de aanval

Gestart door rrrrr, juli 24, 2010, 17:03:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Ik kwam tot "vrouw" vanwege de afmetingen van de vogel. Die leek "groter dan een mannetje" en ook in vergelijking met de kauwtjes en eksters........
Grote kop.....Gewoon zwaar gebouwd.
Ook: Puur op het gevoel dus.....geen enkele objectiviteit in meegenomen.
Voorlopig: geslacht onzeker, dat is wel duidelijk, maar ik stel wel belang in jullie mening. Leer je toch op een andere manier naar dingen kijken.

Rob

BramtK

Kop lijkt inderdaad groter en daarnaast ook minder 'tussen de schouders' zoals bij mannetjes vaak het geval.
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

Als je kijkt in de topic "sperwer vraagje/story" (even bladeren en dan de foto's van de diverse controles door de vogelringgroep), zie je ook heel duidelijk het verschil in groote van o.a. de kop.
Echt een groot verschil.
Maar eerlijk is eerlijk: dit blijft een gevoelskwestie hoor.

Rob

rrrrr

Boem is ho......
Zit ik achter de computer, hoor ik toch een klap rechts achter mij........(op minder dan een meter afstand).
Zie nog net een bruine bovenkant van een sperwer wegvliegen....... de boom in.
Komt mijn vrouw bezorgd naar beneden: "wat doe jij nou? Ik hoorde een enorme klap.".
Sperwertje kijken dus.
Deze heeft waarschijnlijk wat koppijn er aan over gehouden en hopelijk neemt'ie de bocht de volgende keer wat krapper.... (niet tegen het raam dus).

Rob

Jarinka

Een poosje geleden had ik een beetje hetzelfde. Ik liep de tuin in en opeens zag ik een roofvogel wegvliegen. De buurvrouw stond hem na te kijken en vertelde dat die 'buizerd' bij hun tegen het raam was gevlogen en vervolgens in onze tuin aan het bijkomen was. Toen ik (nietsvermoedend) de deur uit stapte schrok ze op en vloog ze weg. Iets verderop in de straat heb ik haar terug kunnen vinden; haar ogen stonden nog helemaal suf en ze bleef minstens vijf minuten rustig op een huis zitten.
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Net een sperwer in de tuin die uitgebreid heeft ontbeten. De Merel lag er al eerder, en was al aangevreten. Mogelijk eerder de ochtend gestoord tijdens het eten.
Een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=ZDi1RevOE2U
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maarten Sluijter

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 18, 2010, 12:18:04 PM
Net een sperwer in de tuin die uitgebreid heeft ontbeten. De Merel lag er al eerder, en was al aangevreten. Mogelijk eerder de ochtend gestoord tijdens het eten.
Een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=ZDi1RevOE2U

Gaaf Jeroen!
.

rrrrr

Mooi gefilmd. Bij ons is een paar jaar geleden een spreeuw zo opgepeuzeld. Was alleen een stukje borstbeen over en een sliertje darmen.

En deze dan:
Gisteren 3x in 2 uur tijd het mannetje door de tuin zien jagen.
Vanmorgen (een uurtje geleden) een sperwer in en om de prunus.
Alle mussen weg natuurlijk. Het is lekker weer dus ik ga buiten zitten met de camera en wacht af.
Eerst alle mezen weer terug. Uurtje later komen de mussen er ook weer bij.
Binnen 5 minuten is het raak. Ik heb hem pas gezien toen hij de mus te pakken had en bijna ondersteboven in de prunus hing.
Daar wat foto's van geschoten (6 meter afstand) en de sluiterklikken trokken de aandacht blijkbaar want hij vertrok met mus naar rustiger oorden.......
Zoiets geeft mij toch wel klapperende hartkleppen hoor.....
Tjonge jonge, wat een aktie.

En dit was niet dezelfde van gisteravond.
Dit lijkt mij een jong exemplaar gezien de kleur van de ogen.
Geen ring gezien.
Rob

DuDe

Bij de meeste camera's kun je instellen dat je geen klikken hoort.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: DuDe op augustus 18, 2010, 14:40:28 PM
Dat zou nieuw zijn voor een spiegelreflex zover ik weet
Groet, Jeroen Nagtegaal

DuDe

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 18, 2010, 14:48:47 PM
Citaat van: DuDe op augustus 18, 2010, 14:40:28 PM
Dat zou nieuw zijn voor een spiegelreflex zover ik weet
Je hebt gelijk... Ik was te snel. Ik heb net een EOS 50D en daar zag ik toevallig "stille opname" staan, maar dat kan alleen als je Live View gebruikt. Bij een spiegelreflex werkt het mechanisch en niet digitaal (daar slaat de D van DSLR dus niet op.. :lol:)
Bij de gewone digitale toestellen kan het wel, weet ik uit eigen ervaring.

Maar ik heb wel een tip:
http://www.soundblimp.com/nikon.htm.

Jeroen Nagtegaal

Je link is trouwens alleen beschikbaar met inloggegevens. Livevieuw is toch alleen maar iets van de laatste serie DSLR?
Groet, Jeroen Nagtegaal

DuDe

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 18, 2010, 15:14:46 PM
Je link is trouwens alleen beschikbaar met inloggegevens. Livevieuw is toch alleen maar iets van de laatste serie DSLR?
Bij mij zit er i.e.g. op....

Ik kwam bij die link via een andere link... http://www.flickr.com/groups/d80/discuss/72157606430418239/ Als je naar bijna helemaal beneden scrollt werkt de link wel (bij mij tenminste).