Nulwaarnemingen en waarnemingen met onbekende aantallen

Gestart door Melchior van Tweel, juli 24, 2010, 12:52:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,

Het is vast al wel een keer eerder gevraagd, maar ik heb het niet zo snel kunnen vinden: Een probleem waar ik (soms) tegenaan loop zijn nulwaarnemingen (waarnemingen op plekken waar ik soorten eerder wel gevonden heb, maar er nu niet meer voorkomen) en waarnemingen waar ik geen aantal bij heb opgeschreven (vrnl oudere waarnemingen). Voor mijzelf heb ik dergelijke waarnemingen steeds met een "0" en een "x" aangegeven. In wrn.nl is dit niet mogelijk. Is hier een list voor te verzinnen? Hoe gaan andere mensen hier mee om?

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan vH

Voor de tweede zou ik proberen te bedenken hoeveel het er ongeveer zijn geweest, en als je dat echt niet weet als aantal 1 invullen. In de details zet je er dan bij dat het er meer of minder kunnen zijn geweest.

Voor het eerste is helaas geen oplossing.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Maarten Hotting

Je probleem met nulwaarnemingen snap ik niet zo.
Als je een soort ooit ergens heb waargenomen voer je de waarneming in op die datum.
Als je de soort er later niet meer waarneemt kan je ook niets invoeren, dus ook geen nulwaarneming.

Voor het probleem met de aantallen zou ik inderdaad ook een 1 invullen!
Groet,
Maarten

Melchior van Tweel

Hallo Maarten,

Er is echt een groot verschil tussen een nulwaarneming en geen waarneming. Bij een nulwaarneming heb je goed gekeken en geconstateerd dat de soort er niet meer zit. Als je geen waarneming invoert kan dit ook betekenen dat je niet gekeken heb. Met name voor het natuurbeheer kan het belangrijk te zijn om te registreren dat soorten verdwenen zijn.

Het zelfde geldt voor de '"1" als waarneming als je het aantal niet weet. Je weet dan achteraf niet of het één exemplaar was, of toch meer. Natuurlijk kan je dit in de opmerkingen zetten, maar een speciale code zou beter/gemakkelijker zijn. Overigens gebruik ik nu ook "1" bij gebrek aan beter.

Groet, Melchior

Groet,
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Maarten Hotting

Over die nulwaarnemingen is al eens iets op het forum gezegt.
Waarneming.nl is niet bedoeld ons soorten te melden die er niet meer zitten.
Op sites als Dutchbirding kan je wel aangeven dat een soort niet meer is waargenomen.
Waarneming.nl is alleen voor alle dingen die je WEL heb waargenomen.
Op dit forum kan wel worden aangegeven dat je wel gezocht heb en niets meer heb gevonden.

Voor dat aantal is geen oplossing.
Groet,
Maarten

marcel123

Voor zover ik weet zijn nul-waarnemingen zijn alleen mogelijk in projectschermen  (klapekstertellingen) en niet in het gewone invoerscherm.

HPM

Citaat van: Maarten Hotting op juli 25, 2010, 08:43:58 AM
Over die nulwaarnemingen is al eens iets op het forum gezegt.
Waarneming.nl is niet bedoeld ons soorten te melden die er niet meer zitten.
Op sites als Dutchbirding kan je wel aangeven dat een soort niet meer is waargenomen.
Waarneming.nl is alleen voor alle dingen die je WEL heb waargenomen.
Op dit forum kan wel worden aangegeven dat je wel gezocht heb en niets meer heb gevonden.

Voor dat aantal is geen oplossing.

Bij vogels in Waarneming hebben nulwaarnemingen niet veel nut. Het zou een aardige puinhoop worden als iedereen in zou gaan vullen dat ze een Merel niet meer hebben gezien of als mensen gaan invullen dat ze in hun achtertuin nog steeds geen Siberische paarspoottrompettergaai hebben gezien.

Bij planten en andere meer plaatsgebonden organismen kan het wel heel nuttig zijn. Ik ben het wat dat betreft helemaal met Melchior eens. Soms weet ik zeker dat bepaalde soorten op een plek niet meer voorkomen, soms weet ik zelfs wanneer ze zijn verdwenen en waarom. Als er een eerder record van mezelf is kan ik die informatie toevoegen. Als er geen eerder record is of alleen een record van een ander kan dat niet. Het in het forum melden heeft natuurlijk geen enkele zin omdat je die informatie niet in de database terugziet terwijl het juist om de database gaat.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Melchior van Tweel op juli 25, 2010, 06:40:54 AM
Hallo Maarten,
[...]
Het zelfde geldt voor de '"1" als waarneming als je het aantal niet weet. Je weet dan achteraf niet of het één exemplaar was, of toch meer. Natuurlijk kan je dit in de opmerkingen zetten, maar een speciale code zou beter/gemakkelijker zijn. Overigens gebruik ik nu ook "1" bij gebrek aan beter.
Als ik 1 invul omdat het er 1 was zet ik dat er in het 'Detail'veld voor de zekerheid bij. Als het er niet bij staat kan het betekenen dat ik vergeten ben het aantal in te vullen. Dat veld gebruik ik heel veel voor bijzonderheden en om de (on-)nauwkeurigheid van de telling toe te lichten.

Als je bij een oude waarneming nog wel ongeveer weet hoeveel het er waren zou je het aantal als een range in kunnen vullen, bijvoorbeeld '5-10'. Je zou daar zelfs de Floron-schaal voor kunnen gebruiken.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Martijn de Jong

Beste Melchior,

De vraag naar de mogelijkheid om nulwaarnemingen in te voeren wordt veel gesteld (net als het gebruik van de  Tansley schaal voor plantenwaarnemingen) .

In waarnemingen.be is het via de projectenschermen (zie http://waarnemingen.be/wn_project.php ) al wel mogelijk om nulwaarnemingen in te voeren.

Heb nog wat geduld, ik verwacht dat er dit najaar besloten wordt hoe om te gaan met nulwaarnemingen, plantenwaarnemingen en "aantal onbekend".

groeten,

Martijn
Martijn de Jong

Melchior van Tweel

Hallo Martijn,

Prachtig!! Dat wacht ik af. :duim:

Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

martirijken

Even dit oude draadje oppoetsen. Recentere informatie over dit onderwerp kon ik niet vinden met de zoekfunctie.

In ObsMap is  het mogelijk een aantal "0" in te voeren. Accepteert de database dat en hoe gaat die daar mee om? Het lijkt me niet verstandig om dat zelf te testen, vandaar dat ik het vraag.

Overigens lijkt me een nul alleen zinvol als de coördinaten tot op de laatste decimaal overeenstemmen met een oude positieve waarneming. Maar om dat als gebruiker te realiseren is nog niet zo simpel.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0