Palmtortel, altijd een escape?

Gestart door birdy, juli 22, 2010, 13:53:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

birdy

Ik vroeg mij af waarom de Palmtortel altijd als een escape wordt gezien. Is het niet zo dat de kans op een 'echte' Palmtortel almaar groter wordt nu dat de soort ook al in Noord-Marokko wordt gezien en ze in middels al een hele populatie hebben opgebouwd in Noordwest-Turkije op de grens met Griekenland?

Voorzover ik kan zien is de vogel van Bredevoort, GE ongeringd. Zou een duif in gevangenschap niet een vrij goed zichtbare ring dragen?

Hoedanook ben ik wel benieuwd waarom de Palmtortel (volgens mij) tot nu toe nog altijd als een escape wordt gezien in NL terwijl er genoeg twijfelachtige eendensoorten wel de boeken in gaan 'geldig'. Ondanks dat je daar dan ook dezelfde vraagtekens bij kan plaatsen..

groeten,

joost van bruggen
Joost

redmar_woudstra

Hoewel de populatie uitbreidt, is Palmtortel niet bepaalt een trekkende soort. Je kunt veel zeggen van al die dubieuze eenden, maar in het normale verspreidingsgebied zijn dat zonder uitzondering soorten die flink trekken. Palmtortels zullen lokaal misschien enige beweging laten zien (dat doen ze in Afrika nog wel, maar slechts zeer lokaal), het is een uitgesproken standvogel. Dat wil nog steeds niet zeggen dat ze niet af kunnen dwalen (zie bijv. Witkruintapuit, Woestijnvink etc., ook voornamelijk standvogels), maar het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk.
groet,
Redmar

Folkert Jan

Als je goeie foto's hebt waarop ongeringde poten en een gaaf kleed zonder rare afwijkingen te zien zijn kun je hem eventueel vergezelt van een filmpje waarop het gedrag (schuwheid, interactie andere vogels en manier van foerangeren) indienen bij CNDA. ook al maakt hij dan nog zeer weinig tot geen kans, ze zullen zeker blij zijn met je waarneming en hij wordt altijd opgeslagen.
Blijkt over een paar jaar dat ze toch op eigen kracht west Europa kunnen bereiken kan hij altijd herzien worden. Iets vergelijkbaars is gebeurd bij de Daurische spreeuw
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Als ik me goed herinner is dat nou juist niet gebeurd met daurische spreeuw. Wel opnieuw beoordeeld, maar opnieuw afgewezen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

Ik heb het ook nergens over goedkeuren, alleen over herzien. En als hij herzien wordt kan hij ook altijd goedgekeurd worden ;-)
waarschijnlijk was die waarneming van daurische spreeuw dan onvoldoende gedocumenteerd aangezien de soort nu wel op de lijst staat
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


Max Berlijn

Folkert Jan heeft wel gelijk betreffende goede documentatie van soorten (zoals de Palmtortel) die geen directe aanwijzing van gevangenschap tonen. Er zijn inmiddels heel wat soorten die je door goede documenatie en vastlegging in de gaten kan houden. Inzichten veranderen, dan wel positief (ooit Roze Spreeuw, Yellow-Headed Blackbird) dan wel negatief (Pallas Roodmus, Weidegors). Met een goed opgeslagen documentatie kan je oude gevallen altijd opnieuw tegen het licht houden en gaan oude gevallen niet verloren.
Overigens komt het vaak voor dat er een verschil van inzicht is tussen div europese landen betreffende status, zo staat de laatste als wild geaccepteerde Roze Peli bij ons op de (A) lijst en in de UK waar dezelfde vogel zat zit hij in E. De fransen hebben recent onze Groene reiger (in NL in A) van A in E gezet vanwege het, in hun ogen, te jonge kleed...

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Piedos

Turkse tortel kwam vroeger ook alleen maar in het zuid oosten (tukije) voor. Wie weet wat er met de klimaatverandering allemaal kan gebeuren
Pie*ter Wester%beke

stefanhageman

Citaat van: Piedos op juli 23, 2010, 23:14:31 PM
Turkse tortel kwam vroeger ook alleen maar in het zuid oosten (tukije) voor. Wie weet wat er met de klimaatverandering allemaal kan gebeuren
Het zou zo maar kunnen qua oorspronkelijke verspreiding komen beide soorten in ieder geval veel overeen.
Palmtortel: Afrika ten zuiden van de Sahara, en een groot deel van Azië(Turkije tot aan China).
Turkse Tortel: Een groot deel van Azië(Turkije tot aan China)
Mochten ze dus echt hun gebied gaan uitbreiden dan zal het volgens mij met de Palmtortel vrij snel kunnen gaan want ze kunnen via het Iberisch-schiereiland en via de Balkan Europa binnen komen;dat in tegenstelling tot de Turkse Tortel die via de Balkan kwam. En ze kunnen tot wel 5 legsels per jaar hebben(Turkse Tortel ook). Een tegen is dat ze niet helemaal winterhard zijn, maar in de stad moet dat niet zo'n groot probleem zijn met bijvoederen(Halsband-, Monniks- en Grote Alexanderparkiet redden het immers ook).


Ik weet niet of er al meerdere waarnemingen van Palmtortels in andere Europese landen zijn.
Stefan Hageman