MACROtip: Zilveren groenuil + Grote groenuil

Gestart door Elachista, juli 23, 2010, 02:55:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Hay allen.

De grote groenuilen, Bena bicolorana's, Bena's en bicolor's....worden weer op diverse plaatsen gezien. Maar in veel gevallen klopt er niets van, en zijn het "gewoon" de zilveren groenuilen - Pseudoips prasinana.

Het verschil tussen beide soorten is broodsimpel, maar vergt wel een kritische blik want veel die er in tuimelen.

Dat is natuurlijk belangrijk, want de soorten zijn allebei niet even algemeen. De grote groenuil is namelijk bijzonder schaars! Bekende vlinderaars, die het beest nog nooit gevonden hebben, ik zelf slechts op 2 plekken in Nederland. Dit in tegenstelling tot de zilveren groenuil, die je veel sneller en in veel hogere aantallen vangt.

VLIEGTIJD: bicolorana --> Vanaf (half/eind) juli tot september  / prasinana --> mei-september, maar vooral in mei-juni.

De top 5 van belangrijke kenmerken onder elkaar, per kleur, dan valt te zien wat ik er mee bedoel. Hieruit blijkt dat beide soorten niet veel moeilijker zijn dan een grote en klein vos, koningspage en koninginnepage en huismoeder en breedbandhuismoeder - zolang je maar weet waar je op moet letten!
Groet,
Tymo

S.Janssen


Aan het twijfelen gebracht door bovenstaande.
Tijdens de NNN deze groenuil gezien en ingevoerd als grote groenuil.
Voor de zekerheid toch maar even bevestiging cq correctie vragen.


Bij voorbaat dank voor iedere reaktie.

mvg, Sjaak Janssen

wouterbosgra

Ik ben absoluut geen groenuilexpert, maar wel leuk om even met Tymo's kenmerken te oefenen. Sjaaks foto voldoet m.i. aan alle genoemde kenmerken voor grote.

Gerard Troost

Leuk Tymo. Tijd voor een boekje met allemaal van dit soort tips en trucs!

Hoe hard is het kenmerk "rood in de poten" trouwens? Daar kijk ik altijd als eerste naar en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

henkvanwoerden

#4
De laatste opmerking van Gerard ben ik het helemaal mee eens. Een boekje of een topic met voor macro's en micro's deze items over de lastige soorten, bv. thera's, oligia's, mesoligia, pyrausta enz. zou helemaal ideaal zijn.

Groet,

Henk
Met vriendelijke groet,

Henk.

Elachista

CiteerHoe hard is het kenmerk "rood in de poten" trouwens? Daar kijk ik altijd als eerste naar en dat gaat eigenlijk altijd goed.

Afhankelijk van het geslacht, kunnen beide soorten zowel overheersend witte tot roze-achtige poten hebben.
Groet,
Tymo