Hoofdmenu

Grote vleermuis

Gestart door woen, juli 21, 2010, 10:00:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

woen

Hallo,

Als ik een vleemruis als volgt beschrijf:

Groot (groter heb ik ze nog niet gezien) jagend aan de bosrand/heide en ik kon duidelijk de vleugels horen in de vlucht. Ik zag ook meer normaal formaat vleermuizen rondvliegen, die waren stil.
Er waren ook nachtzwaluwen aan het jagen dus een beetje dat biotoop. Leenderbos/Grote heide om precies te zijn.

De vleermuis jaagt niet erg hoog, kwam een aantal keer langs mijn hoofd gevlogen, veelal in rondjes. Hoorde ook nog even wat geluid van de vleermuis zelf, hoog gepiep.

Tijdstip was net na zonsondergang in de schemering.

In welke hoek moet ik dan zoeken? Welke soorten kan ik sowieso uitsluiten? En moet ik echt met een batdetector terug om de soort te achterhalen of zijn er andere manieren?

Vragen, vragen....


Groeten,

Jeroen

Tim Asbreuk

"grote vleermuizen" zijn in dat type landschap vaak rosse of laatvliegers maar dit kun je nooit met zekerheid zeggen op basis van deze beschrijving.
Ook houtsnip overwogen? (ik kan namelijk geen vleermuizen horen zonder detector (houtsnippen wel die ook het omschreven gedrag vertonen), het schijnt dat sommigen onder ons wel dwergjes kunnen horen maar volgens mij zijn dat met name kinderen)
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

woen

#2
Hallo, 

Dwergjes kon ik vroeger ook horen, niet meer nee.
Het was een toevallige roep van de vleermuis denk ik, heb geen houtsnip waargenomen, was ook maar 1 keer.

Maar goed dan moet ik eens gaan kijken welke van die 2 soorten daar voorkomt!

Dankjewel!
Groeten,

Jeroen

woen

Heeft iemand nog tips om die 2 soorten snel te herkennen?
Groeten,

Jeroen

nielsyese

Ik wist niet eens dat het mogelijk was om vleermuizen te horen. Ik zie ze wel, maar hoor ze niet. Mijn gehoor is dan ook niet heel goed. ;D
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

HPM

Alleen de allerlaagste tonen van een paar soorten zijn te horen en die zijn voor veel mensen nog te hoog.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

rombout

Het tijdstip van de waarneming maakt het waarschijnlijker dat het om rosse vleermuizen ging. Die vliegen meer in de schemering (als je ze dus nog goed kunt zien) terwijl laatvliegers zo laat vliegen (vandaar ook de naam) dat het meestal te donker is om ze nog te kunnen zien.
Juist van die grote soorten zijn de geluiden voor jonge mensen nog goed te horen, zelfs de sonar. Wees daar trouwens zuinig op en vermijd harde muziek, want anders is het al vanaf je 30e met je goede gehoor gedaan.......
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

woen

Citaat van: rombout op juli 21, 2010, 23:00:01 PM
Het tijdstip van de waarneming maakt het waarschijnlijker dat het om rosse vleermuizen ging. Die vliegen meer in de schemering (als je ze dus nog goed kunt zien) terwijl laatvliegers zo laat vliegen (vandaar ook de naam) dat het meestal te donker is om ze nog te kunnen zien.
Juist van die grote soorten zijn de geluiden voor jonge mensen nog goed te horen, zelfs de sonar. Wees daar trouwens zuinig op en vermijd harde muziek, want anders is het al vanaf je 30e met je goede gehoor gedaan.......

What's in a name...
Bedankt, de rosse vleermuis dus naar alle waarschijnlijkheid. Erg mooi om te zien!

Groeten,

Jeroen

Rene Janssen

Rosse vleermuis komt veel voor in het Leenderbos...



René
René Janssen

diertjesvriend

van jonkies is het/een geluid een hoog tjirpend geluid, zegmaar hoe het klinkt als je zo'n klein hoog tjiep geluidje tussen tong en tanden door maakt.
in het geval waarvan ik geluid icm soort zeker weet is dat het geluidje van een jonge laatvlieger.
niet de sonar (lijkt mij) maar een roep geluidje.
maar misschien maken andere soorten wel datzelfde geluid, dat zou kunnen.