Hoofdmenu

Te vroeg nog?

Gestart door zuilim, juli 21, 2010, 09:54:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Met deze plant weet ik geen raad. Ik vond er drie, één met bloeiwijzen of wat daar voor moet door gaan en twee jonkies.Standplaats: aan de voet van de muur van garages. Bossige plant. Takken onderin verhoutend?  Bladen tegenoverstaand, donkergroene bovenzijde, grijswitte onderzijde door wollige/viltige beharing, ongedeeld, sptits gelobd, nerven verzonken aan bovenzijde, aan onderzijde uitpuilend. Bloeiwijzen in de taktoppen in de blad oksels. Zeer klein bloemetjes waarschijnlijk in het begin van de ontwikkeling. Plant niet onaangenaam kruidig geurend. Ik zocht in  de Artemisiahoek maar vond niets passend. Mist gele klieren voor Welriekende ganzenvoet. Kortom, ik weet het niet. Wie wel? Groeten,Karel Brussee

Sipke Gonggrijp

Hoi Karel,

ik zit in de hoek van Caryopteris te denken, misschien incana, deze heeft meer getand blad dan x clandonensis.

groet, Sipke.

HPM

Volgens mij is het ook  Caryopteris. Veelvuldig in tuinen en plantsoenen aangeplant maar ik had hem nog  nooit verwilderd gezien.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

zuilim

Dank Sipke en Herman.
Caryopteris is een mogelijkheid. Beelden op internet van de gesuggereerde soorten incana en x clandonensis hebben me niet overtuigd. Incana veel breder blad, x clandonensis gave bladrand. En vooral de fraaie bloeiwijzen. Die zijn er (nog) niet. Wat dat betreft zal ik geduld moeten hebben en wachten tot een mogelijke bloei maar vrees een opruimbeurt van de Gemeente of de eigenaar.

Groeten,
Karel Brussee.

han.endt

Blad is van Caryopteris incana wat variabel qua breedte. Het lijkt mij ook deze soort.

HPM

Ik zie ook niets uitzonderlijks aan het blad.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer