Hoofdmenu

onbekend

Gestart door Willy, juli 21, 2010, 09:01:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Deze kwam ik tegen tijdens het opschonen van mijn fotokaartje wat voor soort is dit
Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Vincent Hart

Hij loopt langs de oever ...  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Willy

Dat had ik ook gezien
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Rickschonewille

Citaat van: Willy op juli 21, 2010, 09:29:38 AM
Dat had ik ook gezien

Wat loopt nou langs een oever, als je heel simpel nadenkt..

Maarten Hotting

Pak er eens een vogelboek bij en blader daar eens wat in.

Zoek eerst eens op uit welke familie deze vogel komt!
Groet,
Maarten

Steven Wytema

Hoi Willy,


met enige regelmaat wordt geprobeerd om door zelf te laten zoeken (met het geven van kleine hints), te leren welke kenmerken wijzen op een soort.
Wellicht wil je gewoon horen welke soort er op de foto staat, welnu het is een Oeverloper.
(vandaar de knipoog-opmerking van Vincent).
Steven Wytema


Willy

Heb totaal geen verstand van vogels vandaar,Maar bedankt voor de determinatie.Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

ahjoon

Citaat van: scwytema op juli 21, 2010, 10:26:47 AM
Hoi Willy,


met enige regelmaat wordt geprobeerd om door zelf te laten zoeken (met het geven van kleine hints), te leren welke kenmerken wijzen op een soort.
Wellicht wil je gewoon horen welke soort er op de foto staat, welnu het is een Oeverloper.
(vandaar de knipoog-opmerking van Vincent).

Nou ben ik toch wel heel benieuwd welke kenmerken hier zojuist de revue zijn gepasseerd op basis waarvan Willy tot de conclusie had kunnen komen dat het hier een Oeverloper betreft.... ? (Behalve het crypto'tje van Vincent dan.)

Ik zie alleen maar 'kijk eens in een boekje "tips".
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

gko

persoonlijk houd ik niet van dat 'onderwijzertje' spelen, omdat je je dan zo
boven de vraagsteller plaatst, als je het doet, doe het dan zo dat het niet beledigend is.
Meestal hebben de vraagstellers al heel lang lopen zoeken.

met vr gr gkoopman

BramtK

Aan de andere kant is het ook nogal wat om eisen te stellen aan mensen die geheel vrijwillig en gratis jouw vraag willen beantwoorden. Misschien is enige bescheidenheid dan ook wel op zijn plaats en heel misschien moet je dan ook zo af en toe proberen de adviezen te volgen van diegenen die jij bevraagd (en die jij dus kennelijk als de deskundige beschouwd), ook al is dat dan geen pasklaar antwoord op je vraag. Misschien kunnen die adviezen je wel beter leren zoeken. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

De ene keer komt er commentaar omdat iemand plompverloren gewoon de naam van het beestje noemt, de andere keer ben je 'onderwijzer' of zelfs 'kleinerend' omdat je probeert de vragensteller 'op te voeden'. De ene keer reageert de vragensteller gepikeerd omdat-ie zich als een kind behandeld voelt of helemaal geen behoefte heeft aan "vogellessen", de andere keer vindt de vragensteller dat juist fijn en zegt "er van te leren".
M.a.w.: het is ook nóóóóit goed......
Laat ieder dus maar antwoorden hoe hem/haar dat het beste lijkt en verder daar niet teveel over zaniken lijkt me..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

#11
Goh, wat ben ik toch een enorme mazzelpik: ik ben in staat om Oeverlopers van Bosruiters te onderscheiden en ook die acro'tjes houd ik prima uit elkaar (sylvia's lukken trouwens ook best aardig), maar als ik eens een onbekend vlindertje beschrijf of een foto gemaakt heb van een juffertje dat ik niet ken en ik in het juiste forum de bescheiden vraag stel of iemand me wil helpen en weet welke soort dit is, dan krijg ik gewoon antwoord. Soms met uitleg, maar nooit met al dat gedoe. Heerlijk.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

ahjoon

#12
Citaat van: BramtK op juli 21, 2010, 12:55:46 PM
Aan de andere kant is het ook nogal wat om eisen te stellen aan mensendie geheel vrijwillig en gratis jouw vraag willen beantwoorden.
Welk antwoord? (mooi contrast ook: "eisen" en "geheel vrijwillig". Daar kan de bandering in een sperwerhandpen niet tegen op, Bram.  :rolleye: )

Citaat van: frankneijts op juli 21, 2010, 13:10:41 PM
De ene keer komt er commentaar omdat iemand plompverloren gewoon de naam van het beestje noemt
Commentaar van wie? Door een vraagsteller die de meest simpele vraag "Welke vogel is dit" stelt en vervolgens niet tevreden is met alleen een soortnaam? Daar wil ik dan weleens een paar voorbeeldjes van zien, maar dat wordt lang zoeken, denk ik.

Je struikelt echter wél over de voorbeelden van gedesillusioneerde vraagstellers die eenzelfde simpele vraag (als die van Willy) beantwoord zien met wedervragen als "Zoek eerst eens op uit welke familie deze vogelkomt!?", "Wat loopt nou langs een oever, als je heel simpel nadenkt..","Pak er eens een vogelboek bij en blader daar eens wat in.".

Dat komt niet eens in de buurt van een antwoord. Het belerende druipt ervan af. Waarom nou zo ingewikkeld!
Keer op keer bekruipt de vraagsteller het gevoel dat'ie iets heelraars heeft gedaan. O, ik heb iets doms gevraagd.
En het werkelijkeantwoord? Dat is er dan nog niet. O,o,o.
Geef dan in ieder geval antwoord, het minste wat je kan doen. Noem titels van boeken, habitatomschrijvingen, dekveerkenmerken, en wat je maar niet laten kunt. Maar geef op zijn minst ook het antwoord! (net als dat blijkbaar wel op het vlinderforum gebeurd,hulde!) Nee, bij de vogels volgt dat later, door iemand die devraag(steller) wel op waarde heeft weten in te schatten.

Maar die is dan allang vertrokken.

(raar forum dit, zelfse de spaties verdwijnen af en toe...)
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Arjan, ik volg je niet helemaal, maar wat mij betreft staat vragen vrij, de wijze van antwoorden ook. Ik vind inderdaad niet dat je eisen kan stellen aan de inhoud van de antwoorden. Wel aan de vorm natuurlijk, wat dat betreft is met de eerste reactie in dit topic m.i. niks mis, ik zie daar in ieder geval niets belerends of kleinerends in. Als het antwoord de vragensteller niet aanstaat, dan kan hij ook wachten op een volgende reaguurder. Volgens mij heb je hier binnen een uur zo 5 reacties, binnen een dag weet je alles van soort, leeftijd tot geslacht. Dus ik zie het probleem niet.
Groeten,

Bram ter Keurs

Sander Haak

Ik ben het wel eens met Arjan. Het gaat er niet om hoe je het liefst wil antwoorden maar wat de vraagsteller graag wil weten, klantgericht denken heet dat. In dit geval lijkt het me duidelijk dat er om een antwoord wordt gevraagd en niet om aanwijzingen. Vervolgens kan je voor jezelf bepalen of je die vraag leuk genoeg vindt om op te antwoorden. Zo niet jij, dan wel genoeg anderen.
Groet, Sander Haak (Woerden)

frankneijts

Citaat van: ahjoon op juli 21, 2010, 14:13:57 PM

Citaat van: frankneijts op juli 21, 2010, 13:10:41 PM
De ene keer komt er commentaar omdat iemand plompverloren gewoon de naam van het beestje noemt
Commentaar van wie? Door een vraagsteller die de meest simpele vraag "Welke vogel is dit" stelt en vervolgens niet tevreden is met alleen een soortnaam? Daar wil ik dan weleens een paar voorbeeldjes van zien, maar dat wordt lang zoeken, denk ik.


Een vraag stellen, vervolgens zèlf een antwoord formuleren om dat daarna weer kritisch te benaderen? Da's ook een manier van discussiëren natuurlijk....... 8)

(maar ik doelde natuurlijk op sommige forummers die het niet juist vinden als je 'zo maar' een antwoord geeft zonder de vragensteller uit te dagen het antwoord zèlf te vinden.......)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Jongens toch, wat er is nou helemaal aan de hand? Beetje ongelukkig dat Willy zo snel achter elkaar 3 (goedbedoelde!) 'zelfhelptips' krijgt. Waar ze inderdaad, nu we weten dat ze 'totaal geen verstand van vogels' heeft, helemaal niets mee kan. Met Stevens antwoord heeft ze - binnen anderhalf uur! - de informatie waar ze naar op zoek was. 'Klantgericht denken' heet dat ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

We zijn fantastisch.


(met natuurlijk een knipoogje, Vincent:  ;)  )
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Nou ja, 'we' zijn soms (aldanniet expres) fantastisch, komen soms (onbedoeld) belerend over en slaan soms compleet de plank mis. In elk geval doen 'we' over het algemeen ons best om te helpen - en als het even tegenzit inderdaad soms ook nog vragenstellers iets (slik) bij te brengen. Dat dat niet in 100% van de gevallen vlekkeloos verloopt is reuze jammer, maar onvermijdelijk. Al helemaal bij deze vorm van communicatie. Dat er regelmatig sprake zou zijn van 'gedesillusioneerde' gebruikers lijkt me licht overdreven ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Willy

vincent,het is geen zij maar hij.Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: denro op juli 22, 2010, 01:11:08 AM
Citaat van: Willy op juli 21, 2010, 23:25:40 PM
vincent,het is geen zij maar hij.Willy

Dat krijg je als mannelijke vogelaars als vrouwen zitten te klessebessen over pietluttige zaken als hoe en waarom  ;D
Toch maar een onderschrift: Dit is niet flauw bedoelt hoor, de gedachte is goed, dus niet uitgebreid reageren op mijn reactie

Zelfs als grap is dit een dubieuze opmerking die je m.i. beter kunt verwijderen in plaats van de helft van de mensheid weg te zetten als mensen die alleen maar over "pietluttige zaken kunnen klessebessen". Bovendien kunnen vragen over "hoe en waarom" heel zinvol zijn....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Denro

#22
Citaat van: frankneijts op juli 21, 2010, 13:10:41 PM
De ene keer komt er commentaar omdat iemand plompverloren gewoon de naam van het beestje noemt, de andere keer ben je 'onderwijzer' of zelfs 'kleinerend' omdat je probeert de vragensteller 'op te voeden'. De ene keer reageert de vragensteller gepikeerd omdat-ie zich als een kind behandeld voelt of helemaal geen behoefte heeft aan "vogellessen", de andere keer vindt de vragensteller dat juist fijn en zegt "er van te leren".
M.a.w.: het is ook nóóóóit goed......
Laat ieder dus maar antwoorden hoe hem/haar dat het beste lijkt en verder daar niet teveel over zaniken lijkt me..... 8)

Frank, je hebt het zelf over zaniken. Dat kan ook worden opgevat als niet netjes. Het ging er mij om dat het 'probleem' groter gemaakt wordt dan dat hij is. Van een winterkoning een vale gier maken.

Verreweg het merendeel van de forumbezoekers zullen het niet erg vinden als er bijvoorbeeld hints worden gegeven.
Misschien als optie eerst een wedervraag stellen aan degene die een vraag heeft geplaatst als:
Wil je een aanwijzing of zal ik het antwoord zeggen?

Miscommunicaties hou je altijd, dat blijkt wel.
Ik zei bijvoorbeeld ook niet dat de helft van de bevolking het alleen maar over pietluttige zaken heeft. Ik weet wel beter, kan ik je vertellen.
Het is in ieder geval niet denigrerend bedoeld en ik denk dat die helft van de bevolking dat ook wel zo opvat (en anders bij deze).
Praten over hoe en waarom is zeker zinvol, maar in dit geval gaat het om een gedragscode: hoe ga je om met vragen die in een topic worden geplaatst? Ieder zijn eigen manier zeg ik dan maar.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

BramtK

Sommige forumbezoekers vinden het zelfs fijn om tips te krijgen omdat ze iets willen leren. Ik vind ook dat je als vogelaar zelf moet leren determineren omdat dat nu eenmaal het leukste is van vogels kijken. Zo dat is er uit, verketter mij maar om mijn hooghartigheid!
Groeten,

Bram ter Keurs

gko

Citaat van: Maarten Hotting op juli 21, 2010, 09:33:11 AM
Pak er eens een vogelboek bij en blader daar eens wat in.

Zoek eerst eens op uit welke familie deze vogel komt!

Volgens mij zijn dit geen tips of hints, maar commando's
met vr gr gkoopman

Maarten Hotting

Citaat van: gko op juli 22, 2010, 11:17:30 AM
Citaat van: Maarten Hotting op juli 21, 2010, 09:33:11 AM
Pak er eens een vogelboek bij en blader daar eens wat in.

Zoek eerst eens op uit welke familie deze vogel komt!

Volgens mij zijn dit geen tips of hints, maar commando's

Tsjaa, dat is net hoe je het opvat.
Het is zeker niet bedoeld als commando maar gewoon als hint/tip.
Groet,
Maarten

peterlindenburg

Zeg Denro, wees een vent en haal die vrouwonvriendelijke opmerking gewoon weg!

Denro

Peter, omdat je de tweede bent heb ik hem maar verwijderd.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onzin, maar goed.

Als er 1 vrouw was geweest die mijn 'onschuldige' opmerking vervelend vond, had ik hem meteen weggehaald uit beleefdheid.

Nu alsnog gedaan uit beleefdheid!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

gko

Citaat van: Maarten Hotting op juli 22, 2010, 11:25:04 AM
Citaat van: gko op juli 22, 2010, 11:17:30 AM
Citaat van: Maarten Hotting op juli 21, 2010, 09:33:11 AM
Pak er eens een vogelboek bij en blader daar eens wat in.

Zoek eerst eens op uit welke familie deze vogel komt!

Volgens mij zijn dit geen tips of hints, maar commando's

Tsjaa, dat is net hoe je het opvat.
Het is zeker niet bedoeld als commando maar gewoon als hint/tip.

geloof ik best, maar mijn punt is dat je het dan ook zo op kunt schrijven, dat het niet
voor meerdere uitleg vatbaar is, ik vind de discussie zo wel weer mooi geweest trouwens
met vr gr gkoopman

Maarten Hotting

Citaat van: gko op juli 22, 2010, 11:41:33 AM
Citaat van: Maarten Hotting op juli 22, 2010, 11:25:04 AM
Citaat van: gko op juli 22, 2010, 11:17:30 AM
Citaat van: Maarten Hotting op juli 21, 2010, 09:33:11 AM
Pak er eens een vogelboek bij en blader daar eens wat in.

Zoek eerst eens op uit welke familie deze vogel komt!

Volgens mij zijn dit geen tips of hints, maar commando's

Tsjaa, dat is net hoe je het opvat.
Het is zeker niet bedoeld als commando maar gewoon als hint/tip.

geloof ik best, maar mijn punt is dat je het dan ook zo op kunt schrijven, dat het niet
voor meerdere uitleg vatbaar is, ik vind de discussie zo wel weer mooi geweest trouwens

Nouja volgende keer beter dan, het was in elk geval goed bedoeld geweest.
Laten we het daar maar op houden.

En als de vraagsteller geen vogelaar is, is dat ook wel handig om te vermelden.
Dan hadden we deze discussie niet gehad :P .
Groet,
Maarten