Welke Sprinkhaan?

Gestart door Michiel Poolman, juli 21, 2010, 13:27:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel Poolman

Welke (veld)Sprinkhaan is dit? waargenomen langs het water in de Olde Maten een Laagveengebied in Noordwest Overijssel. Ik ben een leek op het gebied van Sprinkhanen. Het is naar mijn idee iig geen moerassprinkhaan, dat is een van de weinige sprinkhanen die ik wel herken.
Met Vriendelijke Groet: Michiel

Wim Bakker

Nou, het lijkt wel een vrouwtje Zompsprinkhaan.  Is het mogelijk om de sprinkhaan iets groter te krijgen?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Michiel Poolman

Ik had mijn Veldgids Sprinkhanen en Krekels er ook al op nageslagen en kwam dus ook al uit op Zompsprinkhaan, ik wist dat deze soort zeldzaam was en zag op waarneming.nl geen waarningen in Noordwest Overijssel. dus ik dacht dat het geen Zompsprinkhaan zou zijn, kon op internet ook geen verspreidingskaartjes vinden. Zie bijlage voor vergroting
Met Vriendelijke Groet: Michiel

Wim Bakker

Ik denk toch dat het een Zompsprinkhaan is ook al zijn de kenmerken moeilijk te zien.  De soort komt wel degelijk voor in de kop van Overijssel.  Zie:
http://www.naturalis.nl//sites/naturalis.nl/contents/i001214/jvslg2007-sprinkhaankaart.pdf
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson