Hoofdmenu

Nachtvlinders?

Gestart door Pietp, augustus 15, 2006, 17:39:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pietp

Wie kan mij helpen met de namen van deze vlinders?

Van de tweede foto is de kop niet zo scherp maar hopelijk wordt deze toch herkend.

Alvast bedankt voor de moeite.

Piet.

1

2


 

han.endt

#1
1. Pyrausta despicata.
2. ?

Pietp

Bedankt Han, de tweede zal wel een probleem worden.

Piet

Zilverstreep

Is die tweede niet Opsibotys fuscalis?
Groeten,
Floor van Lamoen

zakdrager

#4
Dat zou heel goed kunnen. Ik weet zeker geen beter alternatief na dat ik de gelijkende soorten (Mutuuraia terrealis en Udea prunalis) bekeken heb.
Hij lijkt in zeer veel opzichten, alleen ben ik niet 100% tevreden met het verloop van de dwarslijnen. Op de foto lijkt hij drie dwarslijnen te hebben, op de plaatjes die ik gezien heb twee waarbij de tweede dan verloopt als een soort combinatie van de tweede en derde op de foto.
Verder heb ik nog een probleempje met de vliegtijd. Die is eigenlijk voorbij, er zijn geen eerdere waarnemingen uit augustus volgens de Kleine Vlinders (1992).

Henk

PS Er wordt overigens geen nadere informatie over de vondst gegeven. Ik zou er voor willen pleiten dat dat standaard wel gebeurd (minimaal datum en vindplaats, bij voorkeur ook voorvleugellengte).

Pietp

Bedankt voor de informatie.
Sorry dat ik de verdere informatie niet vermeld heb.
De tweede was geen recente foto maar in Mei genomen bij de hollandse
Biesbos.

Nogmaals bedankt,

Piet

Zilverstreep

De vliegtijd is dan in elk geval ok.
Wat betreft de dwarslijnen, Henk, ik zie er twee.  De foto vertekent een beetje waardoor het er drie lijken.
Groeten,
Floor van Lamoen

han.endt

Je hebt mij overtuigd! :duim:  

Pietp

Jullie hebben mij helemaal overtuigd.

Bedankt,
Piet

zakdrager

Maar mij (nog) niet. Ik blijf toch nog wat moeite houden met die dwarslijnen.
Ik heb hem aan Joop Kuchlein doorgestuurd die het eveneens een lastig geval vindt (en hij heeft vergelijkingsmateriaal). Daar komt bij dat de soort al dertig jaar niet meer in Nederland is waargenomen wat het belangrijk maakt om extra voorzichtig te zijn cq zeker van je zaak voordat je hem als zekere waarneming invoert.

Derhalve de vraag: zijn er wellicht nog meer foto's van deze vlinder en - het zal wel niet -  is het beest bewaard gebleven?

Groet
Henk

Pietp

Hierbij nog twee slechtere foto's van het tweede vlindertje, ik hoop dat hier wat van te maken valt.

Piet.




zakdrager

Dank je, we kijken wat we kunnen doen.

Henk

zakdrager

Joop Kuchlein heeft de foto's (nu tweemaal) bekeken en zegt: deze doet het meest herinneren aan een wijfje van Perinephela lancealis.
Zelf zie ik dat er niet in maar dat ligt ongetwijfeld aan mijzelf. Ik zit er wel vaker naast.

Henk

han.endt

#13
CiteerJoop Kuchlein heeft de foto's (nu tweemaal) bekeken en zegt: deze doet het meest herinneren aan een wijfje van Perinephela lancealis.
Nou, dat kan ik er nou echt helemaal niet van maken............

Ik stel voor om hem maar ongedetermineerd te laten.

Zilverstreep

#14
CiteerJoop Kuchlein heeft de foto's (nu tweemaal) bekeken en zegt: deze doet het meest herinneren aan een wijfje van Perinephela lancealis.
Zelf zie ik dat er niet in maar dat ligt ongetwijfeld aan mijzelf.
Nou, ik zit er ook vaak naast, maar P. lancealis lijkt het me toch niet. Kennelijk ziet Kuchlein er in elk geval geen drie lijnen in  :D

Misschien kan zo'n Engels micro-forum, waar ik wel eens iemand over gelezen heb hier, wat licht in de duisternis brengen.
Groeten,
Floor van Lamoen

Pietp

Iedereen in ieder geval hartelijk bedankt voor de moeite.
Het zal dan wel een mysterie blijven.

Piet

zakdrager

Gisteren in Joop Kuchlein's collectie enkele exemplaren van fuscalis uit de vijftiger jaren bekeken (en ook vergeleken met vrouwtjes lancealis). Persoonlijk ben ik nu behoorlijk overtuigd dat het fuscalis is. Joop evenwel niet. Dat is mede/vooral ingegeven doordat het om een (onscherpe en vertekenende) foto gaat en het exemplaar niet van alle kanten beproefd kan worden op alle kenmerken. Op zich is dat een terecht kritische houding ten op zichte van foto's van lastige soorten. Een soort die al dertig jaar niet meer gezien is, kun je nu eenmaal niet met zekerheid in het bestand opnemen op basis van een matige foto (sorry, Piet).

Conclusie:
- er is goede hoop dat fuscalis nog in Nederland zit
- om dat zeker te weten moet hij volgend jaar opnieuw gevonden worden (en gevangen en bij voorkeur opgeprikt) wil je zoiets geaccepteerd krijgen.
- het is zeker de moeite waard om daar achteraan te gaan

Ik hoop dat we hier volgend jaar dus nog meer van horen

Henk