Ratelaar?

Gestart door Libelleke, juli 19, 2010, 22:22:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Libelleke

Beste kenners,

Vandaag op een open heideterrein op de Strabrechtse Heide bijgevoegde sprinkhaan.
Klopt het dat ik, als ik de vleugelvorm, vleugeladering en vleugellengte goed bekijk en vergelijk met m'n vers binnengekomen veldgids, uitkom bij een Ratelaar?

Groet,

Robert
Groet, Robert

\/
o==<
/\

Wim Bakker

In ieder geval 1 van de drie.  Snortikker is ook nog een optie.  Heb je 'm horen zingen?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Libelleke

Dag Wim,

Nee helaas, ik heb er eigenlijk dom genoeg ook niet op gelet: ik hoopte dat met goede foto's determinatie wel mogelijk zou zijn.
Is het niet zo dat de vleugeladering uitkomst kan bieden, of liggen die voor Snortikker en Ratelaar erg (té?) dicht bij elkaar?
Volgens de veldgids zit daar wel een verschil, maar ik weet niet hoe betrouwbaar dat is in het veld (of bij dit soort foto's).

Groet,

Robert
Groet, Robert

\/
o==<
/\

Wim Bakker

De vleugeladering is soms moeilijk te zien en hoe variabel die kenmerken zijn weet ik eigenlijk niet.  Het is veel gemakkelijker om ze op geluid te herkennen.

Volgens de veldgids heeft de Ratelaar in het midden van de vleugel een verbreed subcostaalveld en dat zie ik niet zo bij dit exemplaar.  Dus lijkt het eerder een Snortikker.  Maar geluid zou de doorslag geven...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Libelleke

Dan ga ik de 3 geluiden op m'n MP3 speler zetten en volgende keer beter m'n best doen op het geluid  :blink:
Bedankt voor de reacties.

Groet,

Robert
Groet, Robert

\/
o==<
/\

Wim Bakker

CiteerDan ga ik de 3 geluiden op m'n MP3 speler zetten en volgende keer beter m'n best doen op het geluid
:duim: