determinatie

Gestart door cora, augustus 15, 2006, 13:49:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Dit blauwtje heb ik 30 mei in zuid-duitsland gefotograveerd weet iemand welke
het is ik kom er zelf niet goed uit :huh:  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

derop

#1
Icarusblauwtje. Zie foto.

Zo te zien op jouw foto veel rolklaver in de buurt,.. zijn ze dol op.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

perrush

voor mij geen icarusje, zie de zwarte vlekjes om de OAV, maar weet uit het hoofd direkt geen andere optie

Albert Vliegenthart

Beste Cora,
Altijd moeilijk om blauwtjes vanaf foto's te determineren. In het veld zie je de blauwe kleur beter, die je vaak al een eind op weg helpt. Maar goed wat vinden we hiervan? Volgens mij heb je een thersites (esparcetteblauwtje) op zijn waardplant te pakken. Ik maak dit op uit een aantal dingen; Ten eerste heeft "jouw"vlinder geen wortelvlek. De basiskleur komt niet helemaal overeen met icarus en ik vind de hoeveelheid oranje in de bovenvleugel behoorlijk. Ook de vlekken op de bovenvleugel zijn wel fors. Hij doet zijn best door bovenop esparcette te gaan zitten, maar helemaal 100% ben ik niet.
Groeten, Albert

cora

Hoi, Albert
Nee icarusblauwtje vind ik zelf ook niet we hebben al le vlinders op naam kunnen brengen maar deze niet. We hebben al een paar keer met de nieuwe vlindergids(tirion) ernaast gezeten nu net weer maar het blijft een moeilijk geval.
espagetteblauwtje ben ik ook niet helemaal van overtuigt mijn vriend houdt het nu weer op bruinblauwtje. Ik heb nog een foto van de andere kant genomen.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Albert Vliegenthart

Ik ben ook niet overtuigd van een bruin blauwtje, daarvoor vind ik hem veel te grijs en heeft hij te veel blauwe bestuiving aan de basis van de vleugels. Hoewel ik moet toegeven wel enige blokjes op de franjes te zien. Wie weet kunnen andere mensen nog iets toevoegen aan deze determinatie? Deze vind ik aan de hand van de foto best lastig. Kun je iets zeggen over de bovenzijde van de vleugel?
Groet, Albert

cvsw123

Als je kijkt naar de foto van perrush in het laatste stukje van dit artikel
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=11455
dan zou het blauwtje op esparcette een bruin blauwtje moeten zijn. De stippen van thersites liggen nl. als bij icarus. Ik zou ook niet weten wat het anders zou moeten zijn, want ik ben het met Albert eens dat de eerste blik meer aan een icarus of zo doet denken. Er zit veel blauwig/grijze bestuiving. Dat zie je eigenlijk nooit zoveel bij een bruin blauwtje.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

cora

tja het is een moeilijk geval ik weet helaas niet wat de binnenkant voor kleur is het was op het moment een regenachtige dag en ineens kwam de zon door en kwamen de vlinders letterlijk uit het gras omhoog gekropen om op te warmen.
Ik hoop dat mijn vriend er nog een dia van heeft gemaakt ? die  zijn opkomst.
maar  bedankt voor het mee denken :(  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

derop

Hoi Albert,

Wat is een wortelvlek?

[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Albert Vliegenthart

Beste Margot,
Ik meen dat je op dit forum diverse keren deze vraag terug kunt vinden met plaatjes om het te verduidelijken. Je moet maar eens zoeken. De wortelvlek ligt in de bovenvleugel onder de bovenrand en dan het dichtsbij het lichaam. Op jou foto in dit topic is deze niet te zien, maar hij had moeten liggen rechts van de, ietwat langwerpige vlek onder de bovenrand. Hopelijk is het duidelijk. Helaas heb ik op dit moment geen tijd om de link naar de plaatjes te zoeken, sorry daarvoor.
Mocht het niet lukken, dan hoor ik het wel. Groeten, Albert

Martin Scheper

#10
Hoi Albert, ik kan me voorstellen dat je aan esparcette dacht. Ook ik heb bij een foto van mezelf van het bruin blauwtje (bijgevoegd) eens getwijfeld of het niet esparcette kon zijn vanwege de blauwe bestuiving aan de wortel van de vleugels (en de plant), maar Chris (zie hier boven) heeft me toen ook weer op het goede spoor gezet. Het komt dus af en toe voor dat bruin blauwtjes toch wat blauwe bestuiving hebben (oudere exemplaren?).

Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Bert van Rijsewijk

#11
Het is een versleten exemplaar. Kleuren worden dan moeilijk herkenbaar.
De 'sprong' in de vlekken van de onderkant-ondervleugel is duidelijk.
In de tweede foto zie iets van geblokte franje, ook een kenmerk van agestis.
31 mei is te vroeg voor Aricia artaxerxes?
Aricia agestis dus.
Bert