Welke gaasvlieg?

Gestart door hoven, juli 21, 2010, 22:39:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ben ik hier goed voor vragen over gaasvliegen? Ik heb deze gaasvlieg gefotografeerd en betreft volgens mij Chrysopa carnea. Wie kan mij helpen?

gr
alrik
Mvg,
Alrik

Arp

Hoi Alrik,

Ja, je bent "hier" goed (het is geen "vlieg")  :lol:

Chrysopa carnea bestaat niet ;) Het zou Chrysoperla carnea zijn. Er is nog een andere Gaasvlieg die Chrysopa perla heet (die is het zeker niet) - redelijk verwarrend allemaal.

Chrysoperla carnea zelf is enigszins een probleemgeval. Bij de soortbeschrijving van Chrysoperla carnea s.l. vind je daar wat info over.

Bij mij staan deze nog steeds "op het programma" om ze eens beter uit te pluizen, maar strikt genomen durf ik deze momenteel nog niet eens als zekere Chrysoperla carnea s.l. te bestempelen. Al zal het vrijwel zeker één van de daaronder vallende soorten zijn, ik ken de andere kandidaten niet goed genoeg om ze helemaal uit te kunnen sluiten.

Wat mij betreft dus een iets "onzekere" Chrysoperla carnea s.l., maar er zijn wellicht anderen hier die er meer van durven te maken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hoven

Arp,

Dank voor al je reacties tot nu toe. Zeer bruikbaar. Hou me ajb op de hoogte als je verder bent met je gaasvliegen onderzoek.

gr
alrik
Mvg,
Alrik