Hoofdmenu

wroeters

Gestart door Robert Heemskerk, mei 09, 2008, 23:18:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag zoogdierforum,

Vanmiddag een tijdje staan te kijken naar twee beesten die voornamelijk onder het bladerdek in het bos flink aan het wroeten waren.
Heel af en toe waren ze even te zien, voornamelijk een stuk vacht.
Ik heb er wat foto's van gemaakt.

Opvallend is de wat roodachtige vacht?
En ik zie een soort snuit onder de modder? en op de laatste foto lijkt ie wel een snavel te hebben
:D

Erg duidelijk is het niet, maar dit zijn toch mollen?
Wel leuk om ze actief te zien voedsel zoeken..


Robert Heemskerk

foto 2, wat roodachtige vacht?

Robert Heemskerk

En die bek rechtonder (of snavel) die is denk ik niet van de Mol..  :huh:  

wimtegels

Volgens mij mollen ja
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Gek plaatje! (laatste foto) Ik denk ook mol, gezien het vachtje. Ik denk dat de snavel eigenlijk zijn staartje is, maar op een snavel lijkt vanwege een strootje wat er voor zit. De voorkant zit volgens mij aan de andere kant, die lijkt mij breder en meen daar schouders in te zien.  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

logico

#5
Ik ben het helemaal met Wim en Astrid eens.

Sporadisch komen afwijkende kleuren voor bij mollen zoals je dus hier ook ziet.


Een oranje kleurige mol. Af en toe neigt de kleur meer naar goudkleurig. Vandaar de goudkleurige mollen. En soms neigt de kleur meer naar die typische oranje/roestbruine kleur die je ook wel eens in beekjes of slootjes ziet als er veel ijzer in het water zit.



Mollen met deze kleur worden veel te snel bestempeld als zijnde een albino mol. Dit is echt in de meeste gevallen niet correct omdat een albino rode ogen moet hebben en dit is in de meeste gevallen, bij mollen, niet het geval.
Bij mollen is het over het algemeen geen albino maar een isabel kleurige mol.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Robert Heemskerk

Bedankt voor jullie reacties  :)

Het zal inderdaad iets van een strootje zijn ofzo, op foto 3 en meer de staartkant.

Mooi geïllustreerd Patrick, en bedankt voor jouw uitleg.

Lastig om mollen fouragerend te fotograferen  :whistle:  

han.endt

Je kan ook aan de richting van de beharing zien waar de voorkant zit.

Robert Heemskerk

Ja, dat is ook een goede tip.
In mijn beleving 'wroette' ie ook de linkerkant op  :P  

tekenaar

de richting van de beharing werkt bij bijna alle zoogdieren, maar nou net bij mollen is die niet altijd even duidelijk...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

Nu we het toch over mollen hebben:

We waren bij de Roer foto's aan het maken van het meanderproces. Brak er ineens een brok van ngeveer een vierkante meter van de oever af. Deze viel in het water, met de mol die er in zat. Aanvankelijk zwom hij een beetje in paniek langs de oever. Toen begon hij al zwemmend net boven de waterlijn te graven. Razendsnel had hij het begin van een gang gemaakt. Zo kwam hij op het droge en in veiligheid.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Robert Heemskerk

leuk verhaal Wim,

met een happy End, dat mag ook wel eens bij de Mol hè?


logico

Citeerde richting van de beharing werkt bij bijna alle zoogdieren, maar nou net bij mollen is die niet altijd even duidelijk...
Helemaal mee eens.
De haren van een mol staan zo ingeplant dat de mol zich in de gang zowel voorwaarts als achterwaarts kan verplaatsen. Daarom kun je dus moeilijk (alleen) aan de richting van de beharing zien waar de voorkant of achterkant zit.

Wim
Een mol kan in grond met losse structuur 12 tot 15 meter per uur graven.
Klinkt misschien niet zo snel maar voor zo'n klein diertje is dat toch heel snel :)
Maar goed. Dat het diertjes snel is heb je natuurlijk wel gezien.

Soms zeggen mensen ook wel eens dat als het heel nat is, de mollen dood gaan of dat ze niet tegen water kunnen. Maar een mol kun juist erg goed zwemmen en redt zich prima in het water.
Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

#13
Dat hij goed kon zwemmen dat zag ik. Maar hij zat voor een enorme stijlrand. Daar kon hij echt niet tegenop. Dat heeft hij dus al gravende opgelost. Het was een prachtig gezicht.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

arjo14

Ook ik heb een mol met een afwijkende haarkleur aangetroffen:



arjo14

Helaas ging het niet goed met het invoegen van een foto.