welke bremraap ?

Gestart door JeroenBes, juli 17, 2010, 19:48:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

JeroenBes

Hoi allen,

Tijdens mijn vakantie te Italië afgelopen voorjaar in het Val di Sole, ben ik deze bremraap tegen gekomen.
Ik weet alleen de exacte naam niet.
Wie helpt me??
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

JeroenBes

Hoi allen,
al dagen geen reactie , is het een zo'n moeilijke ??

Ik heb eventueel nog meer foto's.
Ook kan ik een grotere crop toevoegen met meer details misschien.
Zeggen jullie het maar.
Ik wil er graag achter komen namelijk.
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

Datura

Hoi Jeroen,

Bremrapen zijn een lastig geslacht. Van belang zijn oa kromming van de kelkbuis, kleur van de stempel ed. Ook is het erg handig om te weten welke eventuele waardplanten er in de buurt staan. In principe is dus een grotere overzichtsfoto waar de planten die er omheen staan handig/wenselijk.

Je kunt ook hier kijken welke bremraapsoorten in aanmerking komen op grond van de verspreiding in Italië:
http://luirig.altervista.org/flora/orobanche.htm

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

JeroenBes

Citaat van: Datura op juli 20, 2010, 22:02:08 PM
Hoi Jeroen,

Bremrapen zijn een lastig geslacht. Van belang zijn oa kromming van de kelkbuis, kleur van de stempel ed. Ook is het erg handig om te weten welke eventuele waardplanten er in de buurt staan. In principe is dus een grotere overzichtsfoto waar de planten die er omheen staan handig/wenselijk.

Je kunt ook hier kijken welke bremraapsoorten in aanmerking komen op grond van de verspreiding in Italië:
http://luirig.altervista.org/flora/orobanche.htm

Kim,
alvast bedankt voor deze reactie.
Ik zal kijken of ik wat foto's nog kan bijvoegen met hierop wat kenmerken die jij aanhaalt.
En ga ook nog de WWW verder afspeuren naar meer wetenswaardigheden betreffende de bremraap.
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

Nietspitten

Links van de bremraap op foto 1 bespeur ik toch wel Galium!!
groeten, Gerrit

Datura

Wat inderdaad een mogelijke waardplant is. Maar de waardplant kan ook verderop, of net rechts van de foto staan.
Anyway, met wat meer tijd en het boek van Kreutz (Orobanche Central and Northern Europe) komen met een beetje determineren als beste kanshebbers Gamanderbremraap en Walstrobremraap uit de bus. Waarvan Walstrobremraap op grond van de Galium ernaast waarschijnlijk is, maar 100% zekerheid geef ik niet (dat mag iemand anders doen :)).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

HPM

Maar kan Walstrobremraap die kleur hebben? Ik heb dat nog nooit gezien.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

JeroenBes

Nog wat foto's
misschien helpt het een beetje, misschien helemaal niet.
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

Nietspitten

Citaat van: HPM op juli 22, 2010, 18:23:07 PM
Maar kan Walstrobremraap die kleur hebben? Ik heb dat nog nooit gezien.

Kan natuurlijk weleens voorkomen , dat men iets nog nooit gezien heeft . Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook niet kan.
Beidefoto's zelfde helling ,zelfde Eifel. Beide Walstrobremraap.

--
Groeten, Herman van der Meer

groeten, Gerrit

Datura

Hoi Herman,

Ik ook niet, maar ik heb dan ook een stuk minder ervaring met deze soort dan floristen uit het westen van het land. Kreuz heeft 1 foto met een donkerder exemplaar, maar nog niet zo donker als deze. In de sleutel heeft hij het over 'Corolla light brown-violet or reddish, rarely yellow'. Maar volgens mij is een deel van de moeilijkheid van Orobanche, dat bloemkleur ook variabel is, en net als 'mogelijke waardplanten in de buurt' een goede indicatie kan geven, maar niet doorslaggevend is.

Ik weet ook niet of daar nog andere soorten voorkomen die niet in de Orobanche Central and Northern Europe staan (en die dus in het mogelijk ooit te verschijnen deel (op zijn site aangekondigd voor 2006) over zuideuropese soorten komt te staan). Ik zal wellicht van het weekend eens de italiaanse florasite naast Kreutz leggen.

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

JeroenBes

Nog een detailfoto...
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

Nietspitten

Deze foto komt van www.kuleuven-kortrijk.be

Is ook Walstrobremraap.
groeten, Gerrit

HPM

Ik geloof je best hoor Gerrit maar zoals ik zei heb ik die paarsroze nooit gezien en ik heb toch heel wat Walstrobremrapen gezien in mijn leven. Het duin barst er van. De variaties die je eerder liet zien en overgangen daartussen zijn voor mij heel gebruikelijk. In het duin hier kan die kleur van Jeroen niet anders dan uiterst zeldzaam zijn. Hoe dat elders in Europa is weet ik niet.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer