schade aan tuinstoelen door zoog- / knaagdieren

Gestart door robertvh, juli 17, 2010, 16:39:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

robertvh

Beste waarnemers,

We werden afgelopen dinsdag 13 juli onprettig verrast door schade aan onze kunstoffen tuinstoelen, welke we al ruim 10 jaar in gebruik hebben. De schade aan vooral de buitenranden van de armleuningen lijkt veroorzaakt te zijn door of het pikken met een snavel, of de nagels van poten, of bijten. We hebben echter geen idee door welk dier de schade is veroorzaakt.

We hebben reeds contact gehad met diverse organizaties, maar niemand kon me tot nu vertellen door welk dier de schade werd veroorzaakt.

Bijgaand een aantal foto's van de schade. Deze foto's zijn van een tweetal leuningen en van bovenaf genomen. De tuinstoelen staan buiten op het terras. Er lopen al jaren katten door onze tuin, maar dit is voor het eerst in de afgelopen 10 jaar dat dit gebeurt en dan nog wel op de leuningen van 4 – 5 stoelen tegelijk in één nacht of op één dag.

Er lopen ook egels en eekhoorns in de tuin. We hebben verschillende vogels, waaronder spechten, eksters en kauwen, en 's nachts hoor je wel eens de vleermuizen.

Ook onze bruine clico vertoont op de rechte stukken bij de scharnieren van de klep vergelijkbare schades.

Wellicht dat iemand me kan vertellen welk dier de veroorzaker is van de schade.

Robert van Helsdingen

robertvh

Jammer genoeg heeft nog niemand uit het zoogdieren forum gereageerd  :(

Zou de schade door een steen- of boommarter veroorzaakt kunnen zijn??

Ik woon niet ver van het bos.

RobertvH

Tim Asbreuk

Als ik het moest zeggen (zowel hier als op het zoogdierforum) denk ik aan huis- of bosmuis.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

robertvh

Tim,
Ik kan me niet voorstellen dat het een huis- of bosmuis was.
Hierbij nog een drietal fotos van een andere tuinstoel, welke in dezelfde nacht tegelijk met de anderen werd beschadigd.
Ik heb nog even duidelijk gemarkeerd waar de schade zit, dus aan de buitenkant van de armleuning.
Robert

andre.schulten

Ik heb eerlijkgezegd geen flauw idee, maar als het een muis is geweest dan is het er eentje op stelten, want de 'knaag/schraapsporen' gaan náár de zijkant van de leuning. Het is dus niet van bovenaf gebeurd -lijkt me.

Zul je toch een keer met een zaklampje in de tuin moeten overnachten..  8)

belle

Ik weet niet wat het bij jullie was, maar hieronder de knaagsporen van de zwarte rat (Rattus rattus) aan een kunststof krat (waar walnoten in zaten). Die sporen van jullie lijken me veel te grof om van een muis te zijn.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Marina

Er is hier al eens een topic geweest met iets dergelijks, over marterachtigen meen ik en visafval verwerkt in plastic.
Ik kan t alleen niet meer zo snel terugvinden.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Lampe

Dat zijn zeker geen tandafdrukken van een marterachtige.

Vriendelijke groet,

Nico

Marina

Sorry, nee, dat bedoelde ik ook niet. Alleen dat dat topic (wat ik niet meer kan vinden) daarover ging.
Mijn punt was eigenlijk waarom dieren plastic lekker vinden, ook als het niet om een doos met walnoten gaat.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik denk dat knaagdieren dat niet perse doen omdat ze het lekker vinden,
maar mogelijk om hun tanden wat af te slijten.

Groeten,
M. Baltus


Lampe

Citaat van: M. Baltus op juli 28, 2010, 19:17:55 PM
Hallo allemaal,

Ik denk dat knaagdieren dat niet perse doen omdat ze het lekker vinden,
maar mogelijk om hun tanden wat af te slijten.

Groeten,
M. Baltus

Precies. :duim:
Vriendelijke groet,

Nico

mlahaye

Lastig. Als ik zou moeten gokken: een kat die zijn nagels heeft willen scherpen. Marters zijn het zeker niet, muizen zeer onwaarschijnlijk (sporen kloppen niet en de locatie: armleuningen??). Misschien een nieuwe ongecastreerde kater in de buurt die zijn territorium wil vestigen?

Succes,
Maurice

Jeroen Nagtegaal

Toch is dit echt knaagdieren werk. Muis/rat dus.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marina

Citaat van: mlahaye op juli 29, 2010, 21:09:29 PM
Misschien een nieuwe ongecastreerde kater in de buurt die zijn territorium wil vestigen?
die doen dat toch anders hoor  ;D
iets meer eh... riekend...
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Botervlieg

Citaat van: mlahaye op juli 29, 2010, 21:09:29 PM
Lastig. Als ik zou moeten gokken: een kat die zijn nagels heeft willen scherpen. Marters zijn het zeker niet, muizen zeer onwaarschijnlijk (sporen kloppen niet en de locatie: armleuningen??). Misschien een nieuwe ongecastreerde kater in de buurt die zijn territorium wil vestigen?

Succes,
Maurice

Een kat komt met zijn nagels volgens mij echt zo door plastic heen.

Citaat van: mlahaye op juli 29, 2010, 21:09:29 PM
muizen zeer onwaarschijnlijk (sporen kloppen niet en de locatie: armleuningen??).

"Sporen kloppen niet" welke sporen kloppen niet?
Dat het een armleuning is, weet jij. Een knaagdier houdt zich daar niet mee bezig.
Een stoel is een leuk klim en klauter speeltoestel voor ze, denk ik.
Ik kan me voorstellen dat een knaagdier(tje) wel op de leuning zit en gaat knabbelen.

Wat voor knagers zijn er nog meer? Eekhoorn? Bever? Hermelijn? Mol? Ratten? Vleermuis??
Ik noem gewoon zomaar wat dingen hoor. Om wat inspiratie voor denkrichtingen op te wekken...

Groeten,
M. Baltus

keesschreven

#15
Is het zeker dat de stoelen in deze houding stonden toen het gebeurde?

M. Baltus, het punt is: hoe komt een knaagdiertje bij de zijkant van de armleuning? De schraap-/knaagrichting is van de stoel af, dus moet het dier eraan hebben gehangen, niet erop hebben gezeten.
Dat kan denk ik trouwens heel goed. De voorpoten aan de rand, achterpoten evt. ondersteunend tegen de onderkant/rand, en dat knagen geeft ook nog wat grip.

Dat het knaagwerk is van een muis/muizen lijkt me duidelijk: fijne reepjes weggekrast in de stoel, er is heel vaak gekrast (knaagbeweging), en de lengte is ca.1cm (spanwijdte muizengebit?). Ik denk Bos-/Huismuis, misschien met jongen?

Krabsporen van een kat zou ik mij voorstellen als lange halen over de hele lengte van een stoelpoot, niet dit fijne gekras op de rand van een leuning.

Vraag blijft: waarom zou een muis herhaaldelijk aan een leuning gaan hangen en knagen?

Edit: Misschien antwoord op deze vraag: Op onderste foto is te zien dat het bovenste oppervlak van een armleuning anders van structuur is (met ribbeltjes en puntjes) dan de rest (glad). Dat knaagt wellicht lekkerder. Erop zittend gaat dat knagen niet zo goed, eraan hangend wel... dan schraap je de ribbeltjes eraf.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Botervlieg

Citaat van: keesschreven op juli 30, 2010, 17:47:57 PM
M. Baltus, het punt is: hoe komt een knaagdiertje bij de zijkant van de armleuning? De schraap-/knaagrichting is van de stoel af, dus moet het dier eraan hebben gehangen, niet erop hebben gezeten.
Dat kan denk ik trouwens heel goed. De voorpoten aan de rand, achterpoten evt. ondersteunend tegen de onderkant/rand, en dat knagen geeft ook nog wat grip.

Hallo Kees,

Ik had niet op de schraap-/knaagrichting gelet.

Overigens - los van deze situatie - hebben knaagdieren ook ondertanden die ze wel eens willen schrapen, in dat geval kan vanaf de leuning wel.

Bovendien weet ik niet of deze stoel wellicht naast een andere stoel/tafel stond, waar ze op hebben kunnen staan, om zo van de andere stoel te eten.

Ik weet niet of de stoelen opengeklapt los in de tuin stonden, of dat ze ingevouwen, op hun zijkant ergens stonden toen het gebeurde. In dat geval heeft de stoel andere positie en muis (of wel dier dan ook) andere mogelijkheden om te eten.

Groeten,
M. Baltus

Marije

Jullie richten je allemaal tot een zoog- en/of knaagdier. Maar als ik de sporen zo zie, denk ik meer aan een vogel.
Zelf heb ik parkieten gehad, en die maakten ook dit soort eenrichtings-schade met hun snavel.

Ik zie hier geen knaagwerk in, maar eerder kromme snavelwerk. In mijn idee moeten de sporen knaagdiertanden breder zijn.

keesschreven

Op de 3e foto van de eerste set zijn boven de hapjes uit de leuning krasjes te zien, steeds 2 naast elkaar. Dit lijken me de tanden van een knaagdiertje.
En het is 's nachts gebeurd.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Marina

Is het bij die ene nacht gebleven of heb je inmiddels meer sporen?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Botervlieg

Hallo,

Toch als ik zo de foto's bekijk, lijkt het mij wel een groot/groter dier dan een muis o.i.d.

Een muis kan nooit zulke "schaafsel-krullen" maken. Daar is simpelweg zijn/haar mond te klein voor...
Bovendien knagen zij meestal stukjes en eten ze het nog vaak op ook.

Begin wel nieuwsgierig te worden  ;D

M. Baltus

Jeroen Nagtegaal

Muizen kunnen hele Hazelnoten vervoeren, toch al redelijk van formaat toch?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marina

De breedte van de sporen op de stoel is tuurlijk makkelijk op te meten, op de milimeter nauwkeurig.
Dan kom je er snel genoeg achter of het niet te breed is voor een muizentandje. 
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682