Heterotoma planicornis

Gestart door MarjoSmeets, juli 17, 2010, 10:01:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Jeetje, lastig om met die wind zoiets kleins op de foto te krijgen. Ik hoop dat hij geen dubbelgangers kent en dat dus de sprieten genoeg kenmerk zijn om er een H. planicornis van te maken, want van andere kenmerken is weinig te zien  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

#1
Voor zover ik weet komt de meest voor de hand liggende dubbelganger (Excentricus planicornis) niet in NL en B voor en heeft deze bovendien donkerdere pootjes, zie ook hier.

Maar let op: Behalve deze gelijkende soort is wat verwarring over het gebruik van de naam Heterotoma planicornis versus Heterotoma merioptera (een soort die alleen veel oostelijker voorkomt). Dit berust op een oud en nooit helemaal uitgevochten meningsverschil tussen Tamanini en Wagner over welke soorten bij de respectievelijke originele beschrijvingen "horen". Ik heb dat hier ooit eens in het Duits uitgewerkt (met veel links). Destijds was ik wat verward omdat vooral veel Britse entomologen er kennelijk (lang) voor (ge)kozen (hebben) om "onze" Heterotoma in navolging van Wagner H. merioptera te noemen ipv planicornis (in navolging van Tamanini).

De soort die bij ons en bij de Britten rondhobbelt is eenduidig één en dezelfde soort maar er worden dus (ten dele nog steeds) verschillende namen op geplakt die je voor alle duidelijkheid dan alsvolgt zou moeten duiden:
Heterotoma planicornis (Pallas, 1772) desgewenst "sensu Tamanini (1962)"
danwel
Heterotoma merioptera (Scopoli, 1763) sensu Wagner (1950)

De bovenste heeft duidelijk de voorkeur, maar er zijn kennelijk nog steeds mensen die aan de onderste vasthouden.

Het andere (oostelijke) beest is dan:
Heterotoma merioptera (Scopoli, 1763) sensu Tamanini (1962)
Heterotoma dalmatina (Wagner, 1950)

Let op: Dat heeft dus allemaal niets met die derde genoemde soort te maken: Excentricus planicornis

P.S. Ik was'm even kwijt: Voor de mensen die de Duitse versie onplezierig vinden is hier  een vergelijkbare samenvatting en discussie in het Engels ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Tot zover dus mijn hoop op een makkelijk beestje  :rolleye:  Bedankt Arp, ik heb hem als H. planicornis bij observado ingevoerd!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Berend Aukema

Kment en Bryja (2006) hebben neotypes vastgelegd van Heterotoma planicornis (Pallas, 1972) en Heterotoma merioptera (Scopoli, 1773), waarmee de problemen eenduidig zijn opgelost ...

Arp

#4
Ah, mooi, bedankt voor de aanvullende info Berend  :duim:

Dat moet dan deze zijn:
Kment, Petr; Bryja, Josef (2006) Revised occurrence of Heterotoma species (Heteroptera: Miridae) in the Czech Republic and Slovakia with remarks on nomenclature, diagnostic characters and ecology. - Acta Musei Moraviae. Scientiae biologicae, Vol.91, pp.7-52. (Abstract hier)

Helaas geen PDF online ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Kan een PDF sturen als je wil ...

Arp

Citaat van: Berend Aukema op juli 29, 2010, 21:47:11 PM
Kan een PDF sturen als je wil ...
Does a rag doll have hairy nipples?  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

charlottes

Laat ik vandaag er ook een gespot hebben in de tuin !

Natuurgroet van Charlotte

Arp

Nette plaat van zo'n kleine druktemaker  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

charlottes

Leuke reactie Arp !
Natuurgroet van Charlotte.

Arp

#10
Dit topic was gisteren omhoog getrapt door iemand die de PDF van Kment ook graag wilde hebben. Dat berichtje is nu weer verdwenen, maar ik maak maar even van de gelegenheid gebruik voor een kleine update:

Eenmaal een topic op insektenfotos.de met plaatjes van Excentricus planicornis, en dan is er nog  dit topic op insektenfotos.de waarvan ik denk dat er een goede kans is dat we daar Heterotoma merioptera zien  B) 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Dit jaar zijn er veel van deze te vinden H. planicornis, of ze laten ze zich meer zien door de afgelopen warme weken.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#12
Poeh.

Degene die de PDF van Kment & Bryja graag wilde zien (Assaf Nir) komt met een hele goede opmerking over iets waar ik totaal overheen gekeken had omdat ik nooit naar het genitaal kijk - de beesten van hier zijn toch allemaal planicornis ga ik vanuit.

Assaf wees me erop dat het leuk is dat de namen nu zijn vastgelegd, maar de tekeningen die Kment & Bryja presenteren voor het manneijk genitaal van H. merioptera en H. planicornis lijken - in elk geval voor hem en mij - lijnrecht in tegenspraak te zijn met de tekeningen van Wagner uit 1950 en 1968. Helaas heb ik geen andere publicaties (van bijvoorbeeld Tamanini ofzo), dus het is lastig checken, maar één van de twee zal zich wellicht verhaspeld moeten hebben - ik denk dan Kment & Bryja??

Is daar iets van bekend? Of zijn wij beide scheel?

Kment, Petr; Bryja, Josef (2006) Revised occurrence of Heterotoma species (Heteroptera: Miridae) in the Czech Republic and Slovakia with remarks on nomenclature, diagnostic characters and ecology. - Acta Musei Moraviae. Scientiae biologicae, Vol.91, pp.7-52. (Abstract hier)

Wagner, E. (1950) Capsus (Heterotoma) dalmatinus n. sp., eine neue Hemipteren Art aus
Dalmatien.
- Wiener Entomologische Rundschau, Vol.2, pp.1-6.
(PDF).

Let op: Tekening in bijlage samengesteld uit afbeeldingen uit Kment & Bryja (2006) en Wagner (1950) en copyright ligt bij deze auteurs; Kan hier alleen legaal gebruikt worden als citaat in een educatieve discussie en is niet legaal elders te reproduceren zonder dat dit een vergelijkbaar doel dient!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Tot Kment & Bryja was er verwarring over de identiteit van Cimex meriopterus Scopoli, 1763 en Cimex planicornis Pallas, 1777, omdat de doorslaggevende kenmerken in de oorspronkelijke beschrijvingen ontbreken. Omdat het typemateriaal van beide taxa niet meer bestond, hebben Kment & Bryja neotypes aangewezen en beschreven, waarmee het probleem de wereld uit is, tenzij een van de holotypes alsnog ergens op zou duiken. Vergeet dus alles van voor Kment & Bryja, 2006! Overigens bevindt het neotype van Heterotoma planicornis - een mannetje uit Amerongen - zich in mijn collectie!

Arp

#14
Hoi Berend, bedankt voor je antwoord.

In grote lijnen had ik het ook zo begrepen en zou je/men daar blij mee moeten zijn omdat de onduidelijkheid wordt opgelost, maar - in mijn lekenogen - is er nu de volgende discrepantie:

De discussie in ontstaan toen Wagner in 1950 "dalmatinus" beschreef en duidelijke (genitaal) kenmerken gaf voor deze en voor "meriopterus" (sensu Wagner), waarmee hij het dier uit Noordwest-Europa bedoelde (volgens Kment & Bryja nu dus planicornis).

Sinds die tijd is er geen discussie over het feit dat het twee soorten zijn en hoe je ze uit elkaar moet houden, maar alleen over hoe ze moeten worden benoemd.

Voor zover ik uit de historische discussies af kan leiden heeft bijvoorbeel Tamanini nooit de morfologische analyse van Wagener bestreden, maar vond hij alleen dat het beest uit Zuidoost-Europa meriopter(a|us) moest heten en "onze" (Noordwest-Europa) planicornis.

Tot Kment & Bryja hadden we dus het volgende probleem (ik simplificeer de voelersegmentlengteverhoudingen):






Gebied: Zuidoost-Europa Noordwest-Europa
Ant.seg.2&3: 5:13:1
Genitaal:
Naam Wagner: dalmatinus meriopterus
Naam Tamanini: meriopterus planicornis
Nogmaals: Over de analyse van het genitaal was geen discussie, alleen over de naam.


Kment & Bryja maken er dit van:





Gebied: Zuidoost-Europa Noordwest-Europa
Ant.seg.2&3: 5:1 3:1
Genitaal:
Naam: merioptera planicornis
Let op: De vorm van het genitaal lijkt nu dus plotseling verwisseld t.o.v. de oude situtatie, maar verspreiding en voelersementlengteverhoudingen niet

Als ik het goed begrijp deel jij dus hun analyse/representatie van het genitaal en komt het genitaal van het planicornis neotype in jouw collectie inderdaad overeen met de tekeningen die Kment & Bryja aan deze soort toekennen (figs.3,5,7)?

Prima. Maar dat zou betekenen dat Wagner beesten verzonnen had met het genitaal van planicornis en de overige kenmerken/verspreiding van merioptera (en vice versa) en dat Tamanini en alle andere auteurs hem dat niet om de oren hebben geslagen. Die kans hadden ze zeker benut lijkt me.

Anders gezegd: Dan was er nooit reden geweest voor het conflict (afgezien van kenmerken als voelerlengte).

Voor auteursrecht afbeeldingen zie hierboven
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#15
In onderstaande publicatie van Marta Goula staan de genitalia van H.planicornis en H.diversipes afgebeeld en die komen overeen met wat Wagner tekende voor zijn "meriopterus" (=planicornis):

Goula, Marta (1986) Contribución al estudio de los hemípteros (Insecta, Heteroptera, Familia Miridae). - Memoria para optar al grado de Doctor en Ciencias Biológicas por la Universidad de Barcelona. (PDF) Heterotoma pp.657-671 (53-67 in PDF); Fig.49 (p.671) genitalia H.planicornis & H.diversipes

Nog een aanwijzing die doet vermoeden dat in Kment & Bryja de nummers/namen van de figuren verhaspeld zijn. Dat zou erg jammer zijn, als de publicatie die duidelijkheid moet verschaffen zelf weer een mixup presenteert.

Je gaat je dan ook afvragen waar bijvoorbeeld Morkel (2010) op gebaseerd is. Heeft hij de afbeelding uit Kment & Bryja gebruikt voor de determinatie? Is hem niks opgevallen?

Morkel, Carsten (2010) First records of Heterotoma merioptera (Scopoli, 1763) and Aradus serbicus (Horváth, 1888) (Heteroptera: Miridae et Aradidae) from Germany. - Zootaxa, Vol.2651, pp.64–68. (PDF pag.1)

Edit: Dr. Carsten Morkel was zo vriendelijk me een PDF te sturen. De melding is gebaseerd op een enkel vrouwtje. Het mannelijk genitaal heeft daarbij dus geen rol gespeeld.

Edit2: Marta Goula meldt op pagina 659 (p.55 in PDF) dat ze het holotype van merioptera heeft kunnen bekijken - in 1986 dus. Dat is zeer opmerkelijk omdat Wagner en Tamanini ervan uitgingen dat die verloren was gegaan en ook Kment & Bryja daaran vasthouden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#16
Petr Kment heeft laten weten dat in hun publicatie inderdaad de (nummers bij) de figuren van het genitaal verwisseld zijn:

Correcte onderschrift bij de figuren zou dan moeten zijn:
CiteerFigs 2–7. Male genitalia, neotypes. 2, 4, 6 – Heterotoma planicornis (Pallas, 1772): 2 – spicula of the penis; 4 – right paramere; 6 – left paramere. 3, 5, 7 – H. merioptera (Scopoli, 1763): 3 – spicula of the penis; 5 – right paramere; 7 – left paramere.

Dit dus voor:
Kment, Petr; Bryja, Josef (2006) Revised occurrence of Heterotoma species (Heteroptera: Miridae) in the Czech Republic and Slovakia with remarks on nomenclature, diagnostic characters and ecology. - Acta Musei Moraviae. Scientiae biologicae, Vol.91, pp.7-52. (Abstract hier)

Een erratum wordt gepubliceerd.

Toch handig om dit er alvast bij te weten. Met dank aan Assaf Nir die de fout opmerkte :duim:

(en dank aan Berend natuurlijk, die het bij Petr Kment onder de aandacht bracht :) )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

arpwifi

Toevallig kreeg ik vandaag mail van Petr Kment over wat anders en heb hem meteen maar gevraagd of het erratum ooit gepubliceerd was. Dat bleek het geval te zijn - in 2012 reeds - en staat ook online, dus vul ik hier de link nog maar even aan:

http://www.mzm.cz/fileadmin/user_upload/publikace/casopisy/AMM_SB_97_2_2012/10kmbr.pdf
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]