Panorpa Communis?

Gestart door hoven, juli 16, 2010, 19:51:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Is dit een Panorpa Communis?

mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

Arp

Hoi Alrik,

Nee, veel leuker - Panorpa cognata  :P

Maar ik moest wel zes keer kijken ... geen al te ideale foto  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hoven

Arp,

Waarom leuker?
En waarom geen Communis? (wat zag je de zesde keer waardoor je tot je conclusie kwam?)

Gr,
Alrik
Mvg,
Alrik

harry60

Leuker zal die mee bedoelen dat dit een soort is die minder gezien word dan b.v. de communis of de vulgaris.
Zijn maar kleine verschillen dus het is  :rolleye: om op de goede soort te komen.
Bij deze foto is goed te zien dat de vlieg 4 vleugels heeft en dat maakt het lastiger te detemineren.  ;D



M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#4
Je (men), nou ja ik dan, bent altijd snel geneigd even met een suggestie mee te gaan. De vleugeltekening zou misschien netaan kunnen voor een lichte communis, maar de vorm van de pterostigmaalband maakt wat wantrouwig.

Dan toch maar kijken naar de (hypovalven op de) staarttang - waar je eigenlijk natuurlijk het eerst naar moet kijken  :rolleyes: Foto gedownload, kleurtjes/contrast bijgewerkt, slagje vergroot ... geen gehakt van te maken, althans niet echt duidelijk.

Dan nog eens verder kijken ... hé verrek, met aangepaste kleurtjes komt die heldere kop er beter uit ... maar niet doorslaggevend. Nu wel op het spoor van cognata ... tuurlijk ja, die hoekige hap uit de onderkant van de pterostigmaalband klopt dan ook weer als een bus. En in de bijgewerkrte staarttangfoto zou je met enige fantasie de juiste vorm van de hypovalven ook erbij kunnen denken.

Maar het mooist is dan eigenlijk opeens toch de vorm van segment 6. Helemaal de verkeerde kijkhoek, zo pal dorsaal - je zou het ding juist lateraal willen zien - maar het is zelfs van dorsaal duidelijk dat hier een "spoiler" zit. Kan niet missen dus en de heldere kop en vorm van de pterostigmaalband vallen dan ook mooi op hun plek.

Zie ook hier:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Dat is aardig wat investigation, maar wel erg interresant.

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

hoven

Wow Arp, respect... ;-)

Ik werk nu met Chinery als naslagwerk, maar die is onvolledig. Heb jij tips voor me voor de juiste literatuur?

gr
alrik
Mvg,
Alrik

Arp

Die Chinery is best een prima gids, maar zulke boeken zijn per definitie voor vrijwel alle diergroepen onvolledig (zou er nooit in passen anders). Bovendien gebaseerd op een Brits boek en daar hebben ze vaak toch andere/minder soorten.

Als je van bondige determinatieinfo houdt, ga dan eens opzoek naar de boeken in de reeks "Excursionsfauna" van Erwin Stresemann - heb er zelf nog geen, maar kom er regelmatig stukjes uit tegen die erg bruikbaar zijn. Er zijn verschillende banden en ze zijn niet echt goedkoop, dus eerst eens in een bibliotheek opzoeken of het wat voor je is en zo ja welke dan ... vermoedelijk band 2 en/of 1 of de verzamelband 1-3 ?? (zie o.a. beschrijving hier)

Specifiek voor de schorpioenvliegen zijn de recente publicaties van Pierre Tillier uit Frankrijk erg goed ("must have"), zie o.a. hier
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hoven

Arp,

Dank je, ik heb Pierre een mailtje gestuurd!

gr
alrik
Mvg,
Alrik