zeldzaam? nee toch...

Gestart door gbredewold, juli 16, 2010, 19:36:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

gbredewold

Uit een recente reactie blijkt dat ik deze vondsten mogelijk met een onjuiste naam op Waarneming plaatste.

Graag laat ik me corrigeren. Ergo een verzoek aan Forum daartoe.

1e foto : Doornig heidestaartje?
2e foto : Breekbaar heidestaartje? (Deze Cladonia stond dicht bij Groot leermos)

Gerard.

kroonp

Op de 1e foto staat m.i. Ruw heidestaartje (Cladonia scabriuscula).
Op de 2e foto staat zoals Henk als zei een Peltigera. Het zou best eens P. canina kunnen zijn, maar op basis van deze foto kan ik geen zekerheid geven.
Groet

Peter Kroon

gerard bredewold

Dag Peter,

Hartelijk dank voor je reactie. Mbt jouw opmerking C. canina hierbij nog een foto uit mijn albums die de relatie met die soort mogelijk duidelijker maken.

Groet, Gerard.

kroonp

Ik twijfel nog tussen P. canina en P. rufescens. Ik ken die soorten niet goed genoeg om 100% zekerheid te geven op basis van de kenmerken die ik hier kan zien. Dat ene lobje op de foto helpt daar niet veel bij. Voor meer zekerheid wil ik graag goed kunnen zien hoe de rand van de lobben gevormd is (bij meer dan 1 lobje) en hoe de onderzijde van het thallus (aders, rhizinen e.d.) eruit ziet. Dat zijn belangrijke determinatiekenmerken bij Peltigera's.
Groet

Peter Kroon

gerard bredewold

Hierbij nog een foto die mogelijk uitsluitsel kan geven.

Gerard.

waterland01

Neig zelf sterk naar canina, omdat de lobben wel erg breed zijn voor rufescens. Maar bij Peltigera's is die onderkant inderdaad allesbepalend.
Henk Timmerman