Portugal

Gestart door Goyatlah, juli 16, 2010, 03:12:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Ben net terug uit Porto en mijn huis staat vol met dagger (heeft het alleen in Groningen geregend?)
Al met al (ca 6 groups) ruim 40 soorten, waarvan een aantal compleet nieuw.
Zelf iets minder soorten, maar wel op andere lokalities.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Welkom terug, Dolf. Ben benieuwd hoe het geweest is, naar inhoud en mooie plaatjes.
8)

Goyatlah

Congres was vermoeiend maar af en toe vernieuwend interessant. Bv dat er uit genetisch onderzoek komt dat er precies 7 Cordulegasters in Europa zijn, en dat de indeling in KD dus klopt. Of hoe de Habitatrichtlijnen tot stand zijn gekomen (en waarom er dus zulke idiote soorten op staan). Of welke soorten er in Bosnie of een land waar ik de naam niet eens meer van kan herinneren (behalve dat daar heel fraaie Odonartrices rondlopen).
En de fieldtrip? Zelf ongeveer 40 soorten, maximum is dacht ik 46 maar daar zit bv L.sponsa, A.mixta en S.fusca bij. T.annulata heb ik ook niet gezien maar eerder al lots. Enige interessante missers zijn Coenagrions en Gomphus.

Pleur wel wat fotos op mn site, maar wil eigenlijk eerst nog wat andere zaken doen. (Scitula, misschien nog naar Zuid-Frankrijk, etc.)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Paar fotootjes van een minder interessante dag (maar wel Cordulegaster voor mn lens...)
Gomphs zijn waarschijnlijk allebei forcipatus. Moet ik nog nachecken. (Hm foto van teneral beest is blijkbaar verloren gegaan omdat mn computer vol water zat. Komt nog (Mn kaartjes zijn safe))
Moi, Dolf

Goyatlah

een van mn beste denk ik (copyright protected!!!!!!)
Moi, Dolf

JohanvantBosch

Citaat van: Goyatlah op juli 16, 2010, 13:33:39 PM
een van mn beste denk ik (copyright protected!!!!!!)
Gaaf hoor!

Goyatlah

Mijn voorlopige lijstje (voor definitieve lijst moeten jullie waarschijnlijk bij Sonia of Vincent wezen):

Calopteryx xanthostoma
Calopteryx virgo meridionalis
Calopteryx haemorrhoidalis
Lestes dryas
Lestes barbarus
Lestes virens virens
Chalcolestes viridis (vanwege recent genetisch onderzoek, en onderzoek op larven onder te brengen in nieuw genus)
Ischnura graelsii
Ischnura pumilio
Enallagma cyathigerum
Coenagrion scitulum
Coenagrion caerulescens (geen fotos)
Erythromma lindenii
Pyrrhosoma nymphula
Ceriagrion tenellum
Platycnemis acutipennis
Platycnemis latipes
Aeshna cyanea (alleen 1 door mezelf geID-ed exuvia, op basis van breedte labium, grootte en algemeen voorkomen)
Anax imperator
Ana parthenope (geen fotos)
Boyeria irene
Gomphus sp. (moet ik nog uitzoeken, simillimus of graslinii, vermoedelijk graslinii)
Gomphus pulchellus
Onychogomphus uncatus
Onychogomphus forcipatus unguiculatus
Cordulegaster boltonii
Oxygastra curtisii
Macromia splendens
Libellula depressa
Libellula quadrimaculata
Libellula fulva ??? (geen foto, en te kort gezien voor 100% ID)
Orthetrum cancellatum
Orthetrum coerulescens
Orthetrum brunneum
Sympetrum fonscolombii
Sympetrum striolatum (weet niet of ik  hier fotos van heb)
Sympetrum meridionale
Sympetrum sanguineum
Crocothemis erythraea

38 a 39 soorten, en bijna alles met foto's dus.
Beesten die door anderen zijn waargenomen:
Lestes sponsa, Sympecma fusca, Coenagrion puella?, Coenagrion mercuriale?, Erythromma viridulum, Aeshna mixta?, Trithemis annaulata.
(Oftewel maar 1 soort die ik graag had willen zien: mercuriale)

Moi, Dolf

Goyatlah

Hm, kan nog steeds geen foto's van G.graslinii of G.simillimus vinden. Rest is okay.
Moi, Dolf

JohanvantBosch

't Is een mooie lijst!

Goyatlah

Mijn groep was Erland (Denemarken, chauffeur en technicus bij Lego)
Michael (Duitsland en kaartlezer)
Attila (Hongaar en backside-sleeper)
Dolf (Groningen en idem-dito)
Moi, Dolf

Goyatlah

Probleem beestje Lijkt me forcipatus maar niet 100%
Moi, Dolf

Platbuik

Citaat van: Goyatlah
...fraaie Odonartrices....
Mogen we deze ook nog determineren, Dolf? Op de 'overzichtsfoto' kan ik er geen vinden, helaas. O0
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

ewoudploeg

Ik sluit me als Portugalganger ook even aan bij de feestvreugd. Wat was dat wat zeg!! Voor mij waren heel veel soorten die ik zag nieuw. Met name de huidjes waren ook de moeite, met veel Gomphus graslinii, Oxygastra curtisii, Boyeria irene, Calopteryx xanthostoma en...... 4 exemplaren van Macromia! Laatstgenoemde soort heeft minimaal 20 uur zoeken gekost, maar toen hingen ze ineens met 4 stuks op een heel klein stukje oever bij elkaar. Wat een spectaculair huidje!! Al met al zag ik 45 soorten. Helaas eentje gemist deze trip: de Mercuurwaterjuffer. Verder alles dus gezien. Ik wil terug!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

nick w

in elk geval goed voor het Boek dus! En ik ben best wel jaloers, al die mooie soorten die jullie gezien hebben zo, gefeliciteerd!

Groet,
Nick W

Weia

Citaat van: Goyatlah op juli 17, 2010, 23:39:51 PM
Probleem beestje Lijkt me forcipatus maar niet 100%
Je bedoelt die foto in een van je eerste mailtjes? Dat is zeker een forcipatus: twee streepjes op de kop.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Heb mijn foto's nu allemaal klaar (d.w.z. de libellenfoto's) en op naam. Het op naam zetten viel achteraf erg mee: Oeverlibellen (3x), Breedscheentjes, Tanglibellen (4x), Heidelibellen (ook 4x), eigenlijk allemaal goed te doen en maar een paar waar ik wat langer over na heb gedacht (plus diegenen die ik op het forum heb gezet).
Samen ca. 400 foto's, en die staan hier: http://portugal.goyatlah.nl/specieslist.html
Als iemand zin heeft om hier nog een fout in te vinden (wat best mogelijk is, ik haalde er op het laatste moment nog een pumilio-man uit die ik graellsii had gedoopt), ga je gang.
Voor mensen die liever naar mooie foto's kijken, ben ik bezig met een foto-galerie. Hoop morgen, of zo.
Moi, Dolf

JohanvantBosch

Citaat van: Goyatlah op juli 30, 2010, 21:03:23 PM
Heb mijn foto's nu allemaal klaar (d.w.z. de libellenfoto's) en op naam. Het op naam zetten viel achteraf erg mee: Oeverlibellen (3x), Breedscheentjes, Tanglibellen (4x), Heidelibellen (ook 4x), eigenlijk allemaal goed te doen en maar een paar waar ik wat langer over na heb gedacht (plus diegenen die ik op het forum heb gezet).
Samen ca. 400 foto's, en die staan hier: http://portugal.goyatlah.nl/specieslist.html
Als iemand zin heeft om hier nog een fout in te vinden (wat best mogelijk is, ik haalde er op het laatste moment nog een pumilio-man uit die ik graellsii had gedoopt), ga je gang.
Voor mensen die liever naar mooie foto's kijken, ben ik bezig met een foto-galerie. Hoop morgen, of zo.

Mooie plaatjes Dolf!
Ik vond nog een verdwaalde Boyeria tussen de Oxygastra's  ;D

Goyatlah

Yep, gelijk de eerste al  :-X . Verander ik. Bedankt  :duim: (Had een andere Boyeria eerder al Cordulegaster genoemd.)
Moi, Dolf

Goyatlah

Moi, Dolf

Weia

Mooi hoor. Nogal wat dubbele cellen bij dat mn coerulescens. En interessante close-up van de pootjes van fonscolombii!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w

Mooie foto's weer Dolf!!  :duim:

Groet,
Nick W