Vergelende russula?

Gestart door han.endt, augustus 14, 2006, 18:33:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Vandaag vond ik een groepje van deze russula's in de tuin. Ik kom zelf uit op de Vergelende russula, Russula puellaris. Wat denken jullie?

De zwammen hadden geen enkele smaak en de geur was zwak fruitig (lastig te omschrijven, misschien iets zurig) i.i.g. niet scherp en niet onaangenaam.

De steel en lamellen van de jonge exemplaren waren zuiverwit. Iets oudere exemplaren verkleuren al snel naar bruingeel. Het vlees en de lamellen zijn zeer bros. De paddestoelen vallen al uit hun zelf om en verpulveren makkelijk in de hand.

han.endt

#1
Het wit op de steel is glans, de gehele steel is gelig. Lamellen niet gevorkt.

fungi_nl

Heb je nog reactie gekregen met ijzersulfaat?
Heb je heel toevallig naar de sporen gekeken?
Welke bomen stonden erbij?

Lijkt in de buurt van de kamrussula's (dan ga ik af op het uiterlijk) te komen, maar welke?

fungi_nl

Als extra info van mijn kant.

Met KOH op de steel wordt dit bloedrood.

http://www.mtsn.tn.it/russulales-news/tx_p....asp?index=5690

(deze website is zeer betrouwbaar)

han.endt

#4
Ja hoe kom je aan ijzersulfaat en KOH? Ze staan onder een zomereik. Als ik je een exemplaar toestuur wordt dat wat?

fungi_nl

O.a. nieuwjaarsbijeenkomst van de NMV :)

Corryabbink

CiteerJa hoe kom je aan ijzersulfaat en KOH? Ze staan onder een zomereik. Als ik je een exemplaar toestuur wordt dat wat?
Dag Han,

I.p.v. KOH kun je ammoniak gebruiken. Het duurt iets langer voor er reactie komt. IJzersulfaat schijn je ook zelf te kunnen maken met vijlsel ik kan echter zo niet terugvinden hoe dat moet.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Christina Roland

IJzersulfaat kun je bij elke fotowinkel kopen. KOH waarschijnlijk wel bij diezelfde fotograaf of de betere drogist.

Als het niet puur hoeft te zijn, kijk dan eens op het ingrediƫntenlijstje van een fles gootsteenontstopper. Meestel is meer dan 80% kaliumhydroxide. IJzersulfaat zit in grote hoeveelheden in sommige kunstmest.

Succes

Christina

fungi_nl

Wij gebruiken altijd KOH 5% en 10%.

han.endt

Bedankt voor alle tips! Ik begin maar eens bij de plaatselijke fotograaf. En John bedankt voor de aanwijzingen. Als ik het zo bekijk dan komt R. insignis toch heel dicht in de buurt!