buizerd?! Bruine kiekendief bedankt.

Gestart door stephspreeuw, juli 13, 2010, 22:10:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

stephspreeuw

HALLO

Deze heb ik vandaag gefotografeerd in de buurt van Willemstad. Na boekjes hebben bekeken denken wij dat het een buizerd is. Kan iemand mij dit bevestigen?

Bedankt, Steph
Steph "Spreeuw" de Jong

stephspreeuw

HALLO

Deze heb ik vandaag gefotografeerd in de buurt van Willemstad. Na boekjes hebben bekeken denken wij dat het een buizerd is. Kan iemand mij dit bevestigen?

Bedankt, Steph
Steph "Spreeuw" de Jong

Jeroen Nagtegaal

Br. Kiekendief vrouw,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Lijkt mij een 1kj. En daarom niet per se een vrouw.
Groeten,

Bram ter Keurs

stephspreeuw

Beste Bram,

Wat wordt er bedoeld met 1kj? Dus het zou dan ook een mannetje kunnen zijn?Ik heb nog wel meer foto's van deze? Zal ik die eens plaatsen?

Steph
Steph "Spreeuw" de Jong

Maarten Sluijter

1kj betekent; Eerste kalenderjaar.
Dat betekent dus dat de vogel dit jaar is geboren, als hij bijvoorbeeld in 2008 was geboren dan zou hij nu in zijn derde kalenderjaar zijn.
Leeftijden aangeven met kalenderjaren wordt vaak gebruikt bij meeuwen en minder bij andere soorten vogels.
.

stephspreeuw

Oke, ik zal nog een aantal foto's plaatsen misschien dat er dan wat info naar boven kom.
Hoe zien jullie dat allemaal eigenlijk.
Steph "Spreeuw" de Jong

Rickschonewille


Lonnie Bregman

Citaat van: Rickschonewille op juli 14, 2010, 17:41:13 PM
Bruine kiekendief
Daar waren we het al over eens ;). Er was alleen onduidelijkheid over kleed en geslacht.
Groeten, Lonnie Bregman

Rickschonewille

Citaat van: lonnie20 op juli 14, 2010, 18:17:13 PM
Citaat van: Rickschonewille op juli 14, 2010, 17:41:13 PM
Bruine kiekendief
Daar waren we het al over eens ;) . Er was alleen onduidelijkheid over kleed en geslacht.

Oh oeps, ik keek alleen naar de laatste foto´s en dacht dat dat nieuwe foto´s waren ;)

Oenanthe

Citaat van: stephspreeuw op juli 14, 2010, 16:39:04 PM
Oke, ik zal nog een aantal foto's plaatsen misschien dat er dan wat info naar boven kom.
Hoe zien jullie dat allemaal eigenlijk.

Dat het een kiekendief is zie ik aan de smalle, tamelijk lange vleugels. Als je vaak kiekendieven hebt gezien leer je dat kenmerk vanzelf gebruiken. In Nederland kan je momenteel drie soorten kiekendieven zien: grauwe, blauwe (allebei behoorlijk zeldzaam) en bruine kiekendief. Al op je eerste foto is te zien dat deze vogel een bruine streep midden door het gezicht heeft lopen. Dat kenmerk heeft maar één soort kiekendief en dat is de bruine. Blijft alleen nog het probleem dat de bruine streep bij volwassen mannetjes bruine kiekendief vrijwel onzichtbaar is maar bij volwassen vrouwtjes en jonge vogels erg goed. Vrouwtjes en jongen zijn daarom veel moeilijker uit elkaar te houden, vandaar de discussie daarover.

Je schrijft dat je er de boekjes op hebt nageslagen. Kijk daar nog eens in naar de bruine kiekendief en vergelijk de kenmerken die het boek geeft met die op jouw foto. Dan weet je het de volgende keer meteen en dat is een van de leukste aspecten van vogels kijken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

En om het even af te maken: Zoals Bram al aangeeft, een vogel die dit jaar geboren is. Goed te zien op de laatste foto aan de roestkleurige, smalle band die in de lengterichting over de vleugel loopt. Of het een mannetje of vrouwtje is, is in dit kleed inderdaad nog niet te zien.

Mooie foto's, Steph  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

stephspreeuw

Thanks voor je compliment. Dan hou ik het op een bruine Kiekendief van 1kj. Ik was erg blij dat ze gelukt waren.
Steph "Spreeuw" de Jong