Hoofdmenu

kleintjes

Gestart door bruggeman, juli 14, 2010, 15:02:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Mensen naast Cepaea's, poelslakken, Helixen en grote naaktslakken zijn er nog een heleboel leuke kleine soorten.

Bijvoorbeeld Vallonia's en Cochlicopa's. Ik kom ze af en toe tegen als ik korstzwammen verzamel. Ik heb niets verzameld en ben niet zeker van de soorten. In mijn tijd was er alleen nog maar Cochlicopa lubrica. De Vallonia lijken me pulchella en die met de ribjes (als het tenminste geen plooitjes van het periostracum zijn misschien V. costata of anders ook V. pulchella. Deze zaten aan de onderkant van takken
groet,
Ida

Tello Neckheim

Beste,

De Cochlicopa's worden inderdaad onderscheiden in lubrica, lubricella en repentina. Lubricella is de smalle of kleine soort en repentina neemt een tussenpositie in. lubricella zou op drogere plaatsen voorkomen en lubrica op nattere plaatsen. In Rusland worden bijna 20 soorten onderscheiden. Omdat de huisjes heel erg op elkaar lijken is het niet zo intressant om de soorten te onderscheiden, vindt ik. Voor Vallonia geld dat de drie Nederlandse (misschien vier of vijf) wel gemakkelijk te onderscheiden zijn. pulchella is een echte vochtliefhebber, excentrica is de kleinste en kan goed in droge gebieden leven, costat heeft duidelijke ribben of lammellen. Ik denk dat jouw soorten C. lubricella en V. excentrica en V. costata (onderste) zijn. Leuk dat je de lezer op de kleinere soorten attendeerd.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

bruggeman

Mijn dank voor deze uitgebreide reactie. Ik heb de neiging het toch op V. pulchella te houden voornamlijk op grond van ecologie, maar ik heb niets verzameld, dus het blijft onzeker
groet,
Ida