Welke dodelijk(e) giftige stof(fen) voor geiten (en andere zoogdieren) in Hulst?

Gestart door Zonnekoning, juli 13, 2010, 22:17:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Afgelopen donderdag voor 9.30 's ochtends heeft iemand een paar takken Hulst gegooid in de dierenweide bij verzorgingstehuis (locatie) Zandhove.
Daar zijn de geiten (9 volwassen vrouwtjes, met 7 jongen (de rest was al een tijd weg...)) doodziek van geworden en leken na een lang en ellendig weekeind er bovenop te komen.
Maar vandaag kregen 3 volwassen vrouwtjes (de bok is al een tijd ergens anders...) een serieuze terugval...
Vanmiddag is er helaas één (moeder van 2) gestorven en hoe..., laat ik hier maar even buiten beschouwing! :'(

Ik weet dat Hulst giftig is, maar in de boeken die ik heb én via internet, kom ik er niet achter welke stof(fen) hiervoor verantwoordelijk is/zijn.
Het is zeer frustrerend om te horen dat er weinig aan te doen is (veel water, koude thee en weer aan het eten proberen te krijgen...) en niemand weet de bovenstaande vraag te beantwoorden.
Ik heb een jaartje scheikunde gestudeerd aan de RUU (niet afgemaakt), dus ik heb wel sjoege van chemie en bepaalde giftige stoffen...
Moeilijke namen of een ingewikkelde chemische formules is voor mij geen probleem!

Bij voorbaat dank!

P.S.
En als het beter in het zoogdieren-forum past...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

diertjesvriend

is er wel een vee-arts bij geweest en zo ja wat heeft die de geiten dan toegediend?


Zonnekoning

Citaat van: MarKoHu op juli 13, 2010, 22:40:32 PM
Ilicine is de boosdoener. :(
Dat had ik ook al gehoord, maar daar is op internet (o.a. Google!) weer bar weinig over te vinden...

Citaat van: diertjesvriend op juli 13, 2010, 22:46:10 PM
is er wel een vee-arts bij geweest en zo ja wat heeft die de geiten dan toegediend?
Dat is het probleem dus!
De dieren/veearts zegt dus dat er niets/weinig aan te doen is en komt dus niet.
En als niet te vinden wat Ilicine is, sta je helemaal machteloos...
Morgen komt de Rendac langs en het was moeilijk uit te leggen dat het om een verzorgingstehuis gaat en dat je dan niet zomaar een kadaver langs de openbare weg kunt dumpen, met een kleed erover.
Ze zijn natuurlijk grote veebedrijven gewend en het duurde even voordat het kwartje was gevallen...
Gelukkig hoef ik morgen niet te werken en zie donderdag wel hoe de zaak ervoor staat.

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

diertjesvriend

tegen extra betaling kan een dier individueel worden gehaald netjes met een trailer ipv met de grote grijper en vrachtwagen.
zo is het met paarden in elk geval wel, misschien hebben ze dat jullie niet als optie gegeven?

zal eens even helpen met googelen op Ilicine en hulst...

wordt in elk geval bevestigd in wat ik al eerder had willen schrijven qua behandeling;

■Hulst: Laten braken, water laten drinken, Norit toedienen.
Norit kan aan dieren worden gegeven, het is om de maag/darmen zo snel mogelijk leeg te maken, zodat het gif zo weinig mogelijk tijd heeft om in het bloed te worden opgenomen

en water kan worden gegeven dmv sonde, iets wat de dierenarts ook had kunnen bedenken en doen!

HPM

    "Het actieve bestanddeel is niet met zekerheid bekend; wel zijn
    aangetoond: een glycoside met saponine-eigenschappen, polyfenolen
    (o.a. ilixantine of rutine), geringe hoeveelheden alkaloiden
    (theobromine) en triterpenen (o.a. urolzuur)"
M.de Cleene, Elseviers gids van giftige planten.

Overigens eten Reeën zonder problemen grote hoeveelheden Hulst.
Het verbaast me een beetje dat geiten dood gaan van een paar takjes, want die eten bijna alles.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Zonnekoning

Hallo Lotte,

Citaat van: diertjesvriend op juli 14, 2010, 00:33:37 AM
wordt in elk geval bevestigd in wat ik al eerder had willen schrijven qua behandeling;

■Hulst: Laten braken, water laten drinken, Norit toedienen.
Het braken gebeurde vanzelf, zowel aan de voor- als de achterkant!!!
We hebben van alles geprobeerd, maar dat van Norit (is slechts simpel actieve koolstof, maar...) hebben we nooit gedacht!
Ik wil eigenlijk alleen nog maar weten wat "Ilicine" is, want zo iets dergelijks wil je dus nooit meer meemaken!!!

Citaat van: diertjesvriend op juli 14, 2010, 00:33:37 AM
tegen extra betaling kan een dier individueel worden gehaald netjes met een trailer ipv met de grote grijper en vrachtwagen.
Zoiets is inmiddels geregeld en als zorginstelling wordt je daar niet vrolijk van (je legt niet een kadaver onder een deken o.i.d. langs de openbare weg in de buurt van...)!
Zeker als ook het invoeren van de nieuwe oormerken (met chip) van volwassen dieren via de site van de Gezondsheidsdienst voor Dieren te Deventer onmogelijk is (bug(je!) of zo iets...)!
Wat een prutsers..., maar dat is een ander verhaal!

Ik ben er "gelukkig" niet bij aanwezig, maar door de huidige wetgeving is het voor de zorg/kinderboerderij, hobby... (enzovoorts...!) een ramp om dit soort zaken op orde te krijgen... >:(
En dan heb ik het niets eens over het kostenplaatje (dat wil ik dus niet weten...)!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Hallo Herman,

Bedankt voor de informatie!
"Een glycoside met saponine-eigenschappen" en theobromine zijn dan vermoedelijk de boosdoeners.
De symptomen leken in ieder geval erg veel op die van een Blauwzuur-vergiftiging!
Waarom dit bij geiten zou kunnen gebeuren is me niet helemaal duidelijk.
Juist omdat ze van alles en nog wat eten, hebben ze misschien een enzym in de maag die de ontwikkeling van blauwzuur veroorzaakt...
Niemand (ik, de hoofd-tuinman, vrijwilligers, de bewoners en de bezoekers) had dit verwacht...
Morgen moet ik daar weer aan de slag en hoop dat de rest van de geiten er geen last meer van hebben!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Hinko

Hoi Lodewijk,
Ik heb ook ooit eens vergiftigings verschijnselen gehad bij een geit. Ze zakte door haar hoeven nadat ze aardappels met flinke uitlopers erop en een pol narcissen had opgegeten. We hebben de geit toen een papje gegeven van geraspte eikenbast met water. De geit heeft dit iig overleeft. Geen idee meer waar we het 'recept' vandaan hadden.



mvgr, Hinko

Zonnekoning

Helaas is afgelopen avond nog een volwassen geit overleden, de rest is weer levendig als vanouds.
Morgen komt de Rendac weer langs om het kadaver op te halen...
De hoofd-tuinman werkt daar al ruim 25 jaar (is ook verantwoordelijk voor de levende have op 2 andere locaties) en heeft zoiets nog nooit meegemaakt...
Ik hoop zoiets nooit meer mee te maken, want het is de meest vreselijke dood die je kunt voorstellen!
Daarnaast is het een behoorlijke aderlating van ons fokprogramma van een bepaald type dwerggeit.
Ik begrijp ook wel waarom geiten er veel van gegeten hebben, en dat is omdat het chemisch gezien hulst erg op wilg lijkt.
Beiden smaken bitter en ze krijgen regelmatig wilgentakken van de beheerder...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Esther

Lodewijk, wat een akelig verhaal.
Op clinitox kun je ook nog even kijken. http://www-vetpharm.uzh.ch/perldocs/index_x.htm  als je bij plantennamen zoekt kom je altijd op de giftige stoffen terecht, het zijn er nog al wat.

Ik heb dit er vandaan geplukt voor je
Hauptwirkstoffe
Purin-Alkaloide (Ilicin, Ilixanthin), Rutin, Ursolsäure, Theobromin, α-Amyrin, β-Amyrin, Bauerenol, Uvaol, Triterpene, Saponine, Tannin, Farbstoffe, unbekannte Giftstoffe.

WirkungsmechanismenDie Früchte haben emetische und abführende Wirkung.

Ik hoop dat de rest van de gieten er goed doorheen gaat komen.

Groet Esther

Zonnekoning

De rest van de geiten hebben geen last meer van de vergiftiging en van een aantal werkzame/gifstoffen heb ik niets kunnen vinden.
Aan de hand van de symptomen weet ik wat er ongeveer is gebeurd, en dat vind ik op dit moment voldoende...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.