Omzwervingen van een steenuil

Gestart door Fred van Vemden, juli 13, 2010, 14:07:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Fred van Vemden

Na 3 weken vakantie aan de Elbe keerde ik zaterdag 10 juli terug. Drie weken mocht ik me van mijn vrouw niet met steenuilen bezig houden (geen verslagen schrijven, enz.). Zondagochtend was het direct al weer raak: een telefoontje van dhr. De Vries van het vogelasiel te Hoogeveen. Hij had al 3 weken een uil onderdak geboden, die nodig terug moest naar een geschikt gebied. Daar werk ik dan graag aan mee.
Wat was er gebeurd omstreeks 20 juni? Kort daarvoor was dhr. De Vries naar Finland afgereisd en plots hoorde zijn vrouw 's nachts omstreeks half 2 de hond blaffen: volk aan de deur. Toen ze ging kijken (wel wat angstig uiteraard) stonden er 4 agenten bij de deur. Ze hadden een steenuiltje bij zich; of dat opgenomen kon worden. Ze hadden een uur daarvoor een auto zien rijden met iets vreemds aan de voorzijde. De bestuurder werd even naar de kant gedirigeerd. Wat bleek? In de grill zat een uiltje vastgeklemd, dat uit z'n benarde positie werd bevrijd. Het beest was geringd, dus mogelijk kon ik zien waar hij/zij vandaan kwam. Aangekomen in Hoogeveen zag ik direct dat het een volgroeid jong was en het nummer vertelde me, dat het jong door mij geringd was in Eemster (Dwingeloo) op ca. 25 km van Hoogeveen.
Ik direct met de uil naar Eemster. De hulpvaardige en betrokken bewoner had wel een ladder bij huis. Toen ik in de kast keek, zag ik tot mijn genoegen dat de beide broers/zussen nog in de kast zaten. Ik heb ze gezegd: "Hier is je vermiste familielid weer terug, vlieg straks samen maar uit." Hopelijk krijg ik de hoofrolspeler de komende jaren nog eens in handen.
Met vriendelijke groet,
Fred v. Vemden

Ingrid Sloot

Ingrid Sloot
STONE
www.steenuil.nl

Frank Peters van Ties

Onder het motto, bijzondere  verhalen:
Wat ik eergisteren meemaakte, ik was in de tuin aan het rommelen toen ik een geschreeuw van achteren uit de boomgaard hoorde.
hmmm, dacht ik, een van de vele, vele konijnen, sommigen alweer met dikke ogen, is gegrepen door de buizerd.
Ik ben snel gaan kijken over de heg.
Ik zie daar iets op de grond liggen en een volwassen konijn rent heen en weer eroverheen. Terwijl hij over het "iets" komt trapt hij een paar maar flink, en schreeuwt het slachtoffer.
Het konijn zag me en ging er van tussen. Ben gaan kijken; het was een steenuil, hij/zij lag op de rug voor pampus, kon hem zo pakken.
Veren waren verfrommeld, slechts 1 staartveer nog aanwezig, en wat zand in 1 oog.
Aan de hand van het ringnummer kon ik zien dat het een jong van 2009 was, uit onze boomgaard.
Heeft dus waarschijnlijk de plaats ingenomen van 1 van zijn ouders in het broedjaar 2010, want ook dit jaar is er gebroedt in de appelboom.
Heb het oog schoon gemaakt en de uil weer in nestholte gestopt.

Of de uil getracht heeft een jong konijn te pakken en dat de ouder het heeft verdedigd?
Volgens mij is een konijn een vluchtdier.

Misschien heeft de steenuil door honger gedreven het volwassen konijn gegrepen?
Tijdens de hittegolf onlangs heb ik 2 broodmagere jonge steenuilen dood gevonden, dus een vetpot blijkt het niet te zijn met die droogte.

Helaas , fototoestel had ik niet om de nek hangen, tijd om het te halen had ik niet, dan was de steenuil waarschijnlijk gesneuveld.

Wie heeft er nog meer zulke ervaringen?



met vriendelijke groet,
Frank Peters
Frank Peters
IVN Maas & Niers, Noord-Limburg.
lid VWG, met name uilen.

Peter Boelee

Beetje late reactie Frank, inderdaad jammer dat je toen je fototoestel niet bij de hand had... :'(
Nu bijna alle Steenuilen op Zuid Beveland voorzien zijn van een ring, komen wij ook steeds voor meer verrassingen te staan. Dat ze niet monogaam waren, wisten we al, dat ze voor wat incest hun poot niet omdraaien was ook wel bekend, maar dat het zulke zwervers zijn, wist ik niet. Ik heb het idee, zonder daarvoor wetenschappelijk bewijs te hebben, dat ze in de periode na de broedtijd allemaal gaan zwerven. Dus niet alleen de jongen, maar ook de ouders. Ik kan me voorstellen, dat er dan minder territorium drift is en dat ze gemakkelijk in elkaars territorium kunnen komen rondkijken. Ik kom in deze periode, september/oktober steenuilen op totaal andere plekken tegen dan waar ze gebroed hebben.
Een voorbeeld, in 2009 constateer ik op een nieuwe plek twee steenuilen in een kast, waarvan er één een broedend vrouwtje is. Ik ga er dan maar vanuit tot het tegendeel bewezen is dat de andere steenuil de man is. Het vrouwtje was een door mij losgelaten gerevalideerde steenuil uit het vogelasiel, de man was door ons geringd als juv. in 2008.
Dit jaar broedden er op die plek een andere vrouw, door mij in 2007 geringd als juveniel daar wel 10 km vandaan met een vreemde man zonder ring. Dan kom ik daar voor de nacontrole  op 19 september terug en is de toen ongeringde man, vervangen door de man van 2008.
Ik weet het, we moeten het niet met ons verstand proberen te verklaren, alleen wetenschappelijk onderzoek kan deze partnerruil verklaren. Hoelanger ik met dit steenuilen project bezig ben des te meer vragen het oproept. Voor elk antwoord komen twee nieuwe vragen.
Misschien hebben jullie ook wel voorbeelden van dit soort situaties?
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Frank Peters van Ties

Dag eenieder, ik heb nog een spoorzoeker:
adres G en K liggen 3 km uit elkaar.
Op G wordt in 2006 oa 1 pul geboren, we noemen haar Truus.
Truus zorgt vervolgens in 2007 voor 4 pullen op adres K, 2008 mislukt het broedsel op weer een andere lokatie( ongeveer 200 meter verderop),
2009 wederom een broedsel op op adres K, dit keer samen met een ander ongeringd adult vrouwtje , we noemen haar Annie, alle eieren onbevrucht, dus geen succes.
2010 zat Truus weer op adres K, Annie was ondertussen misschien op aanbevelen van haar partner van 2009 verhuisd naar adres G, de geboortekast van Truus.
Haar broedsel mislukte helaas in de kleine jongenfase.
Toeval?

groeten, Frank

Frank Peters
IVN Maas & Niers, Noord-Limburg.
lid VWG, met name uilen.